Albistea entzun

KRITIKA. Musika

Atxukarro, beti gazte

Jesus Mari Begoña -

2018ko urtarrilak 30

Piano kontzertua

Jotzailea: Joakin Atxukarro. Egitaraua: Claude Debussy, Maurice Ravel, Manuel de Falla, Juan Krisostomo Arriagakoa. Non: Bilboko Arriaga antzokian. Noiz: Urtarrilaren 27an.

Benetan, inbidia ematen du 85 urterekin Joakin Atxukarrok duen gorputzaldiak, teknikoki eta estetiko pianoa jotzeko duen erak. Eta urte askoan iraun diezaiola! Bada, artistak egitarau barnerakoia eskaini digu, ia inpresionista guztiz, eta pedagogikoa, Arriaga antzokiko musika ekitaldi honetan. Ematen zuen, agian, indar fisikoa behar zuten lanak alde batera utzi zituela, bestelako adierazgarritasuna eta barrenkoitasuna dituzten obren mesedetan. Dena den, aipatu beharra dago ez dela ohikoa izaten heterogeneoa den publikoari —Arriaga antzokia bete zuenari, alegia— piano inpresionistaren kontzertu ia osoa zuzentzea. Halaber, ez da ohikoa izaten pianistak sarreran pieza bakoitzaren nondik norakoak azaltzea. Adierazpen zehatzak eta mamitsuak gainera, eta publikoak oso ondo eskertuak.

Barnerakoi

Dena den, joaldiaren atarian, antzokiaren izena daraman konpositorearen Minueto jo zuen, Atxukarrok berak moldatua: hau da, Juan Krisostomo Arriagakoaren Minuettoa re minorren laukotearentzat, hain zuzen ere. Bertan, islatuta dago klasizismoaren ildotik zabaltzen den gaztegazte hil zenaren musika-idazkera promesgarria. Hortik aurrera, gehien bat inpresionismoaren armonia eta doinuaren apurketa etorri dira. Zehazkiago, Claude Debussyren bigarren liburuko bost Preludioetan eta Maurice Ravelen Alborada del Gracioso lanetan, nabariak dira Andaluziako aire, erritmo eta gitarrak, baina Frantziako inteligentsiak Espainari buruz zuen ikuspuntu exotikoko galbahetik, hain justu. Gure bilbotar pianistak musukatu egin zituen preludioen pieza laburrak, maisutasunez joz kontrasteak bai dinamikan eta baita jauzietan ere, in crescendo zihoan piezaren zailtasunak gainditzeko; esaterako, Ardoaren atean —Habanera— edo Ravelen Alborada-n lehertzeko, lehenengo zatian. Aldiz, jotzeko konpromiso handiko piezak ziren maisuak kontzertuaren bigarren zatian eskaini zizkigun piezak. Horien artean, gure Ziburuko euskalduna da adibide argiena, Maurice Ravelek idatzi zuen pianorako Gaspard de la Nuit: teklatuan jotzeko piezarik zailenetakoa da, antza. Hiru zatitan banatua dago, eta Scarbot hirugarrena da konplexuena interpretatzeko, zalantzarik gabe. Bertan, artistak kontzertuaren maila gorengoa lortu zuen: digitazio indartsua, pedalaren erabilera delikatua, erritmoen, denboren eta isiluneen kontrol zehatza, ñabarduren eta dinamika desberdinen erakustaldia... Ordu eta urte asko eta ahalegin handia behar dira horrelako emaitza estetiko aberatsa eskaintzeko... Eta publiko liluratuaren txalo zaparradak eskertzeko, gure pianista handiak Claude Debussyren Ilargiaren argiunea obrarekin bukatu zuen piano joaldi barnerakoi eta pedagogikoa hau .

Sareko BERRIAzalea:

Irakurri berri duzun edukia eta antzekoak zure interesekoak badira, eskari bat egin nahi dizugu: Berria diruz babestea.

Zuk eta zure gisako sareko milaka irakurlek egindako ekarpenarekin, eduki gehiago eta hobeak sortuko ditugu. Eta, zuekin osatutako komunitateari esker, publizitateak eta erakundeen laguntzek bermatzen ez diguten bideragarritasuna lortuko dugu.

Euskarazko kazetaritza libre, ireki eta konprometitua eskaini nahi dizugu egunero; bizi zaren munduaren eta garaiaren berri ematen segitu.

Albiste gehiago

Ander Lipus eta Manex Fuchs aktore lanetan <em>Hondamendia</em> obran. Harkaitz Canok du idatzi eta Ximun Fuchsek zuzendu. ©GUILLAUME FAUVEAU

Hondamendien gailurra

Ainize Madariaga

Axut eta Artedrama konpainien 'Hondamendia' obrak pandemia eta Zaldibarko zabortegiaren drama ditu mintzagai. Historiatik istorioa idatzi du Harkaitz Canok, eta Ximun Fuchsek du zuzendu

Aitziber Atorrasagasti, Edurne Ormazabal eta Ibon Salvador, jardunaldiak aurkezten, Tabakaleran. ©MAIALEN ANDRES / FOKU

Zazpi sorkuntza prozesu erakutsiko dituzte Dantzan Bilaka topaketetan

Ainhoa Sarasola

Donostiako Tabakalera zentroak hartuko ditu 16. jardunaldiak, hilaren 7an, 8an eta 9an. Pieza koreografikoak ikusteko aukera izango dute ikus-entzuleek, baita gorputzari eta atsedenari lotutako tailer batean parte hartzekoa ere

 ©ANDER SAGASTIBERRI / ANDER SAGASTIBERRI

Balerdiren lagunen etsipena

Iñigo Astiz

Rafael Ruiz Balerdi artistak 1980. eta 1985. urteen artean sortutako paper gaineko 11 margolan jarri ditu ikusgai Bilboko Carreras Mugica galeriak. Obrak salgai ere badaude

San Telmo Museoko erakusketa. ©Andoni Canellada / FOKU

120 urte bete ditu San Telmo museoak

Berria

Ate irekien eguna egingo dute bihar Donostiako museoan.

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.

Iruzkinak kargatzen...