Albistea entzun

TXINA

Munduko lebitazio magnetikoko trenik azkarrena sortu du Txinak

Trenak 600 kilometro orduko abiadura hartzen du, eta puntu batetik aurrera, errailekin kontakturik izan gabe ere jarraitzen du martxan, elektroimanak erabiliz.

Jone Arruabarrena -

2021eko uztailak 21 13:09

Txinako Qingdao hirian sortu dute Magley izeneko trena, bost urtez ikertze eta sorkuntza lanetan aritu ostean. 600 kilometro orduko abiadura hartzen du, eta berezitasun bat dauka: ez da, ohiko trenen modura, txirringekin mugitzen errailen gainean, lebitazio magnetikoaren bidez funtzionatzen baitu. Muntaketa katetik irten berri da, eta laster martxan jarriko dutela aurreikusi daiteke.

Ez da mota honetako lehenengo trena. 2004. urtean inauguratu zuten funtzionatzeko mekanismo berdintsua erabiltzen duen ibilgailua, Shanghai Maglev. Hala ere, Pudong eta Shanghai hiriak lotzen dituen tren horrek 431 kilometro orduko abiadura hartzen du gehienez ere.

Ibilgailu berria, beraz, munduan orain arte sortu den lurreko garraio azkarrena izango litzateke, sortzaileen arabera. 1.500 km-rainoko bidaiak egiteko modurik bizkorrena izango da, muga horretatik gorako ibilbideak egiteko hegazkina erabilgarriagoa izango baita oraindik ere.
Esaterako, Pekinetik Shangaira hiru ordu terdian heltzeko aukera emango du trenak. Abiadura handiko tren arrunt batek lau ordu eta hemezortzi minututan egiten du bidaia, eta errepidetik hamabi ordu hartzen ditu hiri batetik bestera joateak.

Nola lebitatzen du tren batek?

Harrigarria dirudien arren, 100 kilometro orduko abiadura gainditzen duenean, trenak ez ditu errailak ukitzen. Horren ordez, bi eremu magnetikoren arteko erakarpen eta aldarapen printzipioa erabiltzen du Maglevek. Trenak eta errailek elektroiman indartsuak dituzte, eta, beraz, aldarapenari esker, trena zentimetro batzuk igo daiteke trenbideetatik. Aldi berean, erakarri egiten du, bidetik atera ez dadin eta leuntasunez irristatzeko.

Mota honetako trenentzako, ordea, ez dute balio ohiko errailek, eta elektroimanak dituzten bideak oso garestiak dira. Halaber, gaur egun martxan dagoen Maglev trenak ez du erabiltzaile askorik, tiketak duen prezio altuagatik. Luxuzko bidaia agintzen dute tren berriaren sortzaileek: interneterako 5G teknologia erabiltzen duen sarbidea eta mugikorra kable gabe kargatzeko sistemak izago omen ditu trenak.

Irakurle agurgarria:

Honaino iritsi zarenez, eskaera bat egin nahi dizugu: irakurtzen ari zaren edukia eta egunkaria babestea, konpromiso ekonomikoa hartuz. Publizitatea eta erakundeen diru-laguntzak ez dira nahikoa BERRIAren etorkizuna bermatzeko. Sarean eskaintzen dizugun edukia irakurtzen duzuen milaka irakurleek proiektuari ekarpena eginda, urrutira iritsiko ginateke.

Kazetaritza libre, ireki eta independentea egin nahi dugu euskaldunontzat. Euskaraz informatzea delako gure eginkizuna, eta zure eskubidea.Lagun gaitzazu bide horretan. Idatzi gurekin etorkizuna. Geroa zugan.

Martxelo Otamendi
BERRIAko zuzendaria

Izan zaitez BERRIAlaguna

Albiste gehiago

 ©DANI CODINA

«Ez nuke berriz egingo; hobeto egingo nuke»

Carme Porta

Indultua «garaipen txiki bat» izan da Forcadellentzat, baina, Kataluniako prozesuagatik auzipetutako beste buruzagiek bezala, errepresaliatu guztientzako amnistia du xede.

Mugimendu kontserbadoreen protesta galdeketaren aurka, Mexikoko presidentetzaren jauregi aurrean. ©MARIO GUZMAN / EFE

Ilun-argi askoko galdeketa

Arantxa Elizegi Egilegor

Mexikon aurreko urteetan agintean egondako goi arduradunak ikertuak izatea nahi duten erabakiko dute gaur herritarrek. Herritarren %40k hartu behar dute parte kontsultan loteslea izan dadin

Tigraytik ihes egindako herritarrak, Um Rakuba kanpalekuan, Sudanen. ©ALA KHEIR / EFE

Tigrayn giza laguntza sartzeko beharra nabarmendu du Unicefek

Iosu Alberdi

Haren arabera, ehun mila ume malnutrizioa jasateko arriskuan daude. AEBek «premiazko» su-eten bat eskatu diete Addis Abebari eta TPLFri. Borrokak Amhara eta Afar eskualdeetara zabaldu dira

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.

Izan zaitez BERRIAlaguna

BERRIAlagunei esker eskaintzen dugu balioz osatutako informazioa. Egizu ekarpena gure eginkizunarekin segi dezagun.

Izan zaitez BERRIAlaguna