Noiz sortua: 2019-02-24 00:30:00

GEURE KONTU

Azeleratu eta frenatu, aldi berean

Esportatzeko autoak itsasontziratzeko prest, Emdengo portuan, Alemanian, artxiboko irudi batean.
Esportatzeko autoak itsasontziratzeko prest, Emdengo portuan, Alemanian, artxiboko irudi batean. DAVID HECKER / EFE Tamaina handiagoan ikusi

Jon Fernandez -

2019ko otsailak 24

Bolante kolpetik bolante kolpera dabil autogintza. Eta sektorea beldur da, tximeleta baten hegaldiak munduaren beste puntan sor dezakeen olatuaren teoria berrestearen beldur. Arazoa da tximeletak —bolante kolpeak, kasu honetan— gero eta gehiago direla, eta gero eta handiagoak. Dieselgate-a, auto elektrikoen etorrera azkartzeko legedia, brexit gogorraren mehatxua... eta hori guztia gutxi balitz bezala, Donald Trumpek berriz ere mehatxu egin die Europako auto esportazioei, esanez %25eko muga zergak jarriko dizkiela. Tximeletak nonahi; bolante kolpeak nahinon.

Lekutan geratu da Jean-Claude Junckerrek joan den urrian Trumpi masailean emandako agur musua. Europako Batzordeko buruak urgentziazko bisita egin zuen Etxe Zurira, Alemaniako enpresariek erregututa, Trumpek mehatxu publikoa egin baitzuen %25eko muga zergak jartzeko Europako autogintzari. Eta, aurreikuspen guztien kontra, lortu zuen Trump limurtzea, AEBen eta EBren arteko merkataritza gerra eragoztea.

Azeri zaharraren diplomazia erabili zuen Junckerrek, Trumpi ikusaraziz zelako kaltea eragingo liokeen AEBetako ekonomiari EBko autoak eta autogintzako piezak %25 garestitzeak. Eta, batez ere, agindu zion EBk patrikak gehiago astinduko zituela; hau da, gas gehiago eta soja gehiago erosiko ziela AEBei. Gaur arte balio izan du Junckerren gerri diplomatikoak.

AEBetako presidenteak 90 egun dauzka orain, erabakitzeko EBko autogintzari muga zergak ipini ala ez. Merkataritza Ganberaren txosten bat dauka eskuan, gomendatzen diona muga zergak jartzeko, «segurtasun nazionala» argudiatuta.

Alemaniaren ezkortasuna

Alemanian dardarka daude. Angela Merkel kantzilerrarentzat «ikaragarria» da Washingtongo albistea, eta Volkswageneko presidenteak azaldu du milaka milioi euro gal ditzakeela: urtean 2.500 milioi euro, adituen kalkuluen arabera, urteko irabazi garbien %13 inguru. Kontinentean, sektoreak dozenaka mila milioi euro gal ditzake, eta euskal autogintzan ere badago kezka. 2017an, VWk, BMWk eta Daimlerrek 494.000 auto esportatu zituzten Alemaniatik AEBetara, EBtik herrialde horretara egindako auto esportazioen %45.

Jakina, muga zergek astin ditzakete AEBak ere, bumeran efektuarekin. EBko autogileek 470.000 pertsonari ematen diete enplegua AEBetan, urtean milioi bat auto ekoizten dituzte han, eta horietako %60 esportatu egiten dituzte. Gainera, AEBetako autogintzak piezak inportatzen ditu EBtik, eta, garestituko balira, autoen ekoizpena eta salmenta ere garestituko lirateke. Iaz, AEBek %25eko muga zergak jarri zizkieten EBko altzairuari eta aluminioari, eta General Motorsek fabrika batzuk itxi behar izan ditu, fabrikazio kostuak igo zaizkiolako. Halere, badirudi Etxe Zuria prest dagoela arriskua hartzeko.

Bitartean, Alemaniako enpresariek ekonomiaren egoera orokorraren inguruan daukaten ezkortasuna 2012ko mailara hondoratu da.Washingtongo mehatxua unerik txarrenean dator: Alemania ozta-ozta ez zen sartu atzeraldi teknikoan abenduan, baina bistakoa da Europako lokomotorra moteltzen ari dela.

