Zinema

Donostia Zinemaldiak iaz inskribatu ziren filmetako profesionalen genero identifikazioa aztertu du

Zuzendaritzaren, produkzioaren, gidoiaren, muntaketaren, argazkiaren eta musikaren arloetan parte hartu zuten profesionalen %70 genero maskulinoarekin identifikatzen dira, eta %30, berriz, genero femeninoarekin. Lehen ondorioen arabera, "zailtasuna ez da emakumezko zinemagileak zinema industriara sartzea, bertan gelditzea baizik".

Donostia. Zinemaldiko 67. edizioaren generoidentifikazioari buruzko txostenaren eta memoriaren aurkezpena.
Donostia. Zinemaldiko 67. edizioaren generoidentifikazioari buruzko txostenaren eta memoriaren aurkezpena. Gorka Rubio / Foku Tamaina handiagoan ikusi

Nagore Arin -

2020ko otsailak 14

Donostia Zinemaldiaren historian lehen aldiz, generoaren aldagaia kontuan hartuta txosten bat osatu dute antolatzaileek. Hautatutako filmen artean ez ezik, iaz Donostia Zinemaldiaren 67. edizioan parte hartzeko inskribatu ziren lan guztien artean ere jarri dute arreta: guztira, 3.013 filmen datuak jaso dituzte. Tartean dira Sail Ofiziala, New Directors, Horizontes Latinos, Zabaltegi-Tabakalera, Nest, Culinary Cinema, Made in Spain, Zinemira eta Belodromoa sailetan proiektatu zituzten 150 filmen datuak. Gaur aurkeztu dute txostena, Donostiako Tabakalera zentroan; prentsaurrekoan izan dira Jose Luis Rebordinos, Donostia Zinemaldiko zuzendaria, eta Eneko Goia, Donostia Zinemaldiko Administrazio Kontseiluko presidente eta Donostiako alkatea.

Sei arlo aztertu dituzte txostena osatzeko: zuzendaritza, produkzioa, gidoia, muntaketa, argazkia eta musika. Aurkezpenean adierazi dutenez, datuak antzekoak dira bai inskribatu ziren eta Hautapen Batzordeak ikusi zituen filmen artean, bai Zinemaldiaren programazio ofizialean hautatu ziren filmen artean. Batez beste, arlo horietan parte hartu zuten profesionalen %70 genero maskulinoarekin identifikatzen dira, eta parte hartu zuten profesionalen %30, berriz, genero femeninoarekin –txostenean genero ez binarioekin identifikatzen diren profesionalen datuak ere jaso dituzte–.

Ehuneko horiek ordezkatzen dituzte, oro har, sei arlo horietako parte hartzea generoaren aldagaiaren arabera bereizita; baina, hala ere, batetik bestera aldeak badaudela nabarmendu dute txostenean: "Genero femeninoaren presentzia handiagoa da produkzioan, %36 ikusitakoen artean eta % 31 hautatutakoen artean; gidoian, %32 ikusitakoen artean eta %30 hautatutakoen artean; muntaketan, %31 ikusitakoen artean eta %33 hautatutakoen artean; eta, zuzendaritzan, %30 ikusitakoen artean eta %26 hautatutakoen artean". Aldiz, genero femeninokoen presentzia hori txikiagoa da argazkigintzaren eta musikagintzaren arloa ardatz hartuta: "Argazkian, %17 ikusitakoen artean eta % 21 hautatutakoen artean; musikan, %12 bai ikusitakoen artean bai hautatutakoen artean ere".

Hutsuneak identifikatzeko mugarria

Analisiak, ordea, baditu zenbait salbuespen sailaren arabera aletuta. Zinemagileen lehen eta bigarren lanak hartzen dituen New Directors sailean, adibidez, emakumezko zuzendarien, gidoilarien eta muntatzaileen film gehiago programatu ziren gizonezkoenak baino. Gauza berbera gertatzen da mundu osoko zinema eskoletako ikasleen film laburrak biltzen dituen Nest Film Students sailaren kasuan: emakumezko zuzendarien, produktoreen, muntatzaileen eta argazki zuzendarien lan gehiago hautatu ziren. Proiektuak garatzeko egonaldien Ikusmira Berriak sailean ere emakumezko zuzendari gehiago izan ziren.

Datu horiek abiapuntu, gogoeta egiteko aukera ere izan da txostena. Rebordinosen arabera, zaila ez da emakume zinemagileak zinema industriara sartzea, bertan gelditzea baizik: "Zinema ikasleen artean, ikus-entzunezkoen ibilbide profesionalaren lehen pauso horietan, gizonezko baino emakume gehiago daude, eta hori oso datu garrantzitsua da... Baina zergatik desagertzen dira gero?". Hori aztertzeko eta arazo horiei konponbidea bilatzeko datu bilketa egitea onuragarria dela nabarmendu du zuzendariak, eta beste herrialde batzuetako zinema jaialdiei ere gonbidapena egin die gauza berbera egiteko: "Datu hauek errepikatzen badira, hor jarri beharko da arreta".

