Albistea entzun

KRITIKA. Musika

Schuberten 'lieder' biziak

Marta Garcia -

2023ko martxoak 30

Carmen Artaza

Pianoa: Hilko Dumno. Egitaraua: Franz Schuberten lied aukeraketa. Lekua: Viktoria Eugenia antzokiko Club aretoa, Donostia. Eguna: Martxoak 28.

Franz Schuberten musikaren inguruan antolatutako denboraldian, Donostia Musika elkarteak Carmen Artaza mezzosoprano donostiarra gonbidatu du konpositore austriarraren ahots-musikan sakontzeko. Viktoria Eugenia antzokiko Club aretoan aurkeztutako programak heriotza eta maitasuna izan zituen hizpide. Lied aukeraketa aberatsa eta bizia aurkeztu zuten, inguruan maiz entzuten ez dena —are gutxiago Artazak eta Hilko Dumno pianistak erakutsi zituzten sentsibilitate eta abileziarekin—.

Lehen blokea Johann Seidl poeta eta arkeologo austriarraren letrak baliatzen dituzten abestiek osatu zuten, op. 80 osatzen dutenak. Freskotasunez, Artaza eta Dumnoren arteko elkar-ulertzea hasieratik izan zen agerikoa, esaterako, Das Zügenglöcklein (Biderako kanpaia) obran nagusi den jolasean. Bigarren blokeak heriotzaren gaia ekarri zuen taula gainera, hain zuzen ere, XIX. mendeko sentimendu estetikoak sarritan jorratu zuena. Hirugarrenak, berriz, maitasun atsekabetuaren irudiak eskaini zituen. Laugarren blokea Wolfgang von Goetheren olerkietan oinarritutako lied sorta ederra izan zen. Schuberten abestien arrakasta ikusita, deigarria da poetak haren musika behin eta berriro gaitzetsi izana.

Denera, errezitala askotariko pertsonaia poetikoen ahotsen bidez erromantizismoaren intentsitatean murgiltzeko abagune bikaina izan zen Club aretoa bete zuen publikoarentzat. Artazak erregistro osoan landu zituen oreka, malgutasuna eta ahoskera apartekoek lied oro adierazkortasun sakonaz ebaztea ahalbidetzen diote, eta, horrekin batera, hitzekin bat datorren giro musikala garatzen du. Gutxi batzuk aipatzearren, Auflösung (Desegitea), Der Jüngling auf dem Hügel (Mutil gaztea muinoan) zein Der Zwerg (Gnomoa) dinamika zabalak, tinbre distiratsua eta kolore biziak biltzeko gaitasunaren eredu izan ziren, betiere Dumnoren akonpainamendu aparta lagun.

Horiek guztiak gorenera iritsi ziren Erlkönig (Elfoen erregea) ezagunean, Artazaren ahotsak kaleidoskopio tragikoaren gailur zirraragarri bihurtu zuena.

Asko balio du irakurri duzun albiste/artikulu honek. Talde baten lanaren emaitza da.

Albiste hau zuri helarazteko eta talde honek bere lana baldintza egokietan egin dezan, BERRIAk ezinbestekoa du zure sostengua.

Zure babes ekonomikoarekin, aldi hau kontatzeko funtzioa betetzen jarraitu nahi dugu: kazetaritza konprometitu, kalitatezko eta independentea egiten.

Albiste gehiago

<b>Christos Nikou zuzendaria, atzo, Donostian.</b> ©IDOIA ZABALETA / FOKU

Maitemina ehunekotan

Mikel Lizarralde - Ainhoa Sarasola

'Fingernails' aurkeztu du Christos Nikouk lehiara, eta 'Kalak' Isabella Eklofek. 'They Shot The Piano Player' animaziozko filma, berriz, lehiaz kanpo erakutsi dute

Marius Sanchez eta Jordi Evole <em>No me llame Ternera</em> lanaren zuzendariak, atzo, Donostiako Kursaalean. ©JON URBE / EFE

Evole: «ETAren ikuspuntua jaso nahi genuen, minkorra izan badaiteke ere»

Itziar Ugarte Irizar

Egindako lanaz «harro» daudela esan dute 'No me llame Ternera' lanaren zuzendariek. Filma erakutsi osteko solasaldian, alde bietako biktimen aldeko txaloak izan ziren
 ©JAGOBA MANTEROLA/ FOKU

«Zer falta zen emakumeak ez zeudelako kameren atzean?»

Itziar Ugarte Irizar

Euskal emakume zinemagileen lanaren gaineko zeharkaldi bat osatu dute Gaztelumendik eta Zufiak 'Arnasa betean' dokumentalean. Euskal Zinemaren galan estreinatuko dute, asteartean.

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.

Iruzkinak kargatzen...

Izan BERRIAlaguna

Zure babes ekonomikoari esker, gure funtzioa betetzen jarraituko dugu egunero:
jendearen galdera eta kezkekin bat egingo duen kazetaritza bat egiten.