Noiz sortua: 2020-02-04 00:30:00

Sinesgarritasuna erronka

Desinformazioari aurre egitea jo du Reutersen institutu batek kazetaritzaren helburu nagusi
Boris Johnson Downing Streeten, kazetarien aurrean, iazko abenduko hauteskundeak irabazi eta gero. Txostenaren egileentzat, kanpaina hori da politikarien arduragabekeriaren adibidea.
Boris Johnson Downing Streeten, kazetarien aurrean, iazko abenduko hauteskundeak irabazi eta gero. Txostenaren egileentzat, kanpaina hori da politikarien arduragabekeriaren adibidea. VICKIE FLORES / EFE Tamaina handiagoan ikusi

Jakes Goikoetxea -

2020ko otsailak 4
Komunikabideen errealitatea irauli egin da, baina, egoera aldatuta ere, sinesgarritasuna lortzea dute erronka nagusietako bat, etorkizuna bermatzeko. Batez ere egia-osteko garaiotan.

Ondorio hori eta beste batzuk atera ditu Nic Newmanek zuzendutako ikerketak, kazetaritzaren, komunikabideen eta teknologiaren 2020ko joerei buruz. Kazetaritzaren Ikerketarako Reuters Institutuko ikertzailea da Newman. 32 herrialdetako komunikabideetako «233 lider digitalek» emandako informazioan oinarritu dute azterketa.

AURREIKUSPENAK

Galdetegia erantzun duten lau arduradunetik hiruk (%73) uste dute 2020a urte ona edo oso ona izango dela haien enpresentzat; ez dira hainbeste, ordea, kazetaritzarentzat urte ona izango dela uste dutenak: %46. Bi kezka behintzat aipatu dituzte: alde batetik, egunkari lokalak gogor jo dituztela zorrak, publizitate bidezko diru sarreren jaitsierak eta diru sarrera digitalera egiten ari diren trantsizio motelak; bestetik, presio ekonomikoak eta politikoak jasan behar dituztela aberatsei eta boteretsuei kontuak eskatzen dizkieten kazetariek.

Argitaratzaileen erdien diru sarrera nagusia irakurleen ordainketak dira. Hirutik batek (%35) uste du irakurleen eta iragarleen diru sarrerak paretsuak izango direla, eta %14k bakarrik esan dute publizitatea izango dutela diru iturri nagusia.

2019a urte garrantzitsua izan da hainbat komunikabiderentzat: New York Times-ek ia bost milioi harpidedun ditu (paperean eta Interneten), hamar milioiko helburuaren erdia; Financial Times-ek milioi bat lortu ditu; eta The Guardian-ek berriro irabaziak izan ditu, urteetako galerak izan eta gero. Gero eta gehiago izango dira ordainpeko egunkari digitalak.

EGIA-OSTEKO POLITIKA

Txostenaren egileek Erresuma Batuko iazko abenduko hauteskundeak jarri dituzte politikarien arduragabekeriaren adibide gisa. Salatu dute politikariek datuekin jokatu egin dutela, saihestu egin dutela kazetarien azterketa eta komunikabideak iraindu egin dituztela. Komunikabideetako ordezkariek nabarmendu dute azken urteetako kanpaina okerrena izan dela ikuspegi horretatik: «Politikariak gero eta gehiago saiatzen dira komunikabideak saihesten eta mezuak zuzenean sare sozialen bidez helarazten».

Herritarren atxikimendu falta eta albisteak saihesteko joera gero eta kezka handiago dira komunikabideetako arduradunentzat.

PLATAFORMAK

Inkestan parte hartu duten komunikabideetako ordezkariek uste dute kazetaritzarentzat hobeak direla Google eta Twitter, Apple, Facebook, Snapchat eta Amazon baino.

ANIZTASUNA ERREDAKZIOAN

Lautik hiruk (%76) erantzun dute aurrerapen handiak egin dituztela erredakzioetako genero aniztasunean. Ez dute uste, ordea, hain lan ona egiten ari direnik beren egituretan beste era bateko aniztasunak txertatzeko: hiriguneetatik kanpokoa (%55ek dio ondo ari direla), aniztasun politikoa (%48) eta arraza aniztasuna (%33). Norberak bere buruari buruzko iritzia da. Emakumeen erantzunak gizonenak baino kritikoagoak izan dira. «Portugalgo komunikabideak genero aldetik orekatuak dira... erredakzio buruetan salbu», salatu du Catarina Carvalhok, Diario de Noticias egunkariko editore exekutiboak.

