Bereizmen goienaren atzetik

4K teknologia etxeko telebistara sartu asmoz dator: lau aldiz biderkatzen du HD edo bereizmen altuak eskaintzen duen kalitatea. HDaren emisioa «finkatu gabe» dagoela iritsi da, dena den.
4K bereizmenarekin grabatzen duen kamera parea erosi berri du Pixel-e ikus-entzunezkoen enpresak; irudian, Juantxo Sardon, kamera eskuetan duela.
4K bereizmenarekin grabatzen duen kamera parea erosi berri du Pixel-e ikus-entzunezkoen enpresak; irudian, Juantxo Sardon, kamera eskuetan duela. BERRIA

Maialen Unanue Irureta -

2015eko martxoak 21

Zuri beltzetik koloretara. Laukiak, laukizuzenak. Txikiak, handiak. Atzealdea izatetik, lauak izatera. Are, forma kurbatudunak ere merkatuan dira dagoeneko. Erabiltzailearen begietara, horiek dira telebistek jasan dituzten aldaketarik agerikoenak. Baina hobekuntza teknologikoak ere izan dituzte, irudien bereizmenari eragiten dietenak.

Azken berrikuntzak 4K du izena. Irudien bereizmenari egiten dio erreferentzia; bestela esanda, pantailan ikusten ditugun irudien kalitateari. Pixel bakoitzak irudi oso baten informazio zati bat gordetzen du: zenbat eta pixel gehiago, gero eta bereizmen handiagoa lortzen da, eta irudiaren informazio osatuagoa jasoko du ikus-entzuleak.

4K teknologia duten telebistek 4.000 pixel inguru dituzte (4096x2048), eta hortik datorkie izena. Ultra HD edo UHD izenez ere ezagutzen da, hain zuzen ere, bereizmen altuak edo HDak eskaintzen duena (1280x720) laukoiztu egiten duelako.

Bereizmen hobeak berekin ekarri du pantailen handiagotzea. Baina horrek ez du esan nahi, derrigorrean, pantaila zenbat eta handiagoa izan, irudiaren bereizmena hobea izango denik. Izan ere, ez da gauza bera telebista bat HDrako prestatuta egotea, Full HDrako (1920x1080) edo 4Krako. Hala azaldu du Juantxo Sardon Pixel ekoiztetxo arduradunak: «Demagun hazbete kopuru bereko edo tamaina bereko bi telebista ditugula. Bata Full HDrako prestatuta badago eta bestea 4Krako, bigarrenak eskaintzen duen irudia hobea izango da», azaldu du Sardonek. Zergatik? Azalera berean, pixel dentsitate handiagoa duelako 4K-k Full HDak baino.

Beste adibide bat: HDn grabatutako bideo bat dimentsio handiagoko pantaila batean ikusten badugu baina jatorrizko neurriak errespetatuta, ondo ikusiko da; aldiz, pantaila osora egokitzen badugu, kalitatea galduko du.

Sardonen arabera, ikus-entzunezko industria —kamera eta pantaila ekoizleek osatua— beti saiatu da zinemak ematen duen bereizmena lortzen, kalitate eta bereizmen gehiagoko formatua zelako. Haren hitzetan, duela urte batzuk zenbait marka hasi ziren sortzen irudiak grabatzerakoan bereizmen handiagoa lortuko zuten kamerak edo sensoreak. «Argazkilaritzan lortu zuten: bideo kamerak baino lehenago iritsi ziren».

Ahalegin horretan asmatu zuten 4K bereizmena telebistarako. «Red One marka, esaterako, oso ezaguna da: publizitaterako eta zinemarako erabiltzen den kamera mota bat da. Beraiek asmatu zuten 4K bereizmena, duela lauzpabost urte», azaldu du Sardonek. Kamera horietan, kamerariak aukera dezake sensorearen zein zati erabiliko duen, lortu nahi duen produktuaren arabera.

Aukeratutako tamainak baldintzatuko du, gero, amaierako produktuaren pisua. Zenbat eta zati handiagoa aukeratu, sortuko den produktuak pisu handiagoa izango du. «Adibidez, telebista saio bat egiterakoan, ez dauka zentzurik bereizmen hain handietan grabatzeak, arintasuna delako bilatzen duzuna».

