Albistea entzun

Memoriaren soinu kartografia

Donostia 2016k 'Rekording' sakelakoetarako aplikazioa sortu du, hiria soinuen bidez bisitatzeko
Aplikazioa ezagutarazteko, antzeztutako soinu ibilaldiak egingo dituzte gaur.
Aplikazioa ezagutarazteko, antzeztutako soinu ibilaldiak egingo dituzte gaur. ANDONI CANELLADA / ARGAZKI PRESS

Ihintza Elustondo -

2016ko otsailak 27 - Donostia

Sakelako telefonoa eskuan, eta entzungailuak belarrietan. Donostia beste modu batera ezagutzeko aukera ematen du Rekording aplikazioak: soinuen bidez, hain justu. Donostia 2016k sortu du 51 audio pista biltzen dituen mapa, hiriaren memorian oinarrituta. Pista guztiek dute abiapuntu bat: gune bat eta gune horri dagokion oroitzapen bat. Funtsean, Donostiako aitona-amonen testigantzen berrinterpretazioak dira, duela 40 urte baino lehenagokoenak. Erabiltzaileek haiek entzun bitartean hirian zehar paseo bat ematea da aplikazioaren xedea. Ohiko ibilaldi bat baino «askoz ere poetikoagoa» izango da, Itziar Zorita proiektuaren arduradunaren arabera.

Android motako sakelakoetan doan deskarga daiteke aplikazioa; horretarako, Google Play sisteman Rekording DSS2016EU bilatu behar da. Androidik ez duenak, www.rekording.eu webgunera jo dezake. Behin aplikazioa martxan jarrita, erabiltzaileari mapa bat agertuko zaio pantailan. Han adierazita daude zein diren pistak entzun daitezkeen Donostiako puntuak. Gehienak erdigunean daude, nahiz eta batzuk pixka bat aldentzen diren Igeldo edo Anoeta futbol zelai ingurura. Hiriko gune batetik bestera mugitu besterik ez du egin beharko erabiltzaileak. Laranja koloreko seinaleak daude lurrean, gune horri soinu pista bat dagokiola adierazteko. Hara iritsitakoan, automatikoki aktibatzen da pista. Esaterako, Alderdi Eder parkekoak gogora ekarriko du Txantxillo pertsonaia ezaguna.

Erabiltzaileak hiriarekin duen loturaren arabera, gehiago edo gutxiago ezagutuko ditu istorioak, baina guztiek ulertzeko moduan azalduta dago haietako bakoitza. Batzuk euskaraz dira, eta beste batzuk, gaztelaniaz.

Audio pista guztiek dute toki eta istorio erreal bat ardatz. Horretarako, Badihardugu elkartearen www.ahotsak.eus artxiboa izan dute baliabide nagusi. Donostiako hainbat lekukotza aukeratu dituzte handik; horietako batzuk bere horretan utzi dituzte, eta gainerakoak moldatu egin dituzte. Horregatik, askotarikoak dira emaitzak: batzuk dokumental itxurako kontakizunak dira, baina beste batzuek gehiago dute fikziotik errealitatetik baino.

Lau motatako soinu pistak

Badihardugu elkartearen ahozko lekukotzez gain, beste hiru motatako soinu pistak daude entzungai: irratirako antzerki sorkuntzak dira batzuk, nerabeek eginak beste batzuk, eta ahanzturaz hitz egiten dutenak gainontzekoak. Irrati bidezko antzerki sorkuntzak Inko Martin eta Alberto de la Hoz artistek egin dituzte, hainbat aktore profesionalekin elkarlanean. La Sonidera kolektiboa, berriz, 14 eta 16 urte bitarteko gazteekin aritu da soinuak eta sormena lantzen. Bestalde, Audiolab soinu laborategiak ahanzturaren bidea jorratu du, gauzak edo pertsonak galdu diren lekuetatik abiatuz.

Aplikazioa ezagutzera emateko, ibilaldi gidatuak antolatu dituzte gaur. 2016 gunetik abiatuko dira 11:30ean, 13:30ean, 17:00etan eta 19:00etan. Izena emateko mezu bat bidali behar da helbide honetara: rekording@dss2016.eu.

Sareko BERRIAzalea:

Irakurri berri duzun edukia eta antzekoak zure interesekoak badira, eskari bat egin nahi dizugu: Berria diruz babestea.

Zuk eta zure gisako sareko milaka irakurlek egindako ekarpenarekin, eduki gehiago eta hobeak sortuko ditugu. Eta, zuekin osatutako komunitateari esker, publizitateak eta erakundeen laguntzek bermatzen ez diguten bideragarritasuna lortuko dugu.

Euskarazko kazetaritza libre, ireki eta konprometitua eskaini nahi dizugu egunero; bizi zaren munduaren eta garaiaren berri ematen segitu.

Albiste gehiago

Musika estilo askotara zabaldu da trikitia azken urteotan. Irudian, Neomak taldearen kontzertu bat, Durangon (Bizkaia). ©RAUL BOGAJO / FOKU

INFERNURAINOKO SUSTRAIAK DITU

Olatz Enzunza Mallona

Euskal kulturan errotuta dauden musika tresnetako bat da trikitia. Euskal Herriko plazetan zein musika eskoletan bizi-bizirik dago oraindik ere, eta, tradizioa alde batera utzi gabe, musika estilo gehienetara ere zabaldu da azken hamarkadetan. Transmisioan dago gaur egun kezkarik handiena.
 ©IRATXE ETXEANDIA

«Trikitiaren errealitatea ez dator bat gizarteak irudikatzen duenarekin»

Olatz Enzunza Mallona

Trikitiaren ibilbidea eta iruditeria kolektiboa ari da ikertzen Gontzal Carrasco bere doktoretza tesian. Tradizioaz gainera, instrumentuaren «beste errealitate batzuk» erakusteko beharra dagoela nabaritu du.

 ©ANE GARCIA
Duvravka Ugresic, Bartzelonan, 2011n. ©ORIOL CLAVERA

Bueltarik gabeko erbestearen letrak

Andoni Imaz

Historiaren eta politikaren koordenatuetatik irakurri ohi da Dubravka Ugresic hil berriaren lana; izan ere, gai horiek erabat blaitzen dituzte Jugoslavia ohia desegin ondoren handik ihes egin zuen idazle kroaziarraren nobelak eta saiakerak.

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.

Iruzkinak kargatzen...

Izan BERRIAlaguna

Zure babes ekonomikoa ezinbestekoa zaigu euskarazko kazetaritza independente eta kalitatezkoa egiten segitzeko.