Albistea entzun

BEGIZ

Altxerri

Ismael Manterola -

2023ko irailak 19

Galeria gutxik betetzen dituzte 40 urte. Donostiako Altxerri garai bateko Euskal Herriko galeria historikoen artean geratzen den bakarrenetakoa da Bilboko Vanguardiarekin batera.

40. urtebetetzea duelako zoriondu behar dugu Altxerri galeria, baina, batez ere, horrek esan nahi duenagatik: arte galeria batek azken urteetako aldaketei aurre egin diola eta irautea lortu duela kontrako testuinguruaren aurrean. XX. mendeko 80ko hamarkadatik gaur egunera, artea ikusteko eta saltzeko moduak asko aldatu dira, nahiz eta ez dirudien aldaketarik egon denik. Alde batetik, 80ko hamarkada arte garaikidearen normalizazio garaia izan zen. Urte haietan, Espainiako Estatuak atzerapen nabarmena zuen arte garaikidearen onarpenaren esparruan, eta erakundeetatik lan handia egin behar izan zen normalizazio itxura emateko. Euskal Herrian egoera zertxobait hobeagoa bazen ere, batez ere erakundeei begira —Arabako Arte Ederren Museoaren bilduma, lurralde historikoetako aurrezki kutxek egindako lana, hainbat udalen ekimenak arte publikoaren alde—, orokorrean lan handia egin behar izan zen jendearen artean arte garaikidea normaltzat hartzeko; esango nuke elite ekonomiko kontserbadoreak ez zuela arte garaikideari buruz ezer jakin nahi, Guggenheimen etorrera iragarri zen arte 90eko hamarkadaren erdialdean.

Horregatik, balio izugarria daukate ekimen pribatuek egindako lana arte garaikidea zabaltzeko orduan. 80ko hamarkada ez zirudien garai onena arte garaikidea saltzeko, batez ere Euskal Herria krisi ekonomiko sakon batean murgilduta zegoelako, baina gero eta jende gehiago zaletu zen mota horretako kultur eskaintzara, batez ere gastatzeko diru pixka bat zuena. Gaur egungo testuingurua egokia dirudi arte garaikidearen salmentarako, baina gastatzeko dirua duen jendearen lehentasunak beste batzuk dira. Balio kulturalen transmisioan ez dugu asmatu eta auto, opor edo gaur egun esperientzia hitzaren bidez saltzen zaiguna dago modan.

Beraz, arte galerien iraupenak asko harritzen nau, beti kontrako egoera bati egin behar izan diotelako aurre. Altxerriren kasuan, gainera, musika mota bati lotutako tabernarekin batera sortu zen, kulturako bi esparruek elkar elikatuko zutelakoan. Hala gertatu zen ia bi hamarkadatan edo; gero etorri zen jazzaren gainbehera eta arte garaikidearena ere bai. Garaietara moldatzea izan da Altxerriren arrakasta eta, seguruena, irabazirako marjina handiekin ez itsutzea. Gero eta frankiziatuago dauden euskal hirietan babesteko moduko ekimenak iruditzen zaizkit horrelakoak. Hiri edo herrialde batean egiten den artea ikusteko aukera ematen diguten tokiak dira horrelakoak; bestela, nora joan gaitezke Euskal Herrian egiten den artea ikusteko?

Asko balio du irakurri duzun albiste/artikulu honek. Talde baten lanaren emaitza da.

Albiste hau zuri helarazteko eta talde honek bere lana baldintza egokietan egin dezan, BERRIAk ezinbestekoa du zure sostengua.

Zure babes ekonomikoarekin, aldi hau kontatzeko funtzioa betetzen jarraitu nahi dugu: kazetaritza konprometitu, kalitatezko eta independentea egiten.

Albiste gehiago

EHZko kideak Kanboko gaztetxean egin duten biltzar nagusiaren ondoren ©EHZ

Arberatzen izanen da 2024ko EHZ

Ekhi Erremundegi Beloki

Gaur egin dute biltzar nagusia EHZko laguntzaileek, Kanboko gaztetxean, eta heldu den urtean Amikuzera mugitzea erabaki dute. Ekainaren 28an, 29an eta 30ean izanen da festibala Nafarroa Behereko herri horretan.

Victor Erize zinema zuzendaria, atzo, Donostian, Lumiere anaiei keinu egiten dien kamiseta erakusten. ©JON URBE / FOKU

Erize: «Jatorrian, film bat ikustea kontenplazio ekintza bat zen»

Itziar Ugarte Irizar

Zinema ikustearen «esperientzia publikoa» eta aretoak defendatu ditu Victor Erizek 'Cerrar los ojos' filma aurkeztu berritan. Ana Torrent aktorearen eskutik jaso zuen atzo gauean Donostia saria
<b><em>Great absence <em>filmeko zuzendari Kei Chika-Ura eta Tatsuya Fujiaktorea, atzo, Donostian.</em> </em></b> ©JUAN HERRERO / EFE

Aita-seme batzuen elkartzea

Jone Bastida Alzuru

Kei Chika-Ura zinemagile japoniarrak dementziaren eta familia istorio baten inguruan gertatzen den pelikula bat aurkeztu du Zinemaldiko Sail Ofizialean: 'Great Absence'

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.

Iruzkinak kargatzen...