Albistea entzun

Iruñean, argindar konexioaren zain

Ekain amaieran, bat-batean, VWek kargutik kendu zuen Emilio Saenz, eta mugimenduak kezka eragin du. Haatik, haren ordezkoaren soslaia seinale ona izan daiteke. Taldeko produkzio buru izana da Markus Haupt, eta haren helburua da Landaben auto elektrikoaren «eraldaketaren parte» izatea.

Landaben barruan, txapa tailerrean, ekoizten ari diren ibilgailuetako baten egitura.
Landaben barruan, txapa tailerrean, ekoizten ari diren ibilgailuetako baten egitura. VW NAVARRA / Tamaina handiagoan ikusi

Joxerra Senar -

2021eko abuztuak 1

Ekainaren 30ean, lurrikara batek astindu zuen Landabengo industrialdea. Bat-batean, Volkswagenek zuzendaritzatik kendu egin zuen Emilio Saenz, Iruñeko fabrikan itzal handiena izan duen buruzagia. 31 urtean, Saenzen ibilbidea estu lotua egon da Landabenekin. Horregatik, kargugabetzeak urduritasuna eragin du, oso garai berezian etorri baita. Alde batetik, pandemiak eta erdieroaleen krisiak sortutako ur nahasietan murgilduta daude, eta, bestetik, etorkizunera begira ez dago argi zer gertatuko den auto elektrikoarekin.

 

Egoera aldrebes horren erdian, iragan astean Iruñera etorri zen Emilio Saenzen ordezkoa: Markus Haupt. Seaten Martorellgo fabrikan (Katalunia) hasi zuen bere ibilbidea Hauptek, eta, zenbaitek iraganeko harreman hori kezkaz hartu badute ere, haren soslaiari erreparatuz gero, argi dago taldeak konfiantza osoko gizon bat ekarri duela Iruñera. Azken hiru urteetan oso ardura handia izan du: taldeko planifikazioaren eta produkzioaren arduradun izan da.

Horrez gain, VWek berak publikoki adierazi du Haupten zereginak erlazioa duela auto elektrikoarekin. Duela bi aste, VWek ondorengo hamarkadetarako estrategia aurkeztu zuen, eta auto elektrikoaren aldeko apustu irmoa dago hor. Ikusteko dago auto elektrikoranzko jauzia zer fabrikak egiten duten, baita trantsizio hori noiz eta nola gauzatzen den ere. Hala ere, ematen du Landaben hautagaietako bat dela.

Izan ere, Christian Vollmer VW markaren logistika eta produkzio arduradun eta Nafarroako VWen administrazio kontseiluko presidenteak azaldu du Iruñeko fabrika «VWen estrategiaren barruan auto elektrikorantz egin beharreko eraldaketa azkartuaren parte» dela. Bertan, zuzendari berriari dagokio hori gidatzea: «Hauptek aldaketa hori bultzatuko du, azkar eta modu sistematiko batean».

Iruñean Saenzen kargugabetzea urduritasunez hartu bada ere, haren irteera baino esanguratsuagoa izan liteke Haupten lur hartzea. Bestelako datu finkorik ezean, seinale on bat da hori Landabenentzat.

Iritsi eta berehala, uneotan fabrikak dituen arazoei eta erronkei aurre egin behar izan die Hauptek. Batetik, ondo ezagutzen duen auzi bat du esku artean: autogintza osoari zein taldeari bete-betean eragin dion erdieroaleen hornidura krisiaren ondorioak kudeatu behar ditu. Langile batzordearekin lehen bilera izan zuen uztailaren 21ean, eta bertan egiaztatu zen autoak egiteko bi osagairen hornidura arazoak dituztela oraindik: injekzio punpak eta MIB irrati-nabigazio sistemak.

Bestetik, uda amaituta, hirugarren modeloari helduko diote. Egun, TCross eta Polo modeloak ekoizten dituzte —Poloren azken bertsioa ekainean hasi ziren jaulkitzen—. Hirugarrena VW Taigo izango da, eta espero da irailaren amaierarako ekoizten hastea eta 2022rako merkaturatzea.

Sindikatuen ohar bateratua

Hainbat modelo aldi berean ekoiztea aspaldiko aldarrikapena izan bada ere, uneotan epe motzeko kontuek baino gehiago kezkatzen du urruneko etorkizunak. Auto elektrikoaren inguruko erabaki finkorik ez dagoenez, oraindik ez dira amatatu Saenzen kargugabetzeak astindutako sugarrak. Uztailaren 21ean, langile batzordeak aho batez ohar bat kaleratu zuen, eta bertan eskatu zion zuzendaritzari argitu zitzala erabakiaren zergatiak eta nondik norakoak. Gardentasun falta egotzi zioten zuzendaritzari.

Halaber, sindikatu guztiek gogorarazi zuten Iruñeko fabrikak urteotan guztiotan multinazionalarekin dituen konpromiso guztiak bete dituela: «Gure etorkizunari buruzko erabakiak hartzen direneko guneetan parte hartzeko eskubidea dugu. Kanpotik etor daitezkeen esku hartzeak eragotzi nahi ditugu, zerikusi gutxi izan dezaketelako Nafarroako VW osatzen dugun guztion interes komunarekin». Sindikatu guztien batasuna garrantzitsutzat jotzen dute.

