ATZEKOZ AURRERA. Joxe Mari Auzmendi. Hik Hasiko koordinatzaile ohia

«Metodologia tradizionalak indar handia du hezkuntzan»

Hik Hasi egitasmoak pedagogo berritzaile eta erreferenteak batu ditu. Metodologia zaharkituek geletan jarraitzen dutela ohartarazi du Auzmendik.
JON URBE / FOKU Tamaina handiagoan ikusi

Zihara Jainaga Larrinaga -

2019ko ekainak 25

Euskal Herriko ikastetxeetan erreferente izateaz gain, metodologia gisa erabiltzen diren mundu mailako 25 psikologo, pedagogo edota maisu-maistraren ekarpenak bildu dituzte Hik Hasi egitasmoak argitaratu berri duen Euskal Herrian erreferente diren pedagogoak liburuan. Joxe Mari Auzmendi (Azkarate, Nafarroa, 1954) Hik Hasiko koordinatzaile ohia izan da liburuaren arduradunetako bat. Dioenez, liburuan azaltzen diren pedagogoak irizpide kritikoak erabiliz eta aniztasuna lehenetsiz aukeratu dituzte. «Batez ere etorkizunean hezkuntzan arituko direnentzat da liburua». Guztira 23 adituk idatzi dute liburua.

Zein da liburuaren ildoa?

Hik Hasik bi ildo nagusi ditu: batetik, euskara, eta, bestetik, berrikuntza. Batez ere bigarren ildo horretan oinarritzen da liburua. Bada mende bat eskola modernoaz eta pedagogia kritikoez hitz egiten dela, eta pedagogia horiek guztiak bat datoz ikaslea bere garapenaren subjektua dela diotenean. Hain zuzen, pedagogia horien ideia nagusiak bildu ditugu. Horrez gain, munduan zehar praktikan izandako eragina eta Euskal Herriko eskoletako esperientzia errealak ere biltzen ditu liburuak.

Zein dira pedagogia horiek?

Oraindik ere metodologia tradizionalak indar handia du hezkuntzan, baina gure fokua irakaskuntza aurrerakoia da. Ikaslea erdigunean jartzeko teoria asko daude, eta horiek nabarmendu nahi izan ditugu: antiautoritarismoa, espiritualismoa, alde soziala eta kritikoa nabarmentzen dutenak, konstruktibismoa, alde emozionalaren eta psikomotorraren aldekoak, besteak beste.

Euskal pedagogoak ere ageri dira liburuan.

Lau dira euskal pedagogoak: Elbira Zipitriak indarra jarri zuen euskarazko heziketan; Imanol Urbietaren kasuan, bestalde, musika zen bere ikuspegi globaleko pedagogiaren erdigunea; Maria Maeztu emakumearen formazioan eta feminismoan aritu zen; eta Ramon Fleschak defendatzen zuen emaitzak arlo guztietan askoz hobeak direla ikas komunitatea sendotzerakoan.

Hezkuntza publiko eta pribatuari dagokionez, alderik ba al dago pedagogia eredu berritzaileetan?

Hezkuntza sistema guztietan ari dira txertatzen eredu pedagogiko berritzaileak. Hainbat ikastetxe pribatu eta erlijiosotan, adibidez, Gardnerren askotariko adimenen teoria lantzen dute. Hezkuntza publikoan, alde sozial eta kooperatiboa nabarmendu izan dituzte, eta, ikastoletan, azken hamar urteetan, nahiz eta ildo edo teoria desberdinetatik edan, konfiantzaren pedagogian ekiten ari dira.

Zer gertatzen da pedagogia berritzaileak darabiltzaten eskola ez- ofizialekin?

Ofizialak badira, baina ez daude aitortuta. Legez erregistratuta daude; baso eskolak dira horien adibideak. Eskola horiek ez dute errekonozimendu administratiborik proiektua finantzatzeko.

Zein da Hik Hasiren funtzioa egoera honetan?

Hik Hasik hezkuntza proposamen bat egin zuen duela bi urte. Bertan proposatu genuen eskola guztiek errekonozimendua eta finantzaketa eduki behar dutela. Are gehiago, denek izan behar dutela zerbitzu publikoaren parte. Horretarako, administrazioak alde guztiekin hitz egin behar du bete beharreko minimoak adosteko. Finantzaketa dagokion administrazioari egokitzen zaio egitea, baina gero ikastetxe bakoitzak autonomia osoa izan behar du bere hezkuntza proiektua garatzeko.

Hezkuntza tradizionala nagusi den garaian, pedagogia berritzaileetan hezten diren haurrek zer onura izaten dituzte gizartean?

Eskolatik aterata, aisialdira doaz, eta, aisialdiari dagokionez, pedagogikoki zenbait eskola aurreratuago daude. Ikasleek antolatutako ludoteka bat askoz aurrerakoiagoa da zuzendutako baten aldean. Horregatik, funtsezkoa da herri mailan gauza gehiago antolatzea. Eskolak eta aisialdiak herri mailako antolaketa baten barruan joan behar dute. Ikuspegi zabalago bat izan. Antolaketa eraikitzaileago bat behar da.

Goizeko buletina

BERRIAren papereko edizioaren gai nagusiak biltzen ditu egunero (astelehenetan salbu). Goizean goiz iristen da zure posta elektronikora.

Albiste gehiago

Paziente bat, ZIUan, osasuneko profesional baten arta jasotzen. ©Andoni Lubaki / Foku

Kutsatzeen katea ez da eten, eta goia jo du ospitalean daudenen kopuruak

Arantxa Iraola - Maddi Ane Txoperena Iribarren - Irati Urdalleta Lete

Nafarroan bigarren olatuko kutsatu kopururik handiena izan dute (578), eta Gipuzkoako kutsatze tasa 500 kasutik gorakoa da jada. Murrizketak Iparraldean ere: ostatuek 22:00etarako itxi beharko dute

Antigorputzak atzemateko testak, artxiboko irudi batean; immunitate sistemaren erantzuna neurtzen dute. ©ROBERT GHEMENT / EFE

Gaitzei aurre egiteko ahalmena

Arantxa Iraola

Sendo behar da immunitate sistema eritasunei aurre egiteko; izurriak lehen lerrora ekarri ditu gorputzaren babes mekanismoei buruzko jakingarriak. Aldagai askok eragiten dute

 ©ENRIC FONTCUBERTA / EFE
Iruñeko taberna atari bat, atzo. ©JESUS DIGES / EFE

Irakurle agurgarria:

Honaino iritsi zarenez, eskaera bat egin nahi dizugu: irakurtzen ari zaren edukia eta egunkaria babestea, konpromiso ekonomikoa hartuz. Publizitatea eta erakundeen diru-laguntzak ez dira nahikoa BERRIAren etorkizuna bermatzeko. Sarean eskaintzen dizugun edukia irakurtzen duzuen milaka irakurleek proiektuari ekarpena eginda, urrutira iritsiko ginateke.

Kazetaritza libre, ireki eta independentea egin nahi dugu euskaldunontzat. Euskaraz informatzea delako gure eginkizuna, eta zure eskubidea.Lagun gaitzazu bide horretan. Idatzi gurekin etorkizuna. Geroa zugan.

Martxelo Otamendi
BERRIAko zuzendaria

Izan zaitez BERRIAlaguna
Zihara Jainaga Larrinaga

Informazio osagarria

Izan zaitez BERRIAlaguna

BERRIAlagunei esker eskaintzen dugu balioz osatutako informazioa. Egizu ekarpena gure eginkizunarekin segi dezagun.

Izan zaitez BERRIAlaguna