Albistea entzun

Datorren asteko estreinaldiak

Haurtzaroaren denboratasuna

Celine Sciammak bi neskatoren arteko harremana du ardatz 'Petite maman' bosgarren filmean. Amets giroa, iraupen laburra eta soiltasuna erabili ditu hari narratiboa ehuntzeko
<em>Petite maman</em> filmeko bi haur protagonistak.
Petite maman filmeko bi haur protagonistak. BERRIA Tamaina handiagoan ikusi

Gorka Erostarbe Leunda -

2021eko urriak 23

Arreta eta arrakasta, bi-biak lortu zituen Celine Sciammak Portrait de la jeune fille en feu (2019) bere aurreko lanarekin. Hainbeste, ezen Frantziako zinemaren ahotsik berezienetakoa eta erreferente nabarmena bilakatu den orduz geroztik, are, film hura estreinatu zen urte berean Agnes Varda zendu zela kontuan hartuta.

Erregistroa, tonua eta neurria guztiz aldatu ditu Petite maman film berrian, baina hari lauso batek lotzen ditu: bi emakume gazte eta elkarren harremana ziren ardatz aurrekoan; bi neskatoren artekoa du muina oraingoan, bere ibilbideko bosgarren filmean.

XVIII. mendeko amaieran kokaturiko drama sentimental apasionatu eta suzkoa zen hura, bi ordu inguru irauten zuena; ordu eta laurdenera iristen ez den istorio txiki, sotil, leun eta amets girokoa, berriz, hegoaldean estreinatzear dena (Donostiako Zinemaldiko Perlak sailean eman zuten).

Zortzi urteko neskatoa da Nelly (Josephine Sanz), amona galdu berria du; bere ama umetan jolasten zen leku berean maxixatzen dabilela, hainbatetan entzundako zuhaitz etxea deskubrituko du. Ez hura bakarrik, baso ingurune horretan ezagutuko baitu bere adintsuko beste neskato bat ere, eta bien artean zuhaitz etxe bat eraikitzen saiatuko dira.

Sciammak konfinamendu garaian idatzi zuen filmaren gidoia, Parisen eta udazkenean, bere haurtzaroa igaro zen espazioetatik oso gertu: «Agian horregatik dauka amets giro hori; filma muntatu nuenean, nire editoreak ohartarazi zidan Nellyk ez duela lorik apenas egiten, eta etzanda dagoenean ere begiak zabalik dituela beti. Ez nuen hori trikimailu modura egin, baina ikusleak plantea dezake ikusten ari den guztia ez ote den protagonistaren amets bat. Film onirikoa da, mamuen ingurukoa, denboran bidaia egiten duena? Ez du inporta, eta generoa zehaztu beharrik ere ez dut sentitzen», adierazi du Sciammak berriki emandako elkarrizketa batean.

Haurtzaroa, adin batetik besterako trantsitua, eta haur horien denboratasuna lantzen ditu, besteak beste, Sciammak, ondo desberdina izaten baita haurrak duen denboraren pertzepzioa helduenarekin alderatuz: «Iragana eta oraina desagerrarazi nahi nituen Petite maman-en, belaunaldien arteko harremanetan sakondu; horien denboratasuna erabat dago ainguratua orainaldian, eta hori gauza ederra da bai bizitzarako eta bai zinemarako. Haurren denboratasun horren poetika harrapatu nahi nuen».

Pertsonaienganako txera

Haurren ekintzetatik jariatzen den unean uneko poetika bizigarri horrek sarri helduen mundua ulertzeko erarekin egiten du talka, eta kontraste horretan topatu du Sciammak filmaren hari narratibo poetikoa ehuntzeko oinarria. Horretan eta pertsonaiengana hurbiltzeko modu arduratsu eta errespetuzkoan. Hala egin zuen Water Lillies (2007) estreinakoan, Tomboy (2011) bigarrengoan, bai eta Girlhood (2014) hirugarrengoan ere, zeinetan elkarri babesa ematen dioten neska kuadrilla baten istorioa kontatu zuen.

'PETITE MAMAN'
Zuzendaria. Celine Sciamma.
Aktoreak. Nina Meurisse, Stephane Varupenne, Margot Abascal, Josephine Sanz, Gabrielle Sanz.
Herrialdea. Frantzia.
Urtea. 2021.
Iraupena. 72 minutu.
Generoa. Drama.
Estreinaldia. Urriaren 27an estreinatuko da Iparraldean.

Sareko BERRIAzalea:

Irakurri berri duzun edukia eta antzekoak zure interesekoak badira, eskari bat egin nahi dizugu: Berria diruz babestea.

Zuk eta zure gisako sareko milaka irakurlek egindako ekarpenarekin, eduki gehiago eta hobeak sortuko ditugu. Eta, zuekin osatutako komunitateari esker, publizitateak eta erakundeen laguntzek bermatzen ez diguten bideragarritasuna lortuko dugu.

Euskarazko kazetaritza libre, ireki eta konprometitua eskaini nahi dizugu egunero; bizi zaren munduaren eta garaiaren berri ematen segitu.

Albiste gehiago

Fernando Rey itzultzailea eta Irene Vallejo idazlea, Iruñean egindako aurkezpenean. ©KIKE MORA

«Ahozkotasunari eginiko omenaldia ere bada»

Jakes Goikoetxea

Liburuen jatorriari buruzko saiakera atsegingarri, osatu eta arrakastatsu bat idatzi zuen Vallejok. Euskarara itzuli du Fernando Reyk, Pamielaren eskutik: 'Infinitua ihi batean'.
1 ©IDOIA ZABALETA / @FOKU

Urriaren azkenean, gaztaina etxean

Olaia L. Garaialde

Lehen, oinarrizko jakia zen gaztaina, baina, orain, gutxitan jaten da; esportatu egiten zen lehen, eta inportatu orain. Azken mendeetan, harremanak sortzen lagundu du. Batzuek historia ahaztu izan arren, badira gaztainari bizi berria eman dioten pertsonak, proiektuak eta ekintzak ere.

Uigurrek jasaten duten errepresioaren aurkako manifestazio bat, Hong Kongen, 2019ko abenduan. ©JEROME FAVRE / EFE

Uigurren etniako 71 kazetari preso ditu Txinako Gobernuak

Urtzi Urkizu

Mugarik Gabeko Kazetariek salatu dute informazio eskubidearen kontrako «errepresio gogorra» dagoela gaur egun Txinan

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.