Alemaniako manufaktura sektorearen konfiantza maila 74 hilabetean apalena da, nagusiki AEBen eta Txinaren arteko merkataritza gerraren ondorioengatik. Zentzu horretan, behintzat, berri hobeak iritsi dira egunotan Washingtondik.

Gerra komertziala gehiago ez estutzeko ituna ixtear daudela ohartarazi zuen Trumpek herenegun, eta laster elkartuko dela Xi Jinping presidentearekin. Gaur amaituko da, hain zuzen, 90 eguneko su-etena, Txinako produktuei ezarri nahi zizkien beste 177.000 milioi euroren muga zergak ez jartzeko negoziatzekoa. Tentsioa beratzeko nahia erakusteko, Trumpek keinuak egin ditu Twitterren, Huawei telekomunikazioen erraldoi txinatarra ez zigortzeko asmoa iradokiz. Parekoa durduzatzeko trebetasuna erakusten ari da: oraintxe azeleratu, oraintxe frenatu dabil bai Pekinekin eta bai Bruselarekin hasitako merkataritza gerren estrategian.

Goizeko buletina

BERRIAren papereko edizioaren gai nagusiak biltzen ditu egunero (astelehenetan salbu). Goizean goiz iristen da zure posta elektronikora.

Albiste gehiago

Ekainaren 2an eguneratua, 19:00etan. ©BERRIA

Koronabirusaren azken datuak

Berria

Azkeneko 24 orduetan bi lagun hil dira COVID-19 gaitzaren eraginez. Bost positibo atzeman dituzte PCR probekin, eta lau gaixo ospitaleratu dituzte. Euskal Herrian 29.406 gaixok eman dute positibo guztira, koronabirusa atzemateko probaren bat eginda. Horietatik 2.068 hil dira. Grafikoak, albiste barruan.

Bilboko errepideak konfinamendua hasi berritan. ©Marisol Ramirez / Foku

Nafarroako Gobernuak udako herri bestak bertan beheiti uzteko gomendatu du

Berria

Nafarroako Osasun Publikoko Institutuak nabarmendu du herri bestetan zaila dela segurtasun eta osasun neurriak betetzea. Hala, halakoetan birusa zabaltzeko arriskua ikusita, bestak bertan beheiti uzteko gomendioa egin du gobernuak. 

Gallartako agerraldiaren irudia, Josu Erkorekaren Twitter kontuan agertua ©@Jerkoreka

Urkulluk Euskal Herri osoan ibiltzea baimentzeko eskatu die Frantziari eta Espainiari

Gotzon Hermosilla

Jaurlaritzak espero du Araba, Bizkaia eta Gipuzkoa hirugarren fasera pasatuko direla astelehenetik aurrera. Salvador Illak aurreratu du hirugarren fasean ezingo dela erkidego batetik bertzera mugitu. 

Adegiko zuzendaritzako kideak, gaurko agerraldian. ©ANDONI CANELLADA / FOKU

Adegi bat dator ELArekin erregulazioan daudenen soldata osatzeko

Xabier Martin

Osatze horiek egin ahal izateko finantzaketa, ordea, ez du nahi "bakarrik enpresaren bizkar uztea". Ekonomia %7 eta %10 artean uzkurtuko dela aurreikusi du Gipuzkoako patronalak, eta azken bi urteetan sortu diren 12.000 enpleguak galdu egingo direla.

Irakurle agurgarria:

Honaino iritsi zarenez, eskaera bat egin nahi dizugu: irakurtzen ari zaren edukia eta egunkaria babestea, konpromiso ekonomikoa hartuz. Publizitatea eta erakundeen diru-laguntzak ez dira nahikoa BERRIAren etorkizuna bermatzeko. Sarean eskaintzen dizugun edukia irakurtzen duzuen milaka irakurleek proiektuari ekarpena eginda, urrutira iritsiko ginateke.

Kazetaritza libre, ireki eta independentea egin nahi dugu euskaldunontzat. Euskaraz informatzea delako gure eginkizuna, eta zure eskubidea.Lagun gaitzazu bide horretan. Idatzi gurekin etorkizuna. Geroa zugan.

Martxelo Otamendi
BERRIAko zuzendaria

Izan zaitez BERRIAlaguna

Izan zaitez BERRIAlaguna

BERRIAlagunei esker eskaintzen dugu balioz osatutako informazioa. Egizu ekarpena gure eginkizunarekin segi dezagun.

Izan zaitez BERRIAlaguna