Albistea entzun

KRITIKA. Opera

Hasiera

Jesus Mari Begoña -

2016ko urriak 29

'Lucrezia Borgia'

Konpositorea: Gaetano Donizetti. Abeslariak: Elena Mosutx, Celso Albelo, Marko Mimica, Teresa Iervolino, Mikel Atxalandabaso. Abesbatza: Bilboko Opera Korua. Orkestra: Euskadiko Orkestra Sinfonikoa. Eszena zuzendaria: Francesco Belloto. Musika zuzendaria: Jose Miguel Perez Sierra. Lekua: Euskalduna jauregia, Bilbo. Eguna: Urriak 25.

Atseginez jaso du publikoak, Olbe-Abaoren denboraldiaren hasierak eman digun G.Donizettiren Lucrezia Borgiaren emanaldi ona. Izan ere, gure artean apenas ikusitako opera ez da konpositorearen dirdiratsuena, baina eduki badauka indar dramatikoa eta melodismoa; 1834ean estreinatu zuten. Historiarekin zerikusirik ez daukan libretoak aitzakia ematen du muturreko grinak antzezteko 1go. Erromantizismoaren ildoan. Testuinguru honetan, Olberen azertuan ipiniko dugu ekitaldiak izan duen oreka abeslari, musikari eta eszenaren alorretan, kontuan hartuta melodrama horrek duen zailtasuna egungo bizitzara ekarteko.

Afera honetan, Elena Mosutx sopranoak bereganatu zuen protagonismoa. Bere abestaldian, malgutasuna cantu fiorito-n eta dramatismoa adierazi zituen, Lucreziaren rolean: gure ustez, hasieran, beheranzko vibratoak agudo fortean filado arazoak izan zituen; horiek kenduta, lerro kantu txukuna haizeratu zuen, esaterako, Com´e Bello arian. Geroago arima egoeraren arabera, bere kantua gogorrago bihurtu zen ?sobreagudo bi jaurti zituen- bikaintasuna lortzeko bigarren ekitaldian, batez ere, azken eszena dramatikoa bikainean?. Celso Albelo tenorrak kantu homogeneoa, mórbido eta erdi ahotsean eman zigun gehienetan. Benetan atsegina zen T´amo qual Dama un angelo aria, gozotasun musikalez igurtzita utzitako semearen rolean ; bada, berak eskuratu zuen gaueko txalokadarik handiena. Asko gustatu zitzaigun Marko Mimica baxuaren bolumena, ahotsaren edertasun koloretsua eta haren fraseoa, Don Alfonso mendekatzailearen rolean. Oso ondo aritu zen baita ere, Teresa Iervolino mezzoa, adierazkortasunez eta lerro kantu egokiez gora-goraka joan zena Orsiniren rolean. Etxeko abeslarien kasuan, urrats bat aurrera eman zuen bere ibilbidean Mikel Atxalandabaso etxeko tenorrak, Rustighello maltzurraren rolean. Ahots indartsua eta antzez-modu onak adierazi zituen. Jose Manuel Diaz eta Fernando Latorre baritonoek eder abestu zuten lagunen roletan. Ezinbestekoak ziren gainontzeko abeslariak haien rol laburretan: Zoltan Nagy,Manuel de Diego,German Olvera, Jesus Alvarez?

Biboko Opera Koroa ?eroso honelako operatan?, oso ondo abestu zuen, hasierako denborapasa arinetan kenduta. Nabarmentzekoa da Jose Miguel Perez Sierraren zuzendaritza orojakilea: guztiz adi ibili zen abeslarien tempi-rako , dirdiratsu une tragikoetan. Haren eskuetan, oso malgu eta koloretsua aritu zen, Euskadiko Orkestra Sinfonikoa, eder. Asko gustatu zitzaigun arropen dotoretasuna ere, garai historikoaren irudikatzaile modura.

Sareko BERRIAzalea:

Irakurri berri duzun edukia eta antzekoak zure interesekoak badira, eskari bat egin nahi dizugu: Berria diruz babestea.

Zuk eta zure gisako sareko milaka irakurlek egindako ekarpenarekin, eduki gehiago eta hobeak sortuko ditugu. Eta, zuekin osatutako komunitateari esker, publizitateak eta erakundeen laguntzek bermatzen ez diguten bideragarritasuna lortuko dugu.

Euskarazko kazetaritza libre, ireki eta konprometitua eskaini nahi dizugu egunero; bizi zaren munduaren eta garaiaren berri ematen segitu.

Albiste gehiago

<b>Artze anaiak.</b> Txalaparta erakustaldia Iruñeko 1972ko Topaketetan. ©BERRIA

ARTE KONSTELAZIO BAT IRUÑEARI OPARI

Yasmine Khris

Iruñeko 1972ko Arte Topaketen 50. urteurrena ospatuko da aurten, eta orduko oroitzapenak bizirik dituzte batzuek. Xabier Morras margolariak, esaterako, kontrastez beteriko hiriaren irudia ekarri du gogora. Zentsurak, polemikek eta artisten aniztasunak ezaugarritu zuten topaketa.

 ©BERRIA

«72ko topaketen oroitzapena ez da anekdotikoa, baina ia»

Yasmine Khris

Ofizioz idazlea da Andres, baina komisario lanean arituko da aurten, 1972-2022ko Topaketetan. Urriaren 6tik 18ra eginen dira eta 70 jardunaldi baino gehiago antolatzeaz arduratu da.
Walter Salas-Humara (eskuinean), gaur egun The Silos osatzen duen hirukotearekin. ©BERRIA

Musikaren plazera

Mikel Lizarralde

1980ko hamarkadan AEBetan sortutako sustraidun rockaren ordezkari da The Silos, Walter Salas-Humararen proiektua. Bi kontzertu ditu Euskal Herrian egunotan.

Mende erdia bete berri da Alejandra Pizarnik hil zela. ©BERRIA

Zauri diren lerroak

Ainhoa Sarasola

Sufrimendu biziko aldiak eta sormen loraldiak tartekatu ziren Alejandra Pizarnik idazle argentinarraren bizialdi osoan. Beldurrari, maitasunari eta bakardadeari idatzi zien, eta XX. mendeko poema bilduma nabarmenetako bat osatu zuen. 50 urte bete dira hil zenetik.

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.

Iruzkinak kargatzen...