Albistea entzun

KRITIKA. Opera

Kaltetuaren barkamena

Jesus Mari Begoña -

2017ko urtarrilak 26

Giuseppe Verdiren 'Stiffelio'

Abeslariak: Roberto Aronica, Angela Meadi,Roman Burdenko, Francesco Marsiglia, Simon Lim. Musika zuzendaria: Francesco Ivan Ciampa. Eszena zuzendaria: Guy Montavon. Abesbatza: Bilboko Opera Koroa. Musikariak: Bilbao Orkestra Sinfonikoa. Non: Euskalduna Jauregia. Noiz: Urtarrilaren 24an.

Bilbon inoiz antzeztua ez den opera ekartzeak ez du antzokia bete, nahiz eta kalitatezkoa eta interesekoa izan Verdiren obra. Espero dugu hurrengo egunetan Stiffelio-k sortu duen ikusmira aprobetxatua izan dadila; horretarako lanak merezia du eta. Izan ere, modernitatera jo zuen egileak bai argudioaren aldetik (emazte baten infidelitatea barkatua izango delako Ebangelioari jarraituz), zein operaren bilakaeran (dramak menpean hartuko dituelako operaren formula itxiak). Egia da gora-beherak daudela azertuetan, baina onartu behar da lanak duen bizitasun handia, orkestrazioan zein armonia mailan. Beraz, beti da arriskutsua XIX. mendeko egile gaztearen lanak berpiztea, baldin eta operak dituen osagai konplexuak ez badira bikain uztartzen. Zorionez, azken hori gauzatu da Bilbon ematen ari den Stiffelio-ren bertsioan.

Hasteko, abeslarien esparruan, Angela Meadi sopranoak tesitura luzeko ahots dardarkaria haizeratu zuen, beheranzko erdibideko vibratoa erakutsiz: afinazio fraseo txukuna eta tinbre atsegina. Kontutan hartzekoak izan ziren hasierako ekitaldiko arian A te ascenda Dio clemente eta bigarren ekitaldiko ah dagli scanni eterei. Batean edo bestean gozotasuna, gustua, bai mezza voce-n zein pianissimo-an , filadoak, messa di voce … den dena egin zuen Lina infidelaren rol dramatikoan. Beharbada larregi egonkor eszenatik, baina gure ustez, gauaren irabazlea izanz en. Roberto Aronica tenorrak, betiko moduan, entrega osoa eman zion senar kaltetuari. Taularen gainean bikain, ahots sendoa eta agudo gogorrak adierazi zituen kantaldi gorpuztuarekin. Beste maila batean, Roman Burdenkok tesitura luzeko ahots indartsua azaldu zuen aitaren rolean. Francesco Marsiglia tenorrak polito abestu zuen amorantearen paperean, ahots finarekin. Gustatu zaigu, Simon Lim baxuaren ahots biribila hasierako Raconto-an eta hurrengoetan. Ondo abestu zuten, heuren rol laburretan, Diana Axentik eta Jorge Rodreguez Nortonek. Bilboko Opera Koroak ederki abestu zuen zati ziztatuetan bateratasuna adieraziz, gainera.

Musikagintzara itzuliz, Francesco Ivan Ciampa zuzendari verdiarra dugu. Maisutasunez kontzertatu zituen abeslariak esku ezkerrarekin, eta Bilboko Orkestra Sinfonikoa batuta esku eskubiarekin ermanez. Haren agindupean gure orkestrak eder sorrarazi zituen operak dituen tentsioak eta koloreak. Guy Montavon eszena zuzendariak lan ona egin zuen, bestalde. Hustu egin zuen eszena grisa, protestanteen aszetismora hurbiltzeko; atrezzo minimalarekin osatu zuen eta drama barnerakoira zuzendu zuen arreta guztia.

Asko gustatu zaigu azken eszena korala ere, eliztarren arropak elizan daudenean emazte infidela —arropa zuriarekin— absolbitu egiten dutenean.

Sareko BERRIAzalea:

Irakurri berri duzun edukia eta antzekoak zure interesekoak badira, eskari bat egin nahi dizugu: Berria diruz babestea.

Zuk eta zure gisako sareko milaka irakurlek egindako ekarpenarekin, eduki gehiago eta hobeak sortuko ditugu. Eta, zuekin osatutako komunitateari esker, publizitateak eta erakundeen laguntzek bermatzen ez diguten bideragarritasuna lortuko dugu.

Euskarazko kazetaritza libre, ireki eta konprometitua eskaini nahi dizugu egunero; bizi zaren munduaren eta garaiaren berri ematen segitu.

Albiste gehiago

Koldo Biguri, Garazi Arrula eta Massimo Carlotto —pantailan—, gaur, liburuaren aurkezpenean. ©Iñigo Uriz / Foku

Italiaren erraiak, beltzez

Ane Eslava

Koldo Bigurik euskaratu du Massimo Carlottoren 'Agur, maitea, ikusi arte' nobela, eta Txalapartarekin argitaratu. Lanak Italiako boterearen eta kriminalitatearen arteko harremana islatzen du.

Manuel Asin Ikuspuntu jaialdiko zuzendari artistikoa, Baluarteko atarian, Iruñean. ©JAGOBA MANTEROLA / FOKU

Ikertzeko balio duten distantziak

Olaia L. Garaialde

Iruñeko XVI. Ikuspuntu jaialdia martxoaren 14tik 19ra izanen da. Sail Ofizialean hamazazpi herrialdetako 21 film izango dira lehian. Lan eta Desbordamientos sail berriak ere badira

 ©BERRIA

Lukiek, eskemak nondik eta noraino apurtu

Itziar Ugarte Irizar

 

Hamar kantuko disko berria plazaratu du taldeak: '#2'. Kontraste ugariko lana ondu dute, egitura ezohikoak eta pasarte poperoagoak uztartuta. Arrasaten joko dute gaur; bihar, Tolosan

Juan Mari Aburto eta Fernando Perez, atzo, Azkuna zentroan. ©ARITZ LOIOLA / FOKU

Bost erakusketa egongo dira ikusgai aurten Bilboko Azkuna zentroan

Olatz Enzunza Mallona

Erakusketez gainera, beste 200 jarduera baino gehiago programatu dituzte, eta arte bisualak indartzea izango du ardatzetako bat zentroak

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.

Izan BERRIAlaguna

Zure babes ekonomikoa ezinbestekoa zaigu euskarazko kazetaritza independente eta kalitatezkoa egiten segitzeko.