Albistea entzun

KRITIKA. Antzerkia

Demokrazia, kapitalismoa eta hegaztiok

La Calorica konpainiaren <em>Las aves - Els ocells</em> lana, Erriberriko Antzerki Jaialdian (Nafarroa).
La Calorica konpainiaren Las aves - Els ocells lana, Erriberriko Antzerki Jaialdian (Nafarroa). VILLAR LOPEZ / EFE Tamaina handiagoan ikusi

Arantzazu Fernandez Iglesias -

2022ko uztailak 31

'Las aves - Els ocells'

Konpainia: La Calorica. Zuzendaritza: Israel Sola. Dramaturgia: Joan Yago. Eszenografia, argiak eta jantziak: Albert Pascual. Antzezleak: Xavi Frances, Aitor Galisteo-Rocher, Esther Lopez, Marc Rius. Lekua: Erriberriko Jauregia. Eguna: Uztailak 29.

Aspaldian genbiltzan La Calorica talde katalan ospetsua ezagutzeko irrikan, eta Erriberrin eskaini zigutenak ez zien gure itxaropenei huts egin: kontrara. Atzokoa antzerki irakaspen magikoa izan genuen, maila guztietan.

2010. urtean, L'Institut del Teatreko ikasketak amaitu ondoren, hainbat lagunek sortu zuten talde egonkorrak berreskuratu egin du trantsizio garaiko konpainia batzuen ausardia politikoa, baina, hori bai, hautu estetiko teatral garaikideez baliaturik. Urte hartakoa dugu beren lehenbiziko muntaia, Feísima enfermedad y muy triste muerte de la reina Isabel I, 2020an berreskuratu dutena; egun, biran dituzte 2017ko Fairfly eta 2018ko Las aves - Els ocells (Hegaztiak) antzezlan entzutetsuak ere.

Grezia klasikoko K.a. V. mendean, Sofoklesen eta Euripidesen tragedien kontraste bizian, Aristofanesen komediek fantasiazko munduan murgiltzeko aukera ematen zuten. Argudio ez-errealistak ziren, egiantzik gabekoak, fabula tankerakoak eta kontakizun geruzan ezustez beterik zeudenak. Tragediak mundu mitikoa islatzen zuen; komediak, aitzitik, herritarren egia, gizarte sistemari kritika, askotan animalien fabulaz mozorroturik. Aristofanesen imajinazioari eta umoreari zor dizkiogu demokraziaren ahuleziez antzerkian eginiko lehenbiziko salaketak, eta iturri horretatik edan du La Caloricak.

Las aves - Els ocells-en argudioa greziar komediografoaren lanaren bertsio garaikidea dugu. Greziarraren testuan, Pisteter eta Evelpides, hiria abandonatu ondoren, bizitzeko leku hobe baten bila dabiltza noraezean. Basoan, argi-oilarrarekin topo egin, eta txorien asanblada konbokatzeko konbentzituko dute. Bertan, txoriak limurtuko dituzte hodeien gaineko hiria sortzeko, non guztiz askeak izango diren. La Caloricaren errelatoan, berriz, Pisteterrek eta Evelpidesek, Greziatik eskapuan atera direla aitortzearekin batera, errefuxiatu politikoaren estatusaren beharrean daudela dioskute, demokrazia tirokatu ostean ihesean dabiltzala azaltzen diote argi-oilarrari. Hortik aurrera, Pistetar, haren diskurtso demagogo eta populistari esker, txorien buru bihurtuko da, eta Las aves - Els ocells lanak kapitalismoaren eta populismoaren arteko aliantzaren hiru zutoinak —askatasuna, jabegoa zein konkurrentzia— zertan dautzan argituko digu, barrez leherrarazten gaituela, parabasis iraunkor batean.

Zaila da une bakar bat aukeratzea azpimarratzeko. Mundialak dira eszena guztiak, eta, gainera, txorien otzantasunaren kritikaren intentsitatea in crescendo doala esango nuke nik. Gainera, testu-antzerkia den arren, aktoreen gorpuzkerak oso landuak ditugu: rol ezberdinei ekiten diete maisuki. Jantziekin eta ileordeekin gertatzen den bezala, soinu espazioa eta argiak punta-puntakoak dira. Zaila izango dugu Kapitalismoa txandalez jantzita, mikrofonoa eskuan eta Camilo Sextoren Perdóname desafinatzen entzun dugula ahaztea, eta zaila izango dugu guk, txoritxook, geure burua islatuta zeinen ondo pasatu dugun akordura ez ekartzea. To, fantasia!

Sareko BERRIAzalea:

Udazkenean, BERRIAlagun egiteko pausoa eman dezazun, eskaintza bat egin nahi dizu BERRIAk. Herri baten kulturaren plaza da BERRIA. Kultur egitasmo, dinamika eta ekitaldi anitzen erakustoki. Euskal kulturaren inguruko informazioaren plaza handia. Azaroan eta abenduan, Euskaraldiak, Bertsolari Txapelketa Nagusiak eta Durangoko azokak hartuko dituzte, besteak beste, BERRIAren orrietako asko, paperean eta webgunean.

Albiste asko irakurriko dituzu, segur aski webgune honetan bertan. Eta eskari bat egin nahi dizugu: har ezazu konpromisoa irakurtzen duzunarekin. Irakurleen babes ekonomikoa funtsezkoa da BERRIAren etorkizuna ziurtatzeko.

Albiste gehiago

 ©Joanes Etxebarria

Jean-Louis Davant: «Anitz egin da hitz berrien asmatzeko, baina zahar anitz galdu ditugu»

Joanes Etxebarria - Ipar Euskal Herriko Hitza

Liburu edo pastoraletan, historia landu du bereziki, olerkiekin batean. Idazlan luzeak gehiago ez egitea deliberatu du. Uste du aitzinatu dela euskararen alorrean, baina lan asko dela egiteko.

Aitor Mendiluze eta Amets Arzallus, atzo, elkarrekin kantuan, hamarreko txikiko ariketan. ©MARISOL RAMIREZ / FOKU

Ez da ate ondoan geratu

Miren Mujika Telleria

Amets Arzallusek Bilbon irabazi ondoren, erabakita gelditu da finala. Harekin batera ariko dira Illarregi, Ibarzabal, Gaztelumendi, Colina, Mendiluze, Martin eta Lujanbio
<em>Titanic Rising</em> diskoan abiatutako bidean segitzen du Weyes Blood-ek disko berrian. ©BERRIA

Dirdira iluntasunean

Mikel Lizarralde

Folkaren eta pop barrokoaren artean mugitzen diren kantuen bitartez, Weyes Bloodek gaur egungo ajeetan arakatu du 'And In The Darkness, Hearts Aglow' diskoan.

Soinu txikia XIX. mendearen amaieran hedatu zen Euskal Herrian. ©BERRIA

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.

Iruzkinak kargatzen...