Albistea entzun

Erakundeen laguntza lortzen saiatuko dira Navalen ontzigintza gal ez dadin

Eskaintza onenetan bigarrena egin duen taldeak bere plana ezagutaraziko dio Jaurlaritzari, industria jarduera gal ez dadin Sestaoko ontziolan. VGP logistika talde garailearekin akordio bat behar da
Navaleko azpiegiturak eta orubea, Sestaon.
Navaleko azpiegiturak eta orubea, Sestaon. ARITZ LOIOLA / FOKU Tamaina handiagoan ikusi

Xabier Martin -

2021eko martxoak 24

«Ez da posible harriak jaurtitzea milioi euro asko inbertitzera eta jarduera ekonomiko bat garatzera datorrenaren aurka». Eusko Jaurlaritzako Ekonomiako Garapeneko sailburu Arantxa Tapia ez dago eroso Euskal Herriko ontziolen sektoreak izan duen erreakzio bortitzarekin Belgikako VGPren aurka. Logistika alorreko talde horrek irabazi du Navalen likidazioa, eta epailearen azken oniritziaren zain dago Sestaoko azpiegituren eta lursailen jabe egiteko. Eta Gasteizko gobernuan bada uste bat: ontziolen jarduera berreskuratu nahi dutenek erakundeak erabili nahi dituztela VGP estu har dezaten, behar bezainbeste zoru saldu edo alokatu dezan ontziola historikoan, industria proiektu baten alde. Likidazioan bigarren lekuan geratu den taldeak, hain zuzen ere, bere industria plana ezagutaraziko die aste honetan hala Bizkaiko Aldundiari nola Jaurlaritzari. Logistikarako erabiliko da Naval, bai, baina garbi dago saio sendo bat martxan dagoela ontziolaren jarduera gal ez dadin.

Euskal Herriko Itsas Foroak jakinarazi du erakundeen eta Navalen ontziolekin lotutako industria jarduera abiatu nahi duen taldearen arteko balizko batzar horren berri. Itsas Foroa oso haserre azaldu da VGPk Naval ohia baliatu nahi duelako logistikarekin baizik loturarik ez duen jarduera baterako; Bizkaiko Merkataritza Ganbera ere oso kritiko azaldu da adjudikazio horrekin, baina 36 milioi euroko eskaintza handiena gertatu da, eta Navalek hartzekodun boteretsuak ditu. Ehun milioi eurotik gorako zorra utzi zuen, izan ere, eta 36 milioi euro horiek hartzekodun handienei zorra itzultzeko balioko dute, zati txiki bat besterik ez bada ere.

Navalen likidazioan eskaintza onenetan bigarrena egin duen partzuergoa (30 milioi euro) saiatu da Belgikako taldearekin harremana egiten, jakiteko akordio bat posible ote den, laster bere jabetza izango den zoruaren zati bat alokatu edo sal dezan. Inork ez daki, ordea, VGPk zer asmo duen auzi horri begira. Jakin beharko litzateke, hasteko, Belgikako taldea gauzatzekoa den logistika proiektua bateragarria ote den ontzigintzako proiektu batekin. Elkarren ondoan egin beharko lituzkete jarduera horiek.

Bitartekaritza lanak

Jokaleku horretan, Eusko Jaurlaritzaren parte hartzea nahiko luke Navalentzat industria plan bat duen taldeak. Jardun industrialaren aldagaia oso garrantzitsua da, eta ez bakarrik sor dezakeen lanpostu kopuruarengatik. Orube industrial gisa kalifikatuta dago Navalen lursaila, eta, enkanteko baldintza agiriaren arabera, lurraren erabileraren %51 jardun industrialerako erabili beharra dago. Aldagai horrek presiorako palanka gisa joka dezan nahi du ontzigintzarekin lotutako proiektua agindu duen taldeak. Baina baliteke VGPk beste planen bat izatea beste era batera betetzeko zoruaren %51 industriarako erabili behar dela dioen baldintza hori, eta bere asmoek ez dute zertan loturarik eduki ontziolen jarduerarekin.

Tapia sailburuak dio VGP taldeak «erraztu» egingo duela Navalen eremuan industria proiektuak egitea; hala helarazi ei dio VGPk. Konpainia pribatuen arteko elkarrizketak egon daitezen nahiko luke Tapiak, Gasteizko gobernuak ez baitu sekula ezkutatu industria proiektuak nahiko lituzkeela Sestaoko ontziola ohian. Baina, bien bitartean, «errespetua» eskatu du VGPrentzat, garbi utzita hark egin duela eskaintzarik onena, eta likidazioaren lehen helburua hartzekodunak direla.

Irakurle agurgarria:

Honaino iritsi zarenez, eskaera bat egin nahi dizugu: irakurtzen ari zaren edukia eta egunkaria babestea, konpromiso ekonomikoa hartuz. Publizitatea eta erakundeen diru-laguntzak ez dira nahikoa BERRIAren etorkizuna bermatzeko. Sarean eskaintzen dizugun edukia irakurtzen duzuen milaka irakurleek proiektuari ekarpena eginda, urrutira iritsiko ginateke.

Kazetaritza libre, ireki eta independentea egin nahi dugu euskaldunontzat. Euskaraz informatzea delako gure eginkizuna, eta zure eskubidea.Lagun gaitzazu bide horretan. Idatzi gurekin etorkizuna. Geroa zugan.

Martxelo Otamendi
BERRIAko zuzendaria

Izan zaitez BERRIAlaguna

Albiste gehiago

Ibaizabalen ertz bietan Bizkaiaren iragan industrialarekin lotutako garabi ugari daude. Parez pare daude Navalenak eta Muruetarenak: geldirik lehenak eta lanean bigarrenak. ©ARITZ LOIOLA / FOKU

EGUNSENTI BERRI BAT EUSKAL ONTZIOLETAN

Jokin Sagarzazu

Naval behin betiko itxi duten arren, Euskal Herriko ontzigintza indartsu dago gaur egun, eta geratzen diren hiru ontziolek gainezka dute lan zorroa. Hala ere, sektorearen tamaina ez da duela 40 urte bezalakoa, eta beste era bateko lanak egiten dituzte.
Alemaniako Papenburgo hiriko Meyer ontzioletan egindako gurutzontzi turistiko bat. ©DAVID HECKER / EFE

Itsasoko Airbusaren porrota

Jokin Sagarzazu

Asiako erraldoiek kontrolatzen dute ontzigintzaren sektorea, eta Europan ez dute modurik aurkitzen horri aurre egiteko. Konpainia handien bat egiteek ere ez dute arrakastarik izan.

 ©SPRI

«Gure ontziolek beti egin dituzte ontziak armadorearen neurrira»

Xabier Martin

Pandemiaren krisian ere tinko irauten ari dira euskal ontziolak, Itsas Foroko buruak dioenez. Navalen adjudikazioarekin haserre dago Lopez de La Calle, eta horren zergatia esplikatu du.
Ezkerraldearen zain irekiak

Ezkerraldearen zain irekiak

Jokin Sagarzazu

Sestaoko Navalen likidazioarekin batera, amaiera puntua jarri zaio 40 urte iraun duen birmoldaketa industrialari. Bizkaiko ontziola handiek frankismoan bizi izan zuten urrezko aroa.

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.