IRLEN SAREA

Diotenez

Gorka Julio -

2016ko apirilak 9

Famatu bihurtu dugu #diotenez hashtaga. Twitterren bereziki frogatu gabeko informazioak, zurrumurruak etiketatzeko erabiltzen dugu. Interneteko sare sozialek zurrumurruen hedapenerako ingurune berri, bikaina eta globala direla badakigu, baina hedatzeko dituzten mekanismoei buruz ezer gutxi dakigu.

Fenomeno horiek ulertzen laguntzeko, Arkaitz Zubiagak eta bere lantaldeak metodologia bat proposatu du ikerketa batean, PHEME informazioaren egiazkotasuna datu analisiaren bidez aztertzen saiatzen den Europako proiektuaren markoan.

Ikerketak jasotzen duena zehatz azaldu baino, elkarrizketa batean Zubiagak komunikazioaz esanda zidanari buruz arituko naiz datozen lerrotan. Ikerketaren emaitzak asko izan badira ere, bat beste batzuen gainetik gailentzen da: «Faltsuak diren zurrumurruak egiazko direnak baino gehiago hedatzen dira».

Zurrumurruaren definizioa bera adosteko zailtasunak nabarmendu ditu Zubiagak. Horregatik gertakari garrantzitsuak hautatu eta kazetarien laguntza beharrezkoa izan dute. Prozesu osoan, kazetarien rola berebizikoa izan da, zurrumurruak identifikatu, sailkatu, baieztatu edo ezeztapena identifikatu... Teknologiek laguntza ematen dute, baina giza konputazioa ezinbestekoa izan da oraindik ere.

Erronka hori gaindituta, datuak aztertzen hasi dira. Eta proposatutako metodologiari jarraituz, ikusi dute benetakoak suertatzen ziren zurrumurruek, behin egiaztapena lortuta, hedapena geldotzen zutela. Aldiz, ondoren gezurtatzen zirenak, gezurrezkoak zirela frogatzeko ebidentzien faltan, hedapen gehiago izateko joera zuten.

Aldi berean, zurrumurruek, frogatu ez direnean duten hedapen gaitasuna, ondoren egiazko edo faltsua frogatu baino lehen, hedapen handiagoa lortzen dute bere izaeragatik soilik. Jendartearen gehiengo zabalak ez du kritikotasunik azaltzen jasotzen duen informazioarekin, eta zurrumurru hedatzaile bilakatzen da.

Diotenez, etorkizuneko helburuen artean, jasotako datuetan oinarrituz, ikasketa automatikoaren bidez hobetu nahi dute prozesua, kazetariek egin beharreko lana errazteko. Kazetariak ordezkatzea baino, horiek zurrumurruen aurrean dituzten mekanismoak hobetzea du helburu ikerketak, momentuz. Baina etorkizunean, zeinek daki.

Irakurle agurgarria:

Honaino iritsi zarenez, eskaera bat egin nahi dizugu: irakurtzen ari zaren edukia eta egunkaria babestea, konpromiso ekonomikoa hartuz. Publizitatea eta erakundeen diru-laguntzak ez dira nahikoa BERRIAren etorkizuna bermatzeko. Sarean eskaintzen dizugun edukia irakurtzen duzuen milaka irakurleek proiektuari ekarpena eginda, urrutira iritsiko ginateke.

Kazetaritza libre, ireki eta independentea egin nahi dugu euskaldunontzat. Euskaraz informatzea delako gure eginkizuna, eta zure eskubidea.Lagun gaitzazu bide horretan. Idatzi gurekin etorkizuna. Geroa zugan.

Martxelo Otamendi
BERRIAko zuzendaria

Izan zaitez BERRIAlaguna

Albiste gehiago

Herritarrek Eibarko Armeria Eskola bete dute Zaldibar Argitu plataformak antolatutako ekitaldian. ©ARITZ LOIOLA / FOKU

Zaldibar, ilunetik argira

Uxue Gutierrez Lorenzo

Zaldibar Argitu plataformak ekitaldi kultural bat antolatu du Zaldibarko luiziaren lehen urteurrenaren atarian. Zenbait arlotako sortzaileak bildu dira elkartasun jaialdian.
 ©MARISOL RAMIREZ / FOKU

«Santurtzitik Bilbora oinez joaten ginena asmakeria da»

Zihara Jainaga Larrinaga

Duela 30 urte inguru, erretiroa hartu zuenean, Santurtzin gelditzen zen azken sardina saltzailea izan zen Martinez. Goizeko ordu txikietan eta kalean egin beharreko lan nekeza izanik ere, etxera jatekoa eramatea izan du helburu nagusia.
Iñigo Odriozola, aste honetan, Azpeitiko Txintxu gozotegian lanean. ©Hitza

Gozo guztiak berdinak ez direlako

Ihintza Elustondo - Gipuzkoako Hitza

Gipuzkoako hainbat gozogilek jendaurrean aurkeztu dute Gozoa elkartea, opilak eskuz eta mimoz sortzen dituztenen lanbidea sustatzeko. Eredu industrialetik desberdintzeaz gain, belaunaldi berrien transmisioa ere bermatu nahi dute.

Netflix plataformako <em>Lupin</em> telesail frantziarra markak hausten ari da. Argazkian, Omar Sy aktore protagonista. ©NETFLIX

Netflixek 203,7 milioi harpidedun ditu, eta gorantz doa

Urtzi Urkizu

2020. urtean, beste 36,5 milioi harpidetza bereganatu ditu plataformak. 2019arekin alderatuz, %47,9 handitu dira enpresaren irabaziak

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.

Izan zaitez BERRIAlaguna

BERRIAlagunei esker eskaintzen dugu balioz osatutako informazioa. Egizu ekarpena gure eginkizunarekin segi dezagun.

Izan zaitez BERRIAlaguna