The Raveonettes. 'Pe´ahi'

Aita, traumak eta heriotza

Kepa Matxain -

2014ko irailak 7

Diskoetxea: Beat Dies.

Hil zitzaidan aita —ezustean Gabon gauez hil ere—, baina nire baitan bizirik dirau. Hark behinola eragindako zauriek baldintzatzen naute oraindik»—aitortu zuen Sune Rose Wagner The Raveonettes taldeko abeslari eta konpositore nagusiak ekainean, sorpresaz Pe´ahi lan berria aurkeztu zutenean. Alegia, aitaren supituko heriotzak bereziki kolpatu zuela, eta diskoa osatzen duten hamar kantuetan ideia bat nabarmentzen dela oroz gain: aitaren jokabideak umetan sortutako mina gainditzeko desira, norbera egituratzen duen trauma baino hobea izateko nahia. Beraz, betidanik aski ilun izandako gaitegia —hilketez, suizidioez, traizioez eta abarrez kantatu izan dute— eremu pertsonalean sartu dute oraingoan, inondik ere, asmo handikoa den lan batean.

Aldaketarik esanguratsuenak instrumentuzko alorrean egin dituzte. Hamar urteko ibilbidearen ostean, eta, batez ere, aurreko hiru diskoei erreparatuz gero, irudi zukeen Danimarkako bikoteak aurkitua zuela bere formula: pop kantu gozoak, egituraz 60ko hamarkadako rocka bezain arruntak, gitarra distortsionatuen ganduz estaliak eta karga elektrikoz ongi hornituak. Disko berrian, aldiz, melodien ardura esklusiboki gitarrei utzi beharrean, elementu gehiago tartekatu dituzte: xilofonoak, harpak, koruak, dunbalaren oinarrizko kolpeen simulazio elektronikoak... Ohi moduan, hor dirau The Velvet Undergrounden edo The Jesus and Mary Chainen gisako taldeen eraginak, baina, ezbairik gabe, norabidea dezente aldatu dute orain artean bide seguru antzekotik ibili ostean.

Endless Sleeper izeneko lehen kantuko lehen esaldian bertan ageri da heriotza —(I have) Sand in my shoes/ and death on my mind—. Ez da aitaz ari Wagner, bere buruaz baino. Orain hamar bat urte Hawaii irletan surfean ari zela ia hiltzear izan zela kontatzen du —diskoaren izenburua, Pe´ahi, da irla horietako bat—, eztarriko oihuz eta breakbeat erritmoz lagundurik. Aldiz, Kill! izeneko kantua izango da, seguru asko, diskoko gordinena: hamar urte zituela aita ezezagun batekin larrutan harrapatu zuenekoaz ari da Wagner, eta esperientzia hark gerora berak fideltasuna ulertzeko moduan izan duen eraginaz. Denetan kantu borobilena den A Hell Below-n, ostera, aitari galdetzen dio ea zer gertatuko litzatekeen infernura eroriko balitz. «Nire minaren adinako zerbait sentituko ote zenuke?». Soinu gozoko kantu bizia izaki, diskoko gainontzekoengandik aldentzen da eta, testuingurutik ateraz gero, taldearen aurreko edozein lanetan tokia izango luke arazo handirik gabe.

Nahigabetik abiatutako diskoa da Pe´ahi, baina kosta egiten da sentsazio hori entzulearengana ailegatzea. Gitarren zarataren eta harmonia jostarien artean, gogoak beste paisaia batzuetara alde egiten du, eta minaren dimentsioa, berriz, hitzetan konprimituta gelditzen da. Pop kantuez ari bagara, ordea, musikak eragin behar luke hitzek bainoago.

Irakurle agurgarria:

Honaino iritsi zarenez, eskaera bat egin nahi dizugu: irakurtzen ari zaren edukia eta egunkaria babestea, konpromiso ekonomikoa hartuz. Publizitatea eta erakundeen diru-laguntzak ez dira nahikoa BERRIAren etorkizuna bermatzeko. Sarean eskaintzen dizugun edukia irakurtzen duzuen milaka irakurleek proiektuari ekarpena eginda, urrutira iritsiko ginateke.

Kazetaritza libre, ireki eta independentea egin nahi dugu euskaldunontzat. Euskaraz informatzea delako gure eginkizuna, eta zure eskubidea.Lagun gaitzazu bide horretan. Idatzi gurekin etorkizuna. Geroa zugan.

Martxelo Otamendi
BERRIAko zuzendaria

Izan zaitez BERRIAlaguna

Albiste gehiago

Kirmen Uribe, Bilbon, iazko abenduaren 18an. ©LUIS JAUREGIALTZO / FOKU

Kirmen Uriberen 'Bilbao-New York-Bilbao' berrargitaratu dute

Joana Ibargarai

Elkarren Mintegia bildumako lehen liburua da. 2008an kaleratu zuten lehen aldiz lana, eta pasarte batzuk gehituta eman dute argitalpen berria
Ezker eskuin, Markel Idigoras, Eider Saez, Olatz Cuevas eta Alex Irazusta Nogen taldeko kideetako lau, Donostian. ©Gorka Rubio / Foku

Nogen taldeak 'Under alt' plazaratu du, estudioko bere bigarren lan luzea

Ainhoa Sarasola

Bederatzi kantu bildu ditu disko berrian, eta estilo berari eutsi arren, taldearen «eboluzio naturala» islatzen duela uste du taldeak. Abenduan hasiko dute aurkezpen bira. Diskoa, berriz, gauerdian jarriko dute entzungai plataformetan; baita fisikoki eskuratzeko moduan ere, taldearen webgunean. 

Ibon Aranberri artista 'Zulo beltzen geometria' lana alboan duela ©Jaizki Fontaneda/ Foku

Aranberriren pieza bat erosi eta ikusgai jarri du Bilboko Arte Ederren Museoak

Iñigo Astiz

2003an kobazulo baten sarbidea ixteko sortutako altzairuzko horma desmuntatu, eta eskultura independente modura aurkeztu du orain sortzaileak: 'Zulo beltzen geometria'

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.

Izan zaitez BERRIAlaguna

BERRIAlagunei esker eskaintzen dugu balioz osatutako informazioa. Egizu ekarpena gure eginkizunarekin segi dezagun.

Izan zaitez BERRIAlaguna