Albistea entzun

KRITIKA. Musika

Beldurraren pean

Jesus Mari Begoña -

2015eko abenduak 22

BOS

Zuzendaria: Erik Nielsen. Sopranoa: Miren Urbieta-Vega. Lekua: Bilboko Euskalduna Jauregia. Eguna: Abenduak 17.

Ez gaitu harritu BOSek eskaini digun aurtengo gabonetako kontzertu bereziak bizi dugun eklektizismoaren garai honetan: Errusiar nazionalistek asmaturiko gabonetako pieza baikorrak, gaurko euskal asmatzaileek etorkizunari eginiko galdera ikur ezkorra, denak egitarau berberean. Izan zitekeen bete gabeko itxaropenean eta arkadia zoriontsuaren artean kulunkatzen garelako gure gizarte injustu honetan edo… Beraz, Bernardo Atxagaren testuak ditu oinarri —Written in USA poematik hartuak, hain justu— Juan Carlos Perezek konposaturiko Deitzen dizut, Virgilio izeneko poema sinfonikoak. Dagoeneko urteak igaro dira konpositorearen garapenean, Lau teilatu abesti ospetsutik, gaurko lan klasiko eta ez-harmonikora jotzeko. Eta, azaleko inpresioaren ostean, aitortu beharra dago ondo ezagutzen dituela orkestraren lanabesak Atxagak testuan egiten duen itxaropen gabeko interpelazioa adierazteko: bai Virgilio inperio baten poetari egiten diona, beldurrari edo poetek duten ezinari gizartea lurtar paradisura eramateko bi mila urte igaro ondoren. Eta baita konpositoreak egin dituen bilaketa harmonikoak ere horri eusteko: lan disonanteak ondo dagozkio poesiari eta orkestrak polito aireratu zituen tinbre aproposak, erritmo eta dinamika desberdinak. Miren Urbieta sopranoak balentriaz eta ederto eraman zuen, hots espresionistarekin, testuaren zama. Bilboko ahots mistoko eta haurren abesbatzek ondo bideratu zuten kantuaren eta errezitatuaren artean den lerro konplexua. Erik Nielsen zuzendariak gainditu egin zuen lanaren konplexutasuna; gizonezkoen kordak, behin-edo, egin zuen ihesa salbu.

Munduaren ikuspegi baikorra eta idealista zabaltzen da Rinski- Korsakofen Gabon gaua-ren suit-ean edo Txaikofskiren Intxaur-hauskailuaren suite 1.goa-n. Orkestrak eta zuzendariak guztiz eroso topatu zuten euren burua. Nire ustez, Erik Nielsen zuzendariak ondo hartu dio neurria Bilboko orkestra malguari. Etorri denetik helburuak betetzen ari dira: orkestraren homogeneotasuna bakarlarien alardeen gainetik eta oreka senide desberdinen artean. Baina orkestraren soinu propioa lortzea zailagoa da, eta, hori gauzatzeko, lan eta denbora gehiago beharko du.

Sareko BERRIAzalea:

Irakurri berri duzun edukia eta antzekoak zure interesekoak badira, eskari bat egin nahi dizugu: Berria diruz babestea.

Zuk eta zure gisako sareko milaka irakurlek egindako ekarpenarekin, eduki gehiago eta hobeak sortuko ditugu. Eta, zuekin osatutako komunitateari esker, publizitateak eta erakundeen laguntzek bermatzen ez diguten bideragarritasuna lortuko dugu.

Euskarazko kazetaritza libre, ireki eta konprometitua eskaini nahi dizugu egunero; bizi zaren munduaren eta garaiaren berri ematen segitu.

Albiste gehiago

Anari Alberdi. ©JABOGA MANTEROLA / FOKU

Prosaz haragoko udazken bat

Iñigo Astiz

Anari Alberdiren liburua da udazkeneko literatur nobedaderik deigarrienetako bat, baina Agirreren, Epaltzaren eta Ibarzabalen nobelak, Zalduaren ipuinak eta komiki esanguratsuak ere badira tartean

 ©ANDONI CANELLADA / FOKU

«Oraindik ez naiz igandeko zurrunbilotik guztiz atera»

Miren Mujika Telleria

Joanes Illarregi izan zen nagusi Bertsolari Txapelketa Nagusiko bigarren kanporaketan. Eta, hain zuzen ere, garaipen horrek berak eman dio finalaurrekoetarako aukera.

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.

Iruzkinak kargatzen...