VWek iragarri du Europan eraiki asmo dituen hiru bateria fabriketako bat «Espainian» eraikiko duela, baina haren kokagune zehatza oraindik ez da ezagutarazi. Europako Batasuneko Next Generationeko funtsak jasotzeko orduan, auto elektrikoak ekarriko duen eraldaketa industriala sustatzeko 2.975 milioi euroko inbertsio publikoa egiteko asmoa azaldu du Espainiako Gobernuak, eta diru hori jasotzeko hautagai nagusietako bat da baterien fabrika. VWekin batera, Iberdrolak eta Espainiako Gobernuak parte hartuko dute egitasmo horretan. Auzia da egitasmo horrek nori egingo dion mesede: Seaten Martorellgo fabrikari edo Landabeni. Edo biei.

VW taldeaz harago, Nafarroako Gobernuaren apustua Battchain kontsortzioaren barruan kokatzen da: Sodenaren bitartez, Ingeteamekin eta Fagor Ederlanekin batera bateriak muntatzeko fabrika bat eraiki nahi du, Tafallan. Proiektua Next Generationen funtsak jasotzeko hautagai da: inbertsio osoa 84 milioi eurokoa da, eta 28 milioi eskuratu nahi du.

Autogintza osoari begira, proiektu guztiok bateragarri dira, baina ikusteko dago auto elektrikoaren inguruko sare horretan zer behar eta azpiegitura izango dituen Landabenek, baldin eta auto elektrikoa duen modelo bat egingo duela baieztatuz gero. Fabrika barrura begira, ekainean Saenz zuzendari ohiak aurreratu zuen egungo ekoizpen plataforma egokitu beharko litzatekeela eta mila milioi euro inguruko inbertsioa eskatuko lukeela. Saenzek aipatu zuen 2025erako edo 2026rako auto elektrikoak ere ekoizteko asmoa zutela.

Orain arte, lasaitasun mezua eman du Nafarroako Gobernuak. Asteon, Javier Remirez presidenteordeak ziurtatu du Landabenek «etorkizun oparoa» duela. Haren ustez, «Europan auto elektriko txikiak egiteko VWek Espainia» hautatu duenez, Martorellek zein Landabenek lan nahikoa izango dute».

Madrilen, Santos Cerdan PSOEko antolamendu idazkari nagusi berriak eta PSNren barruan garrantzi handia duenak ziurtatu du Landabenek auto elektrikoa izango duela.

Orain arte, gai hori Nafarroako Gobernua kritikatzeko baliatu du Navarra Sumako Javier Esparzak. Pedro Sanchezek Martorellen alde egin duela eta haren aurrean otzan jokatzea leporatu dio Maria Txibite lehendakariari. Orain, berriz, ez du zalantzan jartzen auto elektrikoa Iruñera etorriko dela. Haren hitzetan, letra txikia izango da garrantzitsua. «Giltzarri da zer markako autoa ekoitziko den eta egungo enplegu mailari eutsiko ote zaion. Ez da gauza bera auto elektrikoa VW markakoa izatea edo beste marka batekoa».

Haatik, oraingoz horiek denak hitzak baino ez dira, argindar konexioa noiz etorriko zain.

Sareko BERRIAzalea:

Irakurri berri duzun edukia eta antzekoak zure interesekoak badira, eskari bat egin nahi dizugu: Berria diruz babestea.

Zuk eta zure gisako sareko milaka irakurlek egindako ekarpenarekin, eduki gehiago eta hobeak sortuko ditugu. Eta, zuekin osatutako komunitateari esker, publizitateak eta erakundeen laguntzek bermatzen ez diguten bideragarritasuna lortuko dugu.

Euskarazko kazetaritza libre, ireki eta konprometitua eskaini nahi dizugu egunero; bizi zaren munduaren eta garaiaren berri ematen segitu.

Irizpidea duzulako. Giroan zabiltzalako.

Zuk badakizulako.

Albiste gehiago

 ©BERRIA
Donostiako erdialdeko etxebizitza bat alokagai. ©JON URBE / FOKU
Atzo Gasteizen egin zuten bilketari hasiera emateko ekitaldia. ©RAUL BOGAJO / FOKU

Zoru etiko baten eske

Aitor Biain

Sinadurak biltzen hasi dira baldintzarik gabeko oinarrizko errenta eskatzeko. Ekinaldiaren xedea da proposamena Eusko Legebiltzarrera eramatea han eztabaidatzeko eta lege izaera emateko. Sustatzaileek uste dute inoiz baino arrazoi gehiago dagoela gaur egun tresna hori eskura izateko.

 ©ANDONI CANELLADA / FOKU

«Oinarrizko errenta zerbitzu publiko bat izango litzateke»

A. Biain

Bollainek irizten dio gutxieneko diru sarrera bat bermatzeko errentak ez direla nahikoa izan pobrezia amaitzeko. Dio, ordea, oinarrizko errentari esker herritarrek eskubide gehiago eta askatasun handiagoa izango dutela.

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.

Joxerra Senar

Informazio osagarria

Egin BERRIAlaguna

Irizpidea duzulako. Giroan zabiltzalako.

Zuk badakizulako.

Egin BERRIAlaguna