Hezkuntza ekosoziala, larrialdi garairako
                                                    Ikasleak klima aldaketaz kontzientziatzeko helburuarekin, hezkuntza curriculumak aldatu zituzten Hego Euskal Herriko erakundeek, eta ikastetxeak egokitzen ari dira orain.
Zenbait adituren iritziz, baso eskolek ekarpen garrantzitsua egin dezakete.
Hezkuntza da mundua aldatzeko armarik boteretsuena; hala esan zuen 
Nelson Mandela Hegoafrikako presidente ohiak. Eta, hala bada, argi dago 
ezinbesteko baliabide bat izango dela klima larrialdiari aurre egiteko. 
Mandelaren esana, baina, Stephen Sterling hezkuntza ikerlariaren 
hitzekin osa daiteke: «[Hezkuntza] Sistemak eraldatucloseTransformatu.
 egin behar dira 
eraldatzaile izan daitezen». Azken urteetan aldaketa batzuk bultzatu 
dituzte erakundeek, klima aldaketaren eragin ekologikoei eta sozialei 
garrantzi handiagoa eman diezaieten ikastetxeetan. Hego Euskal Herrian, 
hezkuntza curriculumetan txertatu dute ikuspegi ekosoziala, eta tokian 
tokiko zentroak moldatzen ari dira eskakizun horietara. Ikasleak klima 
larrialdiaren kontrako eragile aktibo bihurtzea da helburua.
Ikuspegi ekosoziala hezkuntzan txertatzen laguntzeko prozesuetan murgilduta dago Carlos Gomez Chulia, Fuhem fundazioko hezkuntza teknikaria. Haren iritziz, funtsezkoa da hezkuntzak zer egiteko duen klima larrialdiari eta ingurumenaren suntsitzeari aurre egiteko. «Bizi dugun garaia ez da edonolakoa, eta hezkuntzak izan beharko luke konpromiso bat proposamen eraldatzaile bat egiteko».
«Bizi dugun garaia ez da edonolakoa, eta hezkuntzak izan beharko luke konpromiso bat proposamen eraldatzaile bat egiteko».
Espainiako LOMLOE legeak bere helburuen artean zerrendatu du klima 
aldaketaren kontrako konpromisoa bultzatzea ikasleengan eta «garapen 
jasangarricloseOreka ekologikoa epe luzera bermatzen duena.
aren defentsa» egitea eskoletan. Espainiako legeak 
ezarritakoaren bidetik, Nafarroako Gobernuak eta Eusko Jaurlaritzak 
curriculumak berritu dituzte —2022an Nafarroak eta iaz Jaurlaritzak—, 
eta ikastetxeek landu beharreko gaitasunen artean jaso dituzte ikuspegi 
ekosozialarekin lotutako batzuk. Fuhem horretan ari da elkarlanean Hego Euskal 
Herriko ikastetxe batzuekin.
Ingurumenaren egoerari buruzko edukiekin batera, ordea, gizarte gaiek duten garrantziaz ohartarazi du Gomez Chuliak. Biak «uztartuta» daude ezinbestean.
Ingurumenaren egoerari buruzko edukiekin batera, ordea, gizarte gaiek 
duten garrantziaz ohartarazi du Gomez Chuliak. Biak «uztartuta» daude 
ezinbestean. Bigarren hanka horrek bultzatu behar du, besteak beste, 
ikasleen artean «aldaketa ekosozialaren aldeko eragileak» sortzea, 
«pentsamendu holistikoacloseZerbait osotasun bezala hartzen duena.
 eta kritikoa» sustatzea eta «justizia sozialaren
 beharra» azaleratzea. Horrekin batera, «taldean erabakitzeko eta 
hausnartzeko erremintak» eskaintzea da xedea, «prozesu demokratikoetan 
sakontzeko».
Baso eskolak eta kontzientziazioa
Euskal Herrian, baso eskolekin ere ari da elkarlanean fundazioa. Gomez Chuliaren iritziz, eskola horiek ikasgeletatik kanpo egiten dituzten jarduera guztiak «oso indartsuak» dira, «naturarekin zuzeneko harremanean» egiten direlako.
Hezkuntza ekosoziala eta baso eskolen 
jarduna nola uztar daitezken aztertzen ari dira Larraitz Altuna eta Jon 
Diaz EHUren Hezkuntza Zientzien saileko ikertzaileak, Gipuzkoako Foru 
Aldundiak diruz lagundutako proiektu batean. Ikerketaren abiapuntuko 
hipotesia da baso eskolen aire zabaleko metodologiak indartu egiten 
duela hezkuntza ekosozialaren irismenacloseHelmena.
. Altunaren esanetan, «baso eskoletan ikaskuntzak askoz ere
 esanguratsuagoak dira, bizitza errealetik askoz ere gertuago dagoelako,
 eta ikasitakoari zentzu handiagoa ematen diote. Gainera, 
motibagarriagoak ere izaten dira».
COVID-19aren pandemian, eta haren ondoren, baso eskolek «sekulako bultzada» izan dute, aire zabaleko jarduerek hartu zuten garrantziaren ondorioz. «Baso eskolaren zentzu propioan izan ala ez, aire zabaleko hezkuntza geroz eta gehiago ari da hedatzen».
«Baso eskolaren zentzu propioan izan ala ez, aire zabaleko hezkuntza geroz eta gehiago ari da hedatzen».
Baina, ikertzaileen ustez, hori ez da nahikoa, eta ezinbestekoa da 
«naturaren adieracloseEsanahia.
 zabalago bat» lantzen hastea ikuspegi ekosozial 
batetik. «Normalean, naturari buruz pentsatzen dugunean, irudikatzen 
dugu giza jarduerek ia moldatu gabe dagoen espazio biofisiko bat», 
azaldu du Altunak. Naturaren ikuspegi horrek, baina, gizakiaren eta 
naturaren arteko «disoziazioacloseBereizketa.
» errazten du. «Natura gure zentzumenetatik
 desagertzen denean, eta itzultzen garenean gure ohiko sozializazio 
eremuetara, jarraitzen dugu fikziozko deskonexio batean. Jarraitzen dugu
 plastiko artean erosketak egiten, milaka kilometroko hegaldiak egiten 
astebeterako, eta ez ditugu lotzen gure ekintzak eta ingurumena».
Altunaren arabera, garrantzitsua da hezkuntzak naturaren izaera 
dinamikoari erreparatzea, giza jarduera hartatik banaezina dela 
jabetzeko. «Natura espazio biofisiko baten gisa ulertzeaz gain, ulertu 
behar dugu badela ekosistemen sistema bat ere; materia, organismo eta 
energia fluxuekin, termodinamikacloseFisikaren adarra, beroaren eta energia transformazioen inguruko legeak aztertzen dituena.
ren bigarren legearekin, 
fotosintesiarekin, eta abarrekin. Orduan has gaitezke konexio sakonagoak
 egiten, has gaitezke ulertzen basoan ez gaudenean ere naturarekin 
konektatuta gaudela».
Garrantzitsua da hezkuntzak naturaren izaera dinamikoari erreparatzea, giza jarduera hartatik banaezina dela jabetzeko.
Jatorrizko artikuluak
- 
                                    Hezkuntza ekosoziala, larrialdi garairako
                                    Gorka Berasategi Otamendi | 
 |