Lan fluxua kontzeptuan dago zergatia: «Lan bat egiterakoan, kalkulatu behar duzu zenbat denbora beharko duzun, batetik, grabaketak egiteko, eta, bestetik, irudi horiek editatzeko eta postproduzitzeko. 4Kn grabatuz gero, bi aukera dituzu: irudia txikitu, edo sekulako ordenadorea izan material hori guztia mugitzeko». Beraz, badira lan batzuk egokiagoak direnak bereizmen handian grabatzeko, kalitatea bilatzen delako —zinemarako edo publizitaterako, adibidez—, eta beste batzuk, berriz, arinagoak eta azkarragoak izatea nahi da, bereizmen txikiagoarekin.

Sardonen ustez, «iraultza teknologikoa» izan da ikus-entzunezko teknologietan. Codec-ei buruz ari da hori baieztatzean: «Gero eta codec eta konpresio metodo hobeak daude: hala, 4Kn graba dezakezu, baina lortzen dituzun artxiboen tamaina edo pisua txikiagoa da». Ikus-entzunezkoen erronka da, beraz, sensoreen bereizmena handitzeaz gain, grabatzeko formatu edo codec horiek hobetzea: konpresio ahalmen handiagoa lortu, kalitaterik galdu gabe.

3Dak baino patu «hobea»

Sardonen ustez, bereizmen handiko pantailak edo HDko pantailak oraindik merkatuan finkatu gabe daudenean iritsi dira 4K pantailak. Gainera, «gutxi dira» oraingoz emisioa HDn egiten duten telebista kanalak, emisio lizentziek jarritako mugen ondorioz. «Eduki dezakezu Full HD telebista bat, baina etxeetara iristen den emisioa oso pobrea da. 4K hurrengo urratsa litzateke, eta nire ustez, goizegi da oraindik». Zergatik eskaini, orduan, 4K? «Azken batean, saldu egin behar dute, horretarako egiten dute lan: merkatua mugitu behar dute».

Dena den, izan dira telebistarako pentsatutako berrikuntzak, 4K baino lehenagokoak, garapenik izan ez dutenak: 3D telebistak, esaterako. Sardonen ustez, ibilbide oparoagoa izango du 4K-k, eta duela gutxi erosi ditu halako bi kamera.

Goizeko buletina

BERRIAren papereko edizioaren gai nagusiak biltzen ditu egunero (astelehenetan salbu). Goizean goiz iristen da zure posta elektronikora.

Albiste gehiago

Basurtuko erietxearen kanpo aldean ostiralean hasi ziren PCR probak egiten. ©JAVIER ZORRILLA / EFE

Berriro ere berrehun positibo baino gehiago egun bakarrean: 255

Mikel P. Ansa

Bezperan baino 39 kasu gutxiago detektatu dituzte azkeneko 24 orduetan, baina berrehuneko langatik gora jarraitzen dute eguneko kasu berriek. Nafarroak osasun arreta indartuko du.

Emakume bat Zisjordaniako Bani Naim herrian maskarak saltzen, hil hasierako irudi batean. ©ABED AL HASHLAMOUN / EFE

Palestinako kasuek gora jarraitzen dute, neurriak gogortu arren

Ander Perez Zala

PANek 11.000 positibo baino gehiago baieztatu ditu, eta haren diru sarrerak %80 txikitu dira

Adinekoen aldeko mezua. ©L. J / FOKU

Eguneko zentroak berriz martxan ipiniko dituzte

Berria

Orain bi aste, COVID-19aren kasuen igoerak arduratuta, eguneko zentroak ixtea komeni zela jakinarazi zuen Eusko Jaurlaritzako Osasun Sailak.

 

Irakurle agurgarria:

Honaino iritsi zarenez, eskaera bat egin nahi dizugu: irakurtzen ari zaren edukia eta egunkaria babestea, konpromiso ekonomikoa hartuz. Publizitatea eta erakundeen diru-laguntzak ez dira nahikoa BERRIAren etorkizuna bermatzeko. Sarean eskaintzen dizugun edukia irakurtzen duzuen milaka irakurleek proiektuari ekarpena eginda, urrutira iritsiko ginateke.

Kazetaritza libre, ireki eta independentea egin nahi dugu euskaldunontzat. Euskaraz informatzea delako gure eginkizuna, eta zure eskubidea.Lagun gaitzazu bide horretan. Idatzi gurekin etorkizuna. Geroa zugan.

Martxelo Otamendi
BERRIAko zuzendaria

Izan zaitez BERRIAlaguna