«Kirikoketa, koketa, koketa...»

Igartubeiti baserri museoan XX. Barrikote Festa ospatu dute; garai batean bezala, boloetan eta tokan jolastu dira, eta, sagardoa dastatu aurretik, kirikoketa jo dute, sagar jotzearen erritmoan.

Igartubeiti baserri museoaren ezkaratzean jo dute kirikoketa. Ezkerrean, Beltran eta Oria Elizetxea. BERRIA
Igartubeiti baserri museoaren ezkaratzean jo dute kirikoketa. Ezkerrean, Beltran eta Oria Elizetxea. BERRIA
Kristina Berasain Tristan.
EZKIO
2024ko martxoaren 17a
05:00
Entzun

Beltran (10) eta Oria (8) donostiarrak dira, baina asteburuetan herriz herri ibiltzen dira gurasoekin. Imanol Elizetxeak dioenez, ez dira etxean geratzekoak: «Bihar Urruñara goaz. Aurrekoan irakurri nuen barrikote festa zegoela, eta udaberriaren atarian plan polita iruditu zaigu». Ezkioko Igartubeiti baserria ikustean aho zabalik geratu dira seme-alabak. «Zahar-zaharra da», dio mutikoak. Neskatoak ere begiak zabal-zabalik ditu. Zurezko egitura ikusi dute, eta dolarea, baserriaren bihotza. «Bostehun urte ditu», diote. Oria pozarren dago boloetan eta tokan aritu direlako. Artean ez dakite zer den kirikoketa. 

Igartubeiti baserri museoak XX. Barrikote Festa ospatu du. Kizkitza Ugarteburu museoko koordinatzaileak azaldu du sagardogintzako lan guztiak amaitzen zirenean baserrietan egiten zen festa zela barrikotea: «Kirikoketa sagarrak zanpatzean egurrezko pisoiak askako oholean egiten duten hotsa da. Ziklo baten emaitza da. Sagar jotzeak mezu bikoitza du; batetik, lana amaitu egin dela, eta, bestetik, festarako deia da». 

IGARTUBEITI BASERRIA
Imanol Elizetxea txotx egiten. GOTZON ARANBURU / FOKU

Igartubeitin 2.000 litro sagardo egiten dute behinola bezala. Urtean behin erabiltzen zuten dolarea sagardoa egiteko, baina antzina oso garrantzitsua zen. «Ez dago oso argi ondoren sagardoa edan egiten zuten edo marinelei saltzen zieten, baina badakigu baserri askok zutela dolarea». Berez udazkeneko zeregina da, sagarren uztaren ostean egiten dena, baina udaberrian ohitura hori berreskuratu zuten, sagarrik ez badago ere: «Ezkioko Yartu kultur elkartea hasi zen barrikotea antolatzen, eta guk duela sei urte hartu genuen lekukoa». Arizkungo Jo ala Jo elkarteko kideak joaten ziren kirikoketa jotzera, baina halako batean utzi zioten joateari, eta orduan ikastaro bat antolatu zuten. «Juan Mari Beltran etorri zen, eta ordutik inguruko herrietatik datoz kirikoketa jotzera».

Soinu arkaikoa

Halako batean soinu berezi bat entzun da. Soinu arkaikoa. Erritmo onomatopeikoa. Eider Garmendia, Ito Fernandez eta Xanti Gasso arto hostoen gainean jarri dute ohola, ezkaratzean, eta pisoiak eskuetan jotzen hasi dira. «Kirikoketa, kirikoketa, kirikoketa, koketa, koketa... Sagarra jo dela, sagarra jo dela, sagarra jo dela, jo dela, jo dela». Garmendiak biko erritmoan abestu du, eta, ondoren, hiruko erritmoan, beste abesti bat: «Aldapeko sagarraren, adarraren puntan...».

IGARTUBEITI BASERRIA
Oria eta Beltran anai-arrebak txalaparta jotzen. BERRIA

Beltranekin ikasi zuten jotzen. «Kirikoketa taldea sortu dugu, hogei bat lagun gara, goierritarrak, eta tartean emakumeak ere bagara», dio Garmendiak. Historiaz ere ikasi dute: «Uzta garaian talde bat ibiltzen zen baserriz baserri. Erritmo bat sortu zuten, txandaka joz, horrela ez ziren aspertzen, eta inork ezin zuen alferrarena egin. Kotoia biltzean ere horregatik kantatzen dute, eta arraunean ere bai». Beltranek eta Oriak adi-adi entzun dute kirikoketa. Ondoren txalaparta hartu dute esku artean. Ustez txalapartaren aitzindaria da kirikoketa. Beste leku batzuetan, kolpe bakoitzeko, beste letra bat dute. «Alakiketa, alakiketa, alakiketa, kiketa, kiketa... Sagarra jo dela, sagarra jo dela, sagarra jo dela, jo dela, jo dela»

Iruzkinak
Ez dago iruzkinik

Ordenatu
0/500
Interesgarria izango zaizu
Nabarmenduak
Orain, aldi berria dator. Zure aldia. 2025erako 3.000 babesle berri behar ditugu iragana eta geroa orainaldian kontatzeko.