Albistea entzun

EKOGRAFIAK

Distopien abantaila eta zailtasunak

Juan Luis Zabala -

2021eko uztailak 23

Eta, berotze globalaren ondorio kaltegarri eta hilgarriei aurre egiteko, zientzialariek, hutsegite larri baten erruz, nahi gabe, Lurra izoztuko balute? Eta aberats batek, Wilford jaun txit gorde eta misteriotsuak, hori gertatuko zela aurreikusiz, mila eta bat bagoiko trena eraikiko balu, Noeren Ontziaren pareko, murriztuta eta egoera zailean bada ere gizakiak bizirik jarraitzeko aukera izan dezan? Eta tren hori etengabe ibiliko balitz mundu osoan zehar, une bakar batez ere gelditu gabe? Eta tren horren aurreko aldean aberatsak biziko balira, klase altuko jendea, eta atzealdean trenera baimenik gabe igotako klase baxuko biztanleak, preso hartuak, lanera behartuak eta zorrotz zainduak?

Horrelako zerbait planteatzen du Josh Friedman eta Graeme Manson-en Snowpiercer telesailak (Netflix, 2020-2021), Jacques Lob, Benjamin Legrand eta Jean-Marc Rochette-ren Le Transperceneige komikia (1982) eta Bong Joon-ho-ren Snowpiercer filma (2013) aurrekari eta oinarri dituela, bien elementuak nahastuz eta biekiko nahiko libre jokatuz baina argumentuaren oinarriari fidel eutsita.

Akaso hala izango zen komikia argitaratu zen garaian, baina gaur egun ezin esan oso originala denik telesail horren argumentua, genero bereko asko ekartzen baititu gogora. Galder Gaztelu-Urrutiaren El hoyo, adibidez, film horretako zuloak Snowpiercer-eko trenaren antza baitu ezaugarri askotan.

Ez du, ordea, Snowpiercer telesailak El hoyo filmak adinako indarrik, El hoyo-ren soiltasun eta austeritate narratibo eta estetikoaren ordez era horretako distopien topiko ugari baitarabil bi denboraldiak osatzen dituzten hogei ataletan. Eskaintzen ditu ezusteko atseginak ere tarteka, pizten du une batzuetan ikuslearen jakin-mina, eta are txundimena eta aztoramena ere, baina tartekako txinpartak baino ez dira horiek, sekuentziarik gehienetan beste istorio askoren kopia dirudien istorio batean.

Ezagutzen ez dugun errealitate batean oinarritzen direnez, distopiek askatasun handia ematen dute sormenerako, irudimena hegan jartzeko. Baina hainbeste distopia ikusten ari gara azken urteetan non gero eta zailagoa gertatzen den irudimen horren emaitza benetan gogoangarria izatea. Snowpiercer-ek, bere alde onak baditu ere, ez du zailtasun hori erabat gainditzen.

Sareko BERRIAzalea:

Irakurri berri duzun edukia eta antzekoak zure interesekoak badira, eskari bat egin nahi dizugu: Berria diruz babestea.

Zuk eta zure gisako sareko milaka irakurlek egindako ekarpenarekin, eduki gehiago eta hobeak sortuko ditugu. Eta, zuekin osatutako komunitateari esker, publizitateak eta erakundeen laguntzek bermatzen ez diguten bideragarritasuna lortuko dugu.

Euskarazko kazetaritza libre, ireki eta konprometitua eskaini nahi dizugu egunero; bizi zaren munduaren eta garaiaren berri ematen segitu.

Albiste gehiago

 ©JAGOBA MANTEROLA / FOKU

«Ez da batere gozoa 124 urteko familia negozioa ixtea»

Iker Tubia

Aramendiak uste du gozogintza artisaua lanbide ederra dela; lotua bai, baina esker onekoa. Bere familiak orain arte mantendu duen negozioarekin jarraitzeko lantalde egonkorrik ez du lortu.
 ©GERTRUD ZACH / TRAINING SUPPORT CENTE

Izenaz jabetu, izanaz gabetu

Ainize Madariaga

Zanpatzen den populuaren izena hartu ohi dute zanpatzaileek armadako sorkuntzak izendatzeko: amerindiarren izenak, adibidez, AEBetako aire armadan. Haatik, euskal izenez ere jabetzen ari dira Frantziako eta Espainiako armadak: 'Belharra', 'Navarre' edo 'Elkano'. Jabetze kulturala erraten zaio horri.

 ©KANALDUDE

«Badago zer erran euskal zinemaz»

Urtzi Urkizu

Kanalduden ikusgai dago 'Zinez' saioaren aurreneko atala, Josu Martinez zinemagilearekin grabatutakoa. Euskal zinemaz arituko dira, elkarrizketa «intimoen» bidez. Olasagastik esan du asko ikasten ari dela.

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.

Izan BERRIAlaguna

Zure babes ekonomikoa ezinbestekoa zaigu euskarazko kazetaritza independente eta kalitatezkoa egiten segitzeko.