AUDIOEN GORALDIA

«Audioaren urrezko aro berria, baina non dago dirua?», galdetu dute azterketaren egileek. «Podcastentzat beste urte handi bat izango dela dirudi», diote. Galdetegia erantzun duten erdiek esan dute podcast berriak egingo dituztela aurten. Audientzia gazteagoak erakartzeko, ohiturak sortzeko eta «diru sarrera berriak erakartzeko» aukera izan daitezke. Podcastek eragindako diru sarrerak %30 hazi dira urtebetean, eta uste dute 2021ean mila milioi dolar ingurukoak izango direla. Komunikabide gehienek, ordea, ezin dute trukean dirurik jaso.

Beste komunikabide batzuen aukera testuak audio bihurtzea da, irakurleek nahi dituzten artikuluak entzuteko, orain artekoak baino ahots naturalagoen bidez. BERRIAko artikuluak 2014tik entzun daitezke.

ADIMEN ARTIFIZIALA

Adimen artifiziala sartu da hainbat komunikabidetara. Erantzun dutenen %53rentzat adimen artifiziala oso garrantzitsua da irakurleei gomendio eraginkorragoak egiteko, %47rentzat balizko harpidedun berriak aurkitzeko eta ordainketa sistemak hobetzeko, eta %39rentzat erredakzioak eraginkorragoak izateko. Zenbait egunkaritan edizio elektronikorako laguntzaileak edo zuzentzaileak erabiltzen dituzte, Tansa eta Grammarly izenekoak. Beste batzuk albiste automatikoak idazteko sistemak garatzen ari dira: hauteskunde emaitzenak, enpresen emaitzenak...

Goizeko buletina

BERRIAren papereko edizioaren gai nagusiak biltzen ditu egunero (astelehenetan salbu). Goizean goiz iristen da zure posta elektronikora.

Albiste gehiago

Apirilaren 7an eguneratua, 14:00etan. ©BERRIA

Koronabirusaren azken datuak

Berria

Euskal Herrian 12.401 gaixok eman dute positibo koronabirusaren proba eginda. 790 hil dira. COVID-19 gaitza izandako 4.149 pertsonari eman diete alta. Grafikoak, albiste barruan.

Saltoki txikiak itxita Iruñean. ©Iñigo Uriz / Foku

Kontrolak indartuko dituzte Aste Santuan

Berria

Martxoaren 21az geroztik SARS-CoV-2 birusaren kasu berri gutxien atzeman duten eguna izan da atzokoa Euskal Herrian. Testa egin gabe ari zaizkie sendagiria ematen gaitzak jotako osasun langileei.

Erizain bat paziente bat artatzen, Txinan ©HOW HWEE YOUNG, EFE

Erizain gehiago behar direla nabarmendu du OMEk

Ainhoa Larretxea Agirre

Datorren hamar urteetan erizaintzarako jarritako diru kopurua igotzea gomendatu die Munduko Osasun Erakundeak munduko estatuei. 

Urkullu lehendakaria eta Artolazabal Enplegu eta Gizarte Politiketako sailburua ©Irekia

Irakurle agurgarria:

Honaino iritsi zarenez, eskaera bat egin nahi dizugu: irakurtzen ari zaren edukia eta egunkaria babestea, konpromiso ekonomikoa hartuz. Publizitatea eta erakundeen diru-laguntzak ez dira nahikoa BERRIAren etorkizuna bermatzeko. Sarean eskaintzen dizugun edukia irakurtzen duzuen milaka irakurleek proiektuari ekarpena eginda, urrutira iritsiko ginateke.

Kazetaritza libre, ireki eta independentea egin nahi dugu euskaldunontzat. Euskaraz informatzea delako gure eginkizuna, eta zure eskubidea.Lagun gaitzazu bide horretan. Idatzi gurekin etorkizuna. Geroa zugan.

Martxelo Otamendi
BERRIAko zuzendaria

Izan zaitez BERRIAlaguna