Albistea entzun

Beldur eta fantasietatik harago

Urriaren 26tik azaroaren 1era izango da Fantasiazko eta Beldurrezko Zinema Astearen 30. aldia
Galder Gaztelu-Urrutiaren <em>El Hoyo</em> filmaren fotograma bat.
Galder Gaztelu-Urrutiaren El Hoyo filmaren fotograma bat. FANTASIAZKO ETA BELDURREZKO ZINEMAREN ASTEA Tamaina handiagoan ikusi

Nagore Arin -

2019ko urriak 18 - Donostia

Fantasiazko eta Beldurrezko Zinema Asteak 30 urte bete ditu, eta urtemugaren irudia nola sortu eta ekoitzi duten erakutsiz hasi zuten atzo aurkezpena: Antzoki Zaharra eta ikusleak ageri dira irudian, Zinema Asteari atxikimendua eta babesa adierazi izana eskertzeko. Urriaren 26an hasiko da, datorren larunbatean, eta azaroaren 1ean amaituko da.

Josemi Beltran arduradun eta koordinatzaile nagusiak adierazi duenez, «gertakari ia historiko» bat izango da aurtengo aldian; izan ere, Euskal Herrian ekoitzi diren bi filmekin hasi eta amaituko da jaialdia, El Hoyo eta Ventajas de viajar en tren pelikulekin, hurrenez hurren.

Galder Gaztelu-Urrutiak (Bilbo, 1974) zuzendu du El Hoyo. Torontoko Nazioarteko Zinema Jaialdiaren 44. edizioan arrakasta izan ostean, Sitgeseko Zinema Jaialdiko 52. edizioa irabazi zuen: filmik onenaren saria ez ezik, efektu berezi onenen saria ere jaso zuen. Elkartasunaren eta enpatiaren inguruko gogoeta da filmaren ardatza: solairu askoko eraikin distopiko bat, autofagia, kanibalismoa, janaria...

Ventajas de viajar en tren lana, berriz, Aritz Moreno (Donostia, 1980) zinemagilearen lan berria da, eta errealitatea eta paranoia ditu hizpide. Genero asko ukitzen ditu, eta tren bateko bagoi batean hasten den elkarrizketa bat du abiapuntu: Helga izeneko editore baten eta nortasun nahasmenduan aditua den psikiatra baten artekoa.

Film luzeen Sail Ofizialeko bi besterik ez dira horiek; beste 22 lan ere lehiatuko dira; guztira, 24. Beltranek esan duenez, zerrenda horretan «eskarmentu handia duten emakume zuzendariak» ageri dira, adibidez: Pollyana McIntosh, Darlin' filmarekin, edo Soska ahizpak, Rabid filmarekin. Hala definitu du arduradunak Jen Soskaren eta Sylvia Soskaren lana: «Proposamen krudelak, indartsuak eta ausartak dira». Sail Ofizialeko beste izen batzuk ere aipatu ditu, eta, nabarmendu duenez, aurtengoan pisu berezia izango dute Asian ekoitzitakoek. Hideo Nakataren Sadako filma da horietako bat, haren aburuz, «Japoniako beldurraren aita». Donostian izango da jaialdian, beste hainbat gonbidaturekin batera.

Film laburrak, indartsu

Film laburrek ere protagonismo handia izango dute. Hiru sailetan bereiziko dituzte: Film Laburren Nazioarteko Saila, Animazio Film Laburren Saila eta Espainiako Film Laburren Saila. Hurrenez hurren: hamabi lan lehenengoan, bederatzi bigarrenean, eta, zortzi, hirugarrenean.

Koordinatzaileak esan duenez, «panorama oso desberdina aurki dezakegu, hala joera tradizional eta klasikoak, nola generoaren kezkarik modernoenak». Film laburren kasuan ere, emakume zuzendarien presentzia gero eta handiagoa dela azpimarratu du Beltranek, eta, gaineratu duenez, «begirada feministek» ere gero eta pisu handiagoa dute beldur eta fantasiazko lanetan. Sariak ere ez dira faltako: aurtengoan, Itziar Castro aktorea, Elisa McCausland kazetaria eta Fernando Iwasaki idazlea izango dira epaileak.

Proiekzio horiez gain, bestelako ekintza ugari ere izango dira: folklore beldurgarriaren zikloa, haurrentzako zinema, jarduerak, erakusketak, ekitaldiak... Egingo duten lehena: Inesa Gaxen eta Hil-Argien erromeria, ikuskizun eta antzerkien bitartez sorginen garaia gogoratzeko parada.

Sareko BERRIAzalea:

Udazkenean, BERRIAlagun egiteko pausoa eman dezazun, eskaintza bat egin nahi dizu BERRIAk. Herri baten kulturaren plaza da BERRIA. Kultur egitasmo, dinamika eta ekitaldi anitzen erakustoki. Euskal kulturaren inguruko informazioaren plaza handia. Azaroan eta abenduan, Euskaraldiak, Bertsolari Txapelketa Nagusiak eta Durangoko azokak hartuko dituzte, besteak beste, BERRIAren orrietako asko, paperean eta webgunean.

Albiste asko irakurriko dituzu, segur aski webgune honetan bertan. Eta eskari bat egin nahi dizugu: har ezazu konpromisoa irakurtzen duzunarekin. Irakurleen babes ekonomikoa funtsezkoa da BERRIAren etorkizuna ziurtatzeko.

Albiste gehiago

 ©MARISOL RAMIREZ / FOKU

Aurtengo Durangoko Azokak argitu dezakeen argazkia

Itziar Ugarte Irizar

Digitalizazioaren aroak galdera ikur handiak ezarri ditu musikagintzaren sektorean. Nabarmen aldatu da musika banatzeko era, eta Durangoko Azokan ere gero eta begi-bistakoagoa da hori. Eredu bat agortzear sumatu arren, formatu fisikoaren aldeko jarrerari eusten diote gehienek.
Mona Hatoum artistaren <em>Still Life</em> instalazioa, Donostian. ©GORKA RUBIO / FOKU
Karmele Mitxelena eta Iñaki Cid Larrea, beren lan argitaratu berriak eskuetan, Donostian. ©GORKA RUBIO / FOKU

Karmele Mitxelenaren eta Iñaki Ciden lanak argitaratu dituzte

Itziar Ugarte Irizar

'Haragizko mamuak' du izenburu Mitxelenaren lehen narrazio liburuak, eta 'Behin batean Loiolan' antzerkiaren alorreko Ciden lanak. Donostia Hiriko Kutxa Literatura sariak irabazi dituzte biek, eta Elkarrek eman ditu lanok argitara.

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.

Iruzkinak kargatzen...