Albistea entzun

Datorren asteko estreinaldiak

Galdera garaikideak, minetan

AEBetako gazte hiltzaile baten eta biktimetako baten gurasoen arteko enkontrua dakar Franz Kanzen 'Mass' estreinako lanak, antzerkiaren logikatik gertuko moldean
Franz Kanz estatubatuarraren estreinaldia da <em>Mass</em> filma; lau gurasoen arteko solasaldi ezeroso, minbera du ardatza.
Franz Kanz estatubatuarraren estreinaldia da Mass filma; lau gurasoen arteko solasaldi ezeroso, minbera du ardatza. BERRIA Tamaina handiagoan ikusi

Gorka Erostarbe Leunda -

2022ko martxoak 26

Formatua ez da ezezaguna, baina ez da ohikoena ere. Zinema izanik ere, antzerkiaren eszenaratzetik hurbil dagoen filma da Mass (meza), Franz Kanz estatubatuarraren estreinako lana. Oraintsu estreinatu du Joel Coenek Macbeth obraren bertsio propioa. Edonola ere, antzerki lan batean oinarrituriko lana da hura. Ez da Mass-en kasua, nahiz eta kontatzen duen istorioak eta kontatzeko duen moldeak erabat egiten duten antzerkira moldatzeko egokia, guztiz baita teatralizaturiko lana, Roman Polasnkiren Carnage (2011) eta La vénus a la fourrure (Venus in Fur, 2013), edota Alexandre de La Patellière eta Mathieu Delaporteren Le Prénom (2012) filmen tankeratsuko moldean.

Antzerkiaren logikaren barruko lengoaia darabil Mass-ek ere: eliza batean gertatzen da film guztia, baina, izenburuak besterik iradoki dezakeen arren, ez da meza baten kontaketa. Erlijioaren gaiak izango du agerpenik, baina gehiago modu metaforikoan, barkamenaren eta errukiaren inguruko gogoetetan, eta ez horrenbeste modu literalean. Enkontru deseroso baten espazio neutral modura jokatuko du eliza horrek.

Pixkanaka joango da istorioa harilkatuz: pixkanaka joango da ikuslea informazioa jasoz, enkontru horretara doazen lau pertsonak zein diren jakinez: batetik, eskola batean egindako atentatu batean izandako biktimaren gurasoak dira Gail eta Jay (Martha Plimpton eta Jason Isaacs); gauza arinez hizketan hasiko dira, baina, pixkanaka, barrenean duten min sakon eta konponezina azaleratuz joango da; biktimarioaren gurasoak dira, aldiz, Richard eta Linda (Reed Birney eta Ann Dowd); haien egoera ere ez da batere gozoa: ondo dakite euren semeak hainbat familiatan sorrarazi duen samin sakona, baina era berean, euren bizitza sufrikario huts bilakatu da.

Lau pertsonaien arteko solasaldia bihurtuko da geroz eta ezerosoagoa, oldarkorragoa, minberagoa; kontaketak denbora errealean egina dagoela dirudi, eta, minutuek aurrera egin ahala, gertaeraren ñabardurak eta zehaztapenak azaleratuko dira. Eta, horiekin batera, hainbat galdera, kezka eta eztabaidagai: armen erabilera, buru osasuna, bideo jokoak eta errealitatea, nerabe eta gaztetxo garaikideen balizko alienazioa, eta abar eta abar: gaur-gaurko gaiak dira guztiak.

Erantzun errazik gabe

Gailek eta Jayk jakin nahiko dute nolatan iritsi zen Richard eta Lindaren semea halako zerbait egitera —aita profesional seriotzat erretratatzen du istorioak, eta amak emakume adeitsu eta sentibera dirudi—. Gurasoen erretratu hori ez da ausazkoa, biktimaren gurasoen obsesioa izango baita jakitea zer egin zezaketen beste gurasoek euren semeak halako erailketa bat egin ez zezan, eta zer den egin ez zutena. Zergatik ez zuten lehenago beste erabakiren bat hartu eta beste era batera jokatu?

Biktimaren nortasuna eta ezaugarriak ez ditu asko zehazten filmak, modu lausoan eta orokorrean azaltzen ditu, ez baita zuzendariaren asmoa hiltzailearen eta biktimen arteko balizko loturaren bat agertzea, baizik eta AEBetan sarriegi gertatzen den bortxa molde bat erretratatzea eta erantzun errazik gabeko galdera konplexuak egitea. Lau aktoreen lana eta filmaren sendotasuna loriatu ditu kritikak.

'MASS'
Zuzendaria: Franz Kanz. Aktoreak: Jason Isaacs, Martha Plimpton, Ann Dowd, Reed Birney. Herrialdea. AEBak. Urtea. 2021. Iraupena. 110 min. Generoa. Drama.Estreinaldia. Apirilaren 1ean estreinatuko da Hegoaldean.

Sareko BERRIAzalea:

Irakurri berri duzun edukia eta antzekoak zure interesekoak badira, eskari bat egin nahi dizugu: Berria diruz babestea.

Zuk eta zure gisako sareko milaka irakurlek egindako ekarpenarekin, eduki gehiago eta hobeak sortuko ditugu. Eta, zuekin osatutako komunitateari esker, publizitateak eta erakundeen laguntzek bermatzen ez diguten bideragarritasuna lortuko dugu.

Euskarazko kazetaritza libre, ireki eta konprometitua eskaini nahi dizugu egunero; bizi zaren munduaren eta garaiaren berri ematen segitu.

Albiste gehiago

Herritar bat, Gasteizko Arriaga parkean. Barruko eraztun berdearen parte da eremu hori. ©ENDIKA PORTILLO / FOKU

Eremu berdeetatik egotziak

Amaia Igartua Aristondo

Azpiegitura berdeek etxebizitzen prezioa garestitu dezakete, eta, hala, goi klaseko bizilagunek ordezka ditzakete langile klasekoak. Prozesuari 'gentrifikazio berdea' deritzo, eta jada gertatu da munduko hiri batzuetan.

Erroskillak, opilak eta kordoiak nagusi, San Blas azokan. ©MONIKA DEL VALLE / FOKU

Kordoiak eta pankartak

Olatz Silva Rodrigo

San Blas azokak 76 ekoizle eta 160 abelburu elkartu ditu Abadiñon. Goizetik bildu da jendetza, ekintzaz betetako programazioaz gozatzeko. Protesta egiteko eguna ere izan da.

Gorka Rico eta Javi Rivero, Tolosako Ama jatetxeko sukaldariak. Ama jatetxea lekuz aldatuko dute aurten. ©JON URBE / FOKU

«Herritarrek saria eurena balitz bezala sentitu dute»

Amaia Jimenez Larrea

XXI. Madrid Fusion kongresuaren sukaldari berririk onenen saria jaso zuten joan den astean Javi Riverok eta Gorka Ricok. Oraindik ere oihartzun mediatikoa gainditzen ari direla esan dute.
Andoni Zenarrutzabeitia, disko golfean, hainbat disko sarean sartzeko ahaleginean. ©EUSKADISC GOLF

Diskoaren bueltan kateatuta

Ane Insausti Barandiaran

Disko bat jaurti eta burdinazko saski batean sartzean datzan kirola da disko golfa. Euskal Herrian geroz eta jende gehiago «harrapatu» du katearen hotsak.

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.

Iruzkinak kargatzen...

Izan BERRIAlaguna

Zure babes ekonomikoa ezinbestekoa zaigu euskarazko kazetaritza independente eta kalitatezkoa egiten segitzeko.