Goiaren iritziz ere mugarria izan daiteke genero identifikazioari buruzko txostena: "Hiria kolektiboa den apustu batean murgilduta dugu, berdintasunaren aldeko apustuan. Ulertzen dugu hori guztia esparru guztietara zabaldu behar dugula, eta, aurten lehenengo aldiz, Zinemaldiak horretan beste pauso bat eman du. Aurrera begira egin nahi diren gauzak behar bezala egiteko oinarria den tresna eskuratu da lehenengo aldiz, zinemaren arlo honetan eta berdintasun horren bidean non gauden eta nola gauden jakiteko".

Polanski eta Cesar sariak

Genero identifikazioari buruzko txostenaren harira, Roman Polanski zinemagileari buruz galdetu diote Rebordinosi; izan ere, azken egunotan zalaparta sorrarazi du Polanskiren azkeneko filma Frantziako Cesar sarietarako nominatu izanak —Emakume zenbaiti sexu erasoak egin izana leporatzen diote, eta zigortua ere izan da—. Polanskiren nominazio hori dela eta, «dimisio kolektiboa» eman zuten ostegunean Frantziako Zinema Akademiako kideek, eta azken asteotan salatu duten «parekidetasun faltari» ere egin zioten erreferentzia. Hala mintzatu zen Rebordinos: «Obra artistikoa eta pertsona bereizi egin behar direla uste dut. Orain arteko historiaren errebisionismo bat egingo bagenu, artearen eta jakintzaren historiaren ederlan bat izorratuko genuke pertsonaia nazkagarriren batekin topatzen garen bakoitzean».

 

Goizeko buletina

BERRIAren papereko edizioaren gai nagusiak biltzen ditu egunero (astelehenetan salbu). Goizean goiz iristen da zure posta elektronikora.

Albiste gehiago

Ezkerretik eskuinera, Inma Moro, Itziar Llanera eta Begoña Olaskoaga, Arrondegiko osasun etxean. ©LUIS JAUREGIALTZO / FOKU

Aztarnariak zaintzaile

Maite Asensio Lozano

Koronabirusean positibo eman dutenen gertuko kontaktuak bilatzea baino gehiago da aztarnari sistemako kideen lana: gaitzari eta bakartzeari buruzko informazioa emateaz edota zailtasunak dituztenen jarraipena egiteaz ere arduratzen dira.

PCR proba bat, Donostian. ©Idoia Zabaleta, FOKU

Beste 855 positibo atzeman dituzte Hegoaldean

Uxue Rey Gorraiz

Inoiz baino PCR proba gehiago egin dituzte azken egunean: 14.298, zehazki. Horietatik 855 kasutan detektatu dute birusa. 337 Nafarroan detektatu dituzte. Aurreko egunean, laurehunetik gora izan ziren lurralde horretan, lehenbiziko aldiz.

Miren Basaras, EHUko COVID-19aren Zaintza Batzordeko arduraduna. ©EHU

EHUk Miren Basaras izendatu du COVID-19aren Zaintza Batzordearen arduradun

Mikel O. Iribar

Mikrobiologoa eta EHUko irakaslea da Basaras, eta koronabirusaren ikerkuntzan badu esperientziarik. Zaintza Batzordearen lehen erronka EHUko egoera epidemiologikoa zein den aztertzea izango da. 

Moto gidari bat gaur goizean, herritik ateratzeko kontrolean. / ©Idoia Zabaleta, Foku

Sarbideak itxita eta kaleak hutsik Azkoienen

Berria

Normaltasuna izan da nagusi konfinamenduaren lehen orduetan. Herritik irten diren ia denak lan arrazoiengatik irten direa.

Irakurle agurgarria:

Honaino iritsi zarenez, eskaera bat egin nahi dizugu: irakurtzen ari zaren edukia eta egunkaria babestea, konpromiso ekonomikoa hartuz. Publizitatea eta erakundeen diru-laguntzak ez dira nahikoa BERRIAren etorkizuna bermatzeko. Sarean eskaintzen dizugun edukia irakurtzen duzuen milaka irakurleek proiektuari ekarpena eginda, urrutira iritsiko ginateke.

Kazetaritza libre, ireki eta independentea egin nahi dugu euskaldunontzat. Euskaraz informatzea delako gure eginkizuna, eta zure eskubidea.Lagun gaitzazu bide horretan. Idatzi gurekin etorkizuna. Geroa zugan.

Martxelo Otamendi
BERRIAko zuzendaria

Izan zaitez BERRIAlaguna