Albistea entzun

ATZEKOZ AURRERA. Christina Moore. 'Game of Thrones' telesaileko arte zuzendaritzako arduraduna

«Hizkuntza bisual bat edukitzea da gure lana»

Azken bost denboraldietako grabazioetan lan nagusietariko bat egin du Moorek. EHUn izan da hitzaldi batean, bere beharraren berri ematen.
LUIS JAUREGIALTZO / ARGAZKI PRESS

Alaitz Armendariz -

2017ko martxoak 17 - Bilbo

Arkitektoa da lanbidez Christina Moore, eta, guztira, Game of Thrones telesaileko 36 kapitulutan egin ditu arte zuzendaritza lanak. Gertu-gertutik jarraitu ditu telesail arrakastatsuko pertsonaia eta istorio guztiak, hortaz. Euskal Herrian ere izan da, uztailean estreinatuko den zazpigarren denboraldiko eszena batzuk hemen grabatzen. Hirugarren eta laugarren denboraldietan egindako lanarengatik bi Emmy sari irabazi ditu. Artista ingelesak hitzaldia eman zuen atzo EHUko Leioako campusean (Bizkaia), eta aretoan ez zen leku hutsik geratu.

Euskal Herrian zazpigarren denboraldiko hainbat eszena grabatu dituzue. Zerk erakarri zaituzte hona etortzeko?

Euskal Herrian asko gustatu zaiguna kosta izan da, eta, bereziki, Gaztelugatxeko eliza. Uste dut denok maitemindu ginela toki horrekin hasiera-hasieratik.

Game of Thrones sortzeko prozesuan ehunka pertsonak hartzen duzue parte. Zein da zure eginkizuna, zehazki?

Ni atzerriko filmaketaren arte zuzendaritzaren arduraduna naiz, beraz, Game of Thrones-en mundua sortzeko prozesuan parte hartzen dut, platoak eraikitzen ditut, eta filmatzeko tookiak moldatu. Telesail honetan atzerriko arte zuzendaritzako arduraduna naiz, beraz, hiru herrialdetako grabazioan parte hartu dut: Kroazia, Maroko eta Espainiakoan.

Sekulako ikusmira piztu du telesailak, eta jendetza dago kanpoan zure zain, esango duzuna entzuteko irrikan. Ohituta zaude jendea horrela ikustera?

Zur eta lur nago! Ni kameren atzean lan egiten duen pertsona bat naiz, ez dut halakorik bizi izan aurretik. Baina horrek erakusten du Espainian arrakasta handia izan duela. Gainera, ekoizleek Espainian berriz filmatu nahi izateko arrazoietako bat horixe izan da: jendeak gogo biziz hartzen du telesaila, eta hori asko nabaritzen dugu estren artean. Uste dut irrika hori oso ona dela.

Game of Thrones telesailean hainbat mundu agertzen dira. Nola egiten duzue guztiak argi eta garbi bereizteko?

Guztiek oso itxura desberdina eduki behar dutela, eta maiz herrialde desberdinetan filmatzen ditugu. Adibidez, esklaboen hiri batzuk Marokon, Kroazian eta Espainian filmatu ditugu, eta hiruren artean zerbait koherentea lortzen saiatzen gara. Kontua da ikusleak ez ohartzea Marokon eta Kroazian filmatu dugula, baizik eta Game of Thrones-eko mundu bat dela pentsatzea. Hori da gure lana; hizkuntza bisual bat edukitzea, mundu bakoitzarekin zerikusia duena. Hainbat gauzarekin lotuta egon daiteke: kolorearekin, arkitekturarekin, ematen zaion argiarekin... Eta jantziek ere garrantzi handia dute mundu bakoitzaren barnean, zalantzarik gabe.

Zaila da Game of Thrones garai batean kokatzea, goitik behera asmatutako garaia baita, noski. Non kokatuko zenuke telesaila, toki eta janzkerei begiratuta?

Ez da garai historiko zehatz bateko drama bat, eta horrek nolabait askatasuna ematen digu, diseinuak egiteko orduan, adibidez. Ezin dugu garai zehatz batean kokatu; Erdi Aroaz hitz egiten den arren, eta antzeko girotzeak egon arren, fantasia bat da; izan ere, ez zegoen dragoirik garai hartan, eta ez da beste inoiz ere egon.

Sareko BERRIAzalea:

Udazkenean, BERRIAlagun egiteko pausoa eman dezazun, eskaintza bat egin nahi dizu BERRIAk. Herri baten kulturaren plaza da BERRIA. Kultur egitasmo, dinamika eta ekitaldi anitzen erakustoki. Euskal kulturaren inguruko informazioaren plaza handia. Azaroan eta abenduan, Euskaraldiak, Bertsolari Txapelketa Nagusiak eta Durangoko azokak hartuko dituzte, besteak beste, BERRIAren orrietako asko, paperean eta webgunean.

Albiste asko irakurriko dituzu, segur aski webgune honetan bertan. Eta eskari bat egin nahi dizugu: har ezazu konpromisoa irakurtzen duzunarekin. Irakurleen babes ekonomikoa funtsezkoa da BERRIAren etorkizuna ziurtatzeko.

Albiste gehiago

1 ©ENEKO SALABERRIA / EZEZAGUNA

Ezkilen hotsak badu ahotsa

Ainize Madariaga

Unescok ondare immaterialeko kultur ondasun gisa onartu du Espainiako Estatuko ezkilen eskuzko jotzea. Iruñeko katedraleko, Iurretako, Aretxabaletako eta Oiartzungo kanpai joleek eman dute beren lekukotasuna. Ipar Euskal Herrian ez da haboro ezkila jolerik atzematen.
 ©NATXO MATXIN EDESA / FOKU

«Gizakia anekdota bat da eboluzioan»

Naroa Torralba Rodriguez

Darwin txarto interpretatua izan da: eboluzioa ezin da ulertu espezie orok Lur planetan duen elkarrekiko dependentziarik gabe. Lotura hori erakusten du Ptqk-k zuzendutako Zientzia frikzioa erakusketak.

 ©GEJA KUIKEN

«Bildtsez idatzitako lehen nobela ez dadila azkena izan»

Olatz Silva Rodrigo

Bildts dialektoan idatzitako lehenengo eleberria argitaratu du Gerard de Jongek. Nortasunari eta kidego batekoa izateko sentimenduari buruzko liburua da. Tradizio baten lehenengo urratsa egin duela adierazi du.

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.

Iruzkinak kargatzen...

Izan BERRIAlaguna

Hitzen, ekintzen eta errimen eztanda. Herri bat BERRIAren kulturaren plazan. Baliatu udazkenean BERRIAlagun egiteko eskaintza.