Negu gorriko giroa baitzegoen atzo Iruñean. Donibaneko inauteria ez zuen galdu nahi izan elurrak, eta kalejira hasi aurretik, zuritu egin zituen Iruñeko eraikin guztietako sabaiak, belardiak eta automobilak.Antolatzaileak beldur ziren auzokideek kalejirari iskin egin eta etxean egotea nahiago izango ez zuten.
Hitzordua 18:30etan zen Oskia plazan. Pixkanaka, hotzari erronka bota nahirik herritarrak hurbiltzen hasi ziren. Batzuk kalez jantzita. Beste batzuk mozorrotuta. Koadrila gazte bat nabarmendu zen, Chiapaseko oihanetik ateratako Marcos komandanteordearen gerrilariz mozorrotuta. Ordu erdiko atzerapenarekin, baina azkenean abiatu zen kalejira. Joaldunek irekitzen zuten ibilbidea, eta atzetik, hamarnaka pertsonaia.Lantzetik,Ziripot, perretzaileak, txatxoak etaMielotxin panpin maltzurra.
Hartza gelditu gabe
Haurrak eta helduak izutzen gelditu gabe,Arizkungo hartza zebilen, alde batetik bestera. Alkatea etorri zitzaion une batean, aginte makilarekin jendea aztoratzen zebilen pertsonaia baretu nahirik. Hartzak udaberriaren etorrera islatzen du, baina ilargi betea izanez gero, negua luzatuko dela adierazten du. Atzo, ilgora zen, ia ilargi betea, eta alboko elurrari erreparatuta, negua luzatuko dela ondoriozta liteke, ohitura jarraituz.
Altsasuko inauteriaren omenez Momorrotxo, sorginak eta Akerra. «Nire haurrak beldur handien Akerrari dio», aipatu zuen Jose Luis Hernandezek. Urtero etortzen da kalejirara, eta «primerakoa» iruditzen zaio.
Donibane auzoak baina egin dio bere ekarpena inauteriari. Euskal Herriko mitologiako pertsonaiak atzo kondaira izateari utzi eta kale elurtuetan barrena ibili ziren: lamia, zezengorri, zaldi, basurde, ahari. Lau urteko neska ile hori batek amari estu heldu eta negarrez hasi zen Ahariren itzala bere alboan sentitzean. Haurraren izua ikusirik, Ahari saiatu zen beldurra uxatzen, eta erabat lortu ez arren malkoak lehortu zitzaizkion neskari.
Festari kolore berezia eman zioten Kantabriako Silioko zamarrakoek. Joaldunen antzekoak dira, ardilarruak eta zintzarriak daramatzatelako: «50 kilo inguru eramaten dituzte soinean. Izpiritu txarrak uxatu eta urte berriari ongietorria egiten diote», azaldu zuen Victor Martinezek. Zuriz eta gorriz jantzita zegoen, eta txano luze bat zeraman buru gainean. «Ni dantzari txuri bat naiz. Segizioa irekitzen du eta ongia ordezkatzen dut. Hartzak, berriz,gure herrian gaizkia ordezkatzen du. Azkenean, baina, beti ongia gaizkiari gailentzen zaio».
Veringo zigarroiak
Atzetik Veringo zigarroiak zihoazen. Oso jantzi dotore bezain pisutsua dute (25 kiloko). Dominguez, adibidez, arnasestuka dago. «Jantziok denak eskuz eginda daude, artisauak dira», azaltzen du Miguel Dominguezek. Teoria baten arabera, zimarroiak aspaldi zerga biltzaileak ziren. Beste azalpena datokiko jauntxoek bakarrik ehizan egin zezaten, gainontzeko herritarren ehizauxatzen zutela. Pozik dago Iruñeko kalejiran parte hartzeagatik: «Galizian eta hemen, denok antzinako ohiturak ditugu. Modernitaterako badugu nahikoa asti egunero. Goza dezagun arbasoen ohiturez». Amaieran afaria egin zuten, eta gaur festak jarraituko du.
Egitaraua
BIHAR11:30: Asunzion/Jasokunde plazatik Donibaneko Erraldoien konpartsa. Inauterietako pertsonaik eta gaitariak ere izango dira.
OTSAILAK 9, ASTELEHENA
20:00:Euskal Herriko inauteria, atzo eta gaur lelopean Aitzpea Leizaola Egaña antropologo eta EHUko irakasleak hitzaldia emango du, Nafarroako Ateneoaren laguntzarekin, Armadaren etorbideko hitzaldi aretoan. Moderatzailea Juan Karlos Lopez-Mugartza izango da.
