Noiz sortua: 2020-07-01 00:30:00

EKOGRAFIAK

Manipulatu nazakete?

Miren Manias -

2020ko uztailak 1

Eztabaida interesgarria izan zen atzo Faktoria-n, Euskadi Irratian. Eusko Legebiltzarreko hauteskunde kanpainei begira jarri zituzten tertuliakideak. Esan zutenez, kanpaina dezente daramatzagu astegunetako ekitaldi txikiekin. Deigarri da, adibidez, eguerdietako ekitaldien irudiak publikorik gabe ematea telebistan. Jende asko balego, irudi hori sartuko lukete. Tertuliakideen ustez, COVID-19ak jendearekin harremana lantzeko oztopoa jarri die alderdiei. Halere, jada ez da ekitaldi masiborik egiten, beharbada jendeak ere interesa galdu duelako. Tertuliakideek uste dute jendeak ez duela sumatuko ekitaldi handien hutsunea.

Kanpaina politikoen helburuetako bat etxekoa ez dena ekartzea da. Eta ekitaldi handien antolakuntzak —kiroldegietako mitinak gogoan— komunitatearen indarra erakusteko aukera ematen zuen. Horiek ahuldu direnetik, alderdien estrategia izan da hedabideen zirrikitu guztiak aprobetxatzea. Ahalik eta estrategia arinenak eta eraginkorrenak asmatzea, alegia. Ildo horretan, kanpainen funtzioa baino gehiago euskarriak ari dira nabarmen aldatzen. Lehen baino ekitaldi gehiago egiten dira telebistari begira, baina streaming plataformak, Internet eta sare sozialak ere asko erabiltzen dira. Azken urteetako hainbat hauteskundetan ikus daiteke nola alderdiak beren tokia bilatu nahian ibili diren. Tartean, sareek ematen dituzten aukerak aztertuz, kanpainen funtzioa betetzeko.

Desinteresa da alderdi politikoen kezkarik handiena. Areago, badago joera bat non kanpaina hasi bezain pronto kazetariek esan duten botoa emateko eguna besterik ez dela falta. Orain dela zazpi urte, benetako eragina lortzeko, sare sozialetan egotea ezinbestekoa zen alderdientzat. Egun, ordea, horren efektua klasiko bihurtu den irudipena dago. Kanpaina eraginkorra lortzeko hurrengo tresna edo teknologia nork asmatuko zain. Diotenez, sare sozialen erabilera agortu samar dago.

Asteburuan ikusi nuen The great hack dokumentala. Karim Amer eta Jehane Noujamin zinemagileek zuzendutakoa. Facebook eta Cambridge Analytica erakundeen eskandalua kontatzen du: sare sozialeko erabiltzaileen datuak erabili zituzten Donald Trump eta brexit-aren kanpaina arrakastatsuak diseinatzeko. Ezer ez da dirudiena. Eta bai: manipulatzen gaituzte.

Goizeko buletina

BERRIAren papereko edizioaren gai nagusiak biltzen ditu egunero (astelehenetan salbu). Goizean goiz iristen da zure posta elektronikora.

Albiste gehiago

Covid-19 daukaten gaixoak zaintzen duten bi erizain besarkatzen 55 egun gaixo zeraman gizon bat sendatzean. ©Andoni Lubaki / Foku

Koronabirusaren azken datuak

Berria

Euskal Herrian 31.166 gaixok eman dute positibo guztira, koronabirusa atzemateko probaren bat eginda. Horietatik 2.150 hil dira. Grafikoak, albiste barruan.

Ordizian Barrena parkearen goiko aldean, osasun etxearen alboan jarri duten gunea. / ©Jon Ruiz

Ordizia, Etxezarreta kaleko zerbitzarien emaitzen zain

Jon Ordoñez Garmendia

Ekainaren 27az geroztik Etxezarreta kaleko ostatuetan ibili direnei PCR probak egiteko eskatu die Osakidetzak, badaezpada, eta ilara luzea sortu da horretarako jarritako gunean. Ordiziako Udalak bertan behera utzi ditu gaur hastekoak ziren udalekuak, eta Ordiziako EH Bilduk, kanpaina.

Herritar batzuk PCR proba egiten, Ordizian ©Jon Urbe / Foku

Hego Euskal Herriko herritarren %4,3k izan dute COVID-19a

Irati Urdalleta Lete

Seroprebalentzia azterketaren emaitzen arabera, ia 124.000 pertsona kutsatu dira Hego Euskal Herrian.

Maskara sorta salgai ©Marisol Ramirez / Foku

Irakurle agurgarria:

Honaino iritsi zarenez, eskaera bat egin nahi dizugu: irakurtzen ari zaren edukia eta egunkaria babestea, konpromiso ekonomikoa hartuz. Publizitatea eta erakundeen diru-laguntzak ez dira nahikoa BERRIAren etorkizuna bermatzeko. Sarean eskaintzen dizugun edukia irakurtzen duzuen milaka irakurleek proiektuari ekarpena eginda, urrutira iritsiko ginateke.

Kazetaritza libre, ireki eta independentea egin nahi dugu euskaldunontzat. Euskaraz informatzea delako gure eginkizuna, eta zure eskubidea.Lagun gaitzazu bide horretan. Idatzi gurekin etorkizuna. Geroa zugan.

Martxelo Otamendi
BERRIAko zuzendaria

Izan zaitez BERRIAlaguna

Izan zaitez BERRIAlaguna

BERRIAlagunei esker eskaintzen dugu balioz osatutako informazioa. Egizu ekarpena gure eginkizunarekin segi dezagun.

Izan zaitez BERRIAlaguna