PRENTSAREN TRANTSIZIO DIGITALA VI. Juan Varela. Impremedia taldeko edukien presidenteordea

«Komunitatea elkartzea ezinbestekoa izango da»

Valeraren iritziz, etorkizun txikia izango du paperak, irakurleak ez direlako berritzen. New Yorken lanean da kazetaria, eta AEBetako egunkariak hedabide digital bilakatzen saiatzen ari direla dio.
JON URBE / ARGAZKI PRESS

Urtzi Urkizu -

2016ko martxoak 6
A Coruñako El Ideal Gallego egunkarian hasi zen kazetari Juan Varela (Betanzos, Galizia, 1964), Nafarroako Unibertsitatean ikasi ostean. Hainbat kazetaritza proiekturen sorreran parte hartu du, Periodistas21 blog espezializatua kudeatzen du, eta azkeneko hiru urteetan Ameriketako Estatu Batuetan egin du lan. Imprimedian ari da, New Yorkeko El Diario eta Los Angelesko La Opinión argitaratzen dituen taldean.

Duela lau urte Martin Ugalde parkean esan zenuen sakelako telefonoak ordenagailuak ordezkatzen ari zirela, papera baino bizkorrago. Zer eragin izan du horrek prentsan?

Sekulakoa. Merkatu gehienetako datuek erakusten dute sakelakoen kontsumoa hazten ari dela, ia mahai gaineko ordenagailuak ordezkatu arte. Belaunaldi berriak mobile belaunaldiak dira. Mahaiko ordenagailuak gero eta leku handiagoa galtzen ari dira sakelakoen eta sare sozialen aldean. Prentsa digitalaren arazoa monetizazioa da oraindik ere.

Zein estrategia hartzen ari dira Ameriketako Estatu Batuetako egunkariak?

Negozio eredua eta edukiak digitalerantz doaz, paperetik aprobetxa daitekeena albo batera utzi gabe. Egunkariak hedabide digital bilakatzen saiatzen ari dira, edukiak multimedia eta denbora errealean eskaintzen, eta kontsumoa gailu eramangarrietara bideratzen. Publizitatean, branded content [markei lotutako eduki marketina] eta custom advertising [bezeroari egokitutako publizitatea] dira lehentasuna. Bestalde, papera eta digitala uztartzen dituzten harpidetzak sustatzen ari dira. Nazioartean nabari da publizitate konbentzionala jada ez dela negozio eredua, eta sarrera gehiago behar direla.

Erresuma Batuan, The Independent egunkariak paperean argitaratzeari utziko dio hilaren 26an. Iraungo al du sarean?

The Independent marka ona da, eta audientzia oinarri sendoa du. Hori baliatuz, hedabide digital bat sortzen saiatuko dira. Audientziaren eta negozioaren oinarriari eustea lortzen badute kostuak eta baliabideak egokituz, eta produktu digital erakargarria sortzen badute, etorkizuna izango dute.

Zenbait adituk diote —Ramon Salaberriak, adibidez— paperean argitaratzeari uztea ez dela derrigor salbazio bidea. Zer etorkizun du paperak?

Txikia. Papera irakurle eta erosle tradizionalaren menpe dago. Audientzia galtzen ari da, eta ez da berritzen. Hala ere, merkatu bakoitza ezberdina da. Paperak zentzua du marka askorentzat, eta oraindik iraungo du tarte batean. Tarte horretan, eskaintza hobetu behar da, eta paperean berritzaileak izatea komeni da, bai edukietan, bai zabalpenean eta negozioan. Papera erakargarria ere bada hedabide digital batzuentzat, paperezko produktu batzuk oso erakargarriak baitira publizitate merkatuarentzat. Edonola ere, paperezko hedabideen negozioa digitalera migratzea ezinezkoa da: negozio erabat berria sortu behar da.

Komunitate batentzat erreferentea izatea funtsezkoa izango al da datozen urteotan?

Zalantzarik gabe. Komunitatea elkartzea, batzen duen edukiak eskainiz, osagai funtsezkoa da. Audientzia espezifiko batentzat, erreferente izateko ahalmenik gabe, ezinezkoa da jendeak sakelako telefonoaren lehen pantailan marka hori izatea. Ezta horko informazio bila jotzea ere. Interes batzuen inguruan komunitatea sortzea eta biltzea ezinbestekoa da arrakastarako.

Euskaldunen komunitatea txikia da oso. Zer bide hartu beharko lukete euskarazko komunikabideek?

Tamaina txikiak irauteko zailtasunak ekartzen ditu. Horregatik, funtsezkoa da komunitatearen osagaian arreta jartzea. Halaber, merkatu orokorretik bereizi behar dute. Harremanak baliatzen dituzten edukiak eta negozio eredua sortzea komeni da. Berezitasuna, harremanak estutzea eta nortasun propioa ezinbestekoak dira merkatu orokorretik ezberdintzeko.

Irakurle agurgarria:

Honaino iritsi zarenez, eskaera bat egin nahi dizugu: irakurtzen ari zaren edukia eta egunkaria babestea, konpromiso ekonomikoa hartuz. Publizitatea eta erakundeen diru-laguntzak ez dira nahikoa BERRIAren etorkizuna bermatzeko. Sarean eskaintzen dizugun edukia irakurtzen duzuen milaka irakurleek proiektuari ekarpena eginda, urrutira iritsiko ginateke.

Kazetaritza libre, ireki eta independentea egin nahi dugu euskaldunontzat. Euskaraz informatzea delako gure eginkizuna, eta zure eskubidea.Lagun gaitzazu bide horretan. Idatzi gurekin etorkizuna. Geroa zugan.

Martxelo Otamendi
BERRIAko zuzendaria

Izan zaitez BERRIAlaguna

Izan zaitez BERRIAlaguna

Irakurtzen ari zaren edukia libre ematen jarraitu nahi dugu. Euskaraz informatzea da gure eginkizuna, zure eskubidea. Sareko irakurlea bazara, konprometitu zaitez irakurtzen ari zarenarekin. Geroa zugan.

Izan zaitez BERRIAlaguna