OTSAILAK 10, ASTEARTEA
20:00: Kontzertua Onki Xin tabernan Mielotxin taldearekin.
OTSAILAK 14, LARUNBATA
Donibane auzoko konpartsaren kalejira Baionan.
Iruñean inauteriek ez dute tradiziorik. Donibane auzoan, ordea, 1977an hasi ziren ohitura eta pertsonaia zaharrak berreskuratu eta berriak sortzen.
Euskal Herriosoko inauteria
Alberto Barandiaran IruñeaDonibane auzoan, Euskal Herri osoko pertsonaiak elkartzen dira 1977tik. Garai hartan, eta ohiturak berreskuratu eta kultur herrikoia suspertzeko izan zen goraldiaren barruan, auzoko kultur taldeak inauteriak antolatzea erabaki zuen. Iruñean finkatutako lehenak izan ziren. Hasieran, zakuzaharrak ziren pertsonaia nagusiak, eta, ondoren, momotxorroak, ioaldunak... Ideiak arrakasta handia izan zuen, eta pertsonaia berriak sortu ziren, euskal mitologian oinarrituta. 80ko hamarkadaren bukaeran agertu zen Zaldi lehen aldiz. 1990an, Basurde sortu zuten, eta 1991n, Jeinuak. 1991tik gaur egun arte, Ahari, Basurde, Zezengorri, Zaldia eta Lamia pertsonaiak Donibaneko karriketan barna ibiltzen dira otsaileko bigarren asteburuan. Haiekin batera, Hartza, Mairu, Akerra, Veneciano Narigon, txatxoak...
1. Ahari
Mari euskal jainkosak, beretako erabiltzen zuen jeniu hau Euskal Herrian zehar zituen egoitza ezberdinetan, hala Aralarren nola Anboton. Batzuetan artzainak Mariren kobetan sartzen baziren ahariaren atzetik, haiena zelakoan, aharia artaldean sartzen zen artzainak nahastu eta izutuz. Kondaira oso ezaguna omen da Azkoitian.
2. Basurde
Nahiz eta Basurderik ez agertu gure kondairetan, seguru asko historian zehar galdu direlako, Bizkaian, Bermeo inguruan, Ieltxu edo Iratxoak agertzen dira. Txerri txiki basatiak dira, ilunabarrean bidaiariei jarraitu eta korrika egitera behartzen dituztenak, galdu edo ahitu arte.
3. Gaueko
Gure antzinako arbasoek Gaueko izpiritutzat hartu zuten. Izpiritu honek gauez gertatzen ziren gauza guztiak menperatzen omen zituen, eta haien baimenik gabe ez zegoen ezer egiterik. Horregatik egiten omen ziren, Euskal Herrian, hainbeste apustu eta trabes gauez.
4. Lamia
Arizkundik Mutrikura edo Bianatik Urruñara ez dago pertsonaia honen inguruko aipamenik izanen ez duen herririk. Hamaika elezahar, leku, toponimia, denetan Lamiak gure historiarekin lotuta ageri dira. Euskal pertsonaia ematen badu ere, Lamiaren pertsonaia Grezia zaharreko sinesmenetan presente zegoen, mitologia klasikoetan existitzen baitzen. Bitxikeri moduan esan daiteke euskal lamiek, beraien komunitateetan, arrak dituztela. Maideak edo Lamia arrak dira. Tradizioaren arabera, euskal lamia onbera zen eta, hainbatetan, gizonen eta lamien arteko harremana erotiko eta sexuala izan da. Horietariko batzuk ezkontzan amaitu ziren.
5. Zaldi
Animali honek Euskal Herriko hainbat ipuinetan agertzen diren menpeko izpiritu batzuen irudia hartzen du. Kobazulo eta leizeak zaintzen dituzten zaldiak; artzainak herrestan eramaten dituzten zaldi hegalariak... Zaldia zuria eta hegalaria zenean, Mariren haragitzetako bat zela uste izaten zen, jainkosaren berragerpen bat edo. Aralar, Ataun edo Berastegin zaldiarekin lotutako kondairak zeuden.
6. Zezengorri
Lurrazpiko izpirituen metamorfosi arruntena dugu zezengorri edo zezensuzko. Euskal Herriko koba eta leize asko daude Zezengorriaren babesean, eta honek bertan sartzen direnen aurka jotzen du edo harriak jaurkitzen dizkie. Sinesmen hau Betizurekin lotuta dago, aitzinean gure mendietan zehar bazkatzen zen behi basatia. Behigorri, aldiz, espresuki Mariren agerpen batekin identifikatzen da. Aralar, Sara, Etxalar bezalako herriek halako izpirituen kondairak badituzte.