Albistea entzun

KRITIKA. Antzerkia

Pilulak airean

2Theatre konpainiaren <em>Boris & Ingrid</em> antzezlaneko irudi bat.
2Theatre konpainiaren Boris & Ingrid antzezlaneko irudi bat. 'WWW.2THEATRE.COM'

Agus Perez -

2017ko martxoak 29

'Boris & Ingrid'

Konpainia: 2Theatre. Antzezleak: Txema Perez, Svetlana Biba. Musika: Mikey Kirkpatrick (Bird Radio). Lekua: Azkoitiko Matadeixe gune autogestionatua. Eguna: Martxoak 26.

Joan den igandean Azkoitiko Matadeixe ezagutzeko parada eduki dugu. Hango gazte jendeak, lokal berezi, hurbil eta txukunaz arduratzeaz gain, zortzi urte daramate antzerki jardunaldiak egiten, eta aurtengoetan Londrestik gurera salto egin nahi duen 2Theatre konpainiaren Boris & Ingrid lana ikusi dugu. Bertan egon aurretik Bilbotik ere ibili dira, eta, bitxia bada ere, aretoa betetzen zuten ikusleen artean sei bilbotar zenbatu dut, ni neu barne, dena esan behar bada.

Konpainiaren jatorriak azalpen txiki bat merezi du, bi antzezle sortzaileak oso leku diferentetatik datozelako: Txema Perez euskalduna Bilbon jaio zen, eta Svetlana Bibak ukrainar-suediartzat jotzen du bere burua. Biak ala biak hezi dira nazioarteko prestigio gorena daukan London International School of Performing Artsen, eta bistan da haiekin batera datorren musikariak kategoria bereko iturrietatik edan duela, haren maila bikaina eta jokatu duen rol eszenikoa ikusita.

Zahartzaro betean sartuta daude Boris eta Ingrid. Itsusiak dira orain, tripaundia da gizona, hanka okerrak ditu emazteak, betaurreko panoramikoak darabiltzate biek, eta haginak... hobe haginei gehiegi ez erreparatzea. Adinaren errutinetan murgilduta dabiltza, egunero hartzen dituzte pilulak, haietariko gehienak airean galdu arren, beti uste dute seme-alabak —umeak deitzen diete oraindik— bisitan etorriko zaizkiela. Baina egunero datorrena gizarte-zerbitzuetako gaztea baino ez da —Mikey Kirkpatrick musikaria— eta gure protagonistek beti galdetzen diote beren buruari ea nor ote den erizain jantzita agertzen den hori.

Ikusle sakrifikatu baten laguntzaz igo dira aitaita-amonak eszenatokira, eta enegarren eskuko alfonbra eta altzari zatarren artean praktikatu dituzte bi antzezle zailduek antzerkiaren arteak eman ditzakeen fruiturik onenak, inspirazio eta ganora handiz praktikatu ere. Pailazo-teknikak egon dira horren guztiaren azpian, baina ez dugu pailazokeriarik ikusi; gauza asko esan digute, baina oso hitz gutxi entzun dugu —batzuk ingelesez baina gehienak euskaraz—; barrez lehertzeko zorian egon gara, eta bitartean, bakardadeaz, gorputzen endekatzeaz eta heriotzaren osteko misterioaz hausnartu dugu.

Eta horren guztiaren gainean, teknika erakustaldi ederra eman digute interpretazioan, itzal-antzerkian, txotxongiloen kontzeptuan, objektuen maneiuan eta musikari emandako esanguran. Dena pertinente, dena neurrian, dena metaforiko, dena kargaz betea, bihotzez betea, samurra, inteligentea, ezin hobeto kuzinatua. Bost izarretakoa. Gure errai tristatuek bereziki behar zutena.

Sareko BERRIAzalea:

Irakurri berri duzun edukia eta antzekoak zure interesekoak badira, eskari bat egin nahi dizugu: Berria diruz babestea.

Zuk eta zure gisako sareko milaka irakurlek egindako ekarpenarekin, eduki gehiago eta hobeak sortuko ditugu. Eta, zuekin osatutako komunitateari esker, publizitateak eta erakundeen laguntzek bermatzen ez diguten bideragarritasuna lortuko dugu.

Euskarazko kazetaritza libre, ireki eta konprometitua eskaini nahi dizugu egunero; bizi zaren munduaren eta garaiaren berri ematen segitu.

Albiste gehiago

Musika estilo askotara zabaldu da trikitia azken urteotan. Irudian, Neomak taldearen kontzertu bat, Durangon (Bizkaia). ©RAUL BOGAJO / FOKU

INFERNURAINOKO SUSTRAIAK DITU

Olatz Enzunza Mallona

Euskal kulturan errotuta dauden musika tresnetako bat da trikitia. Euskal Herriko plazetan zein musika eskoletan bizi-bizirik dago oraindik ere, eta, tradizioa alde batera utzi gabe, musika estilo gehienetara ere zabaldu da azken hamarkadetan. Transmisioan dago gaur egun kezkarik handiena.
 ©IRATXE ETXEANDIA

«Trikitiaren errealitatea ez dator bat gizarteak irudikatzen duenarekin»

Olatz Enzunza Mallona

Trikitiaren ibilbidea eta iruditeria kolektiboa ari da ikertzen Gontzal Carrasco bere doktoretza tesian. Tradizioaz gainera, instrumentuaren «beste errealitate batzuk» erakusteko beharra dagoela nabaritu du.

 ©ANE GARCIA
Duvravka Ugresic, Bartzelonan, 2011n. ©ORIOL CLAVERA

Bueltarik gabeko erbestearen letrak

Andoni Imaz

Historiaren eta politikaren koordenatuetatik irakurri ohi da Dubravka Ugresic hil berriaren lana; izan ere, gai horiek erabat blaitzen dituzte Jugoslavia ohia desegin ondoren handik ihes egin zuen idazle kroaziarraren nobelak eta saiakerak.

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.

Iruzkinak kargatzen...