Albistea entzun

BEGIZ

Bilbea eta irazkia

Ismael Manterola -

2022ko urtarrilak 18

Gonbidapen polita egiten digu Gabriela Kraviez artistak Still Obsessive Lady izeneko erakusketan aurkeztu dituen koadroen bidez. Brodatuen eta patroien irudikapenetan oinarrituta, artearen historian eraiki diren hierarkia eta kanonen inguruko hausnarketa eskaini nahi digu Euskal Herriarekin harreman estua duen eta Parisen bizi den artista argentinarrak.

Badirudi Carreras Mugica galerian ikusgai jarri duen pintura seriearen jatorria 1999an hasitako proiektua dela, nahiz eta 2004an baztertu zuen, beste ikerketa gaien alde. Obsessive Lady izeneko egitasmo hura bueltan etorri da azken urteetako artearen historiako aldaketen harira, eta hori da oraingo erakusketaren izenburua: Still Obsessive Lady.

Niri koadroak beraiek oso erakargarriak iruditu zaizkit, nahiz eta oinarri teorikoa edo artistaren asmoak ez ezagutu. Kraviezen lana beti ikusi dut oihalgintzarekin harremanetan, alderdi formalaren eta kontzeptualen aldetik begiratuta, eta, horregatik, oraingo honetan ez naute gehiegi harritu galerian ikusgai dauden lanek.

Hala ere, azalpen teorikoa irakurri nuenean brodatugintzan erabili izan diren ereduak edo patroiak eta emakumeari jarri zaizkion ereduen edo patroien artean artistak egiten duen harremanak erakarri ninduen. Brodatuen lana emakumeen lantzat hartu da historian zehar, eta, horren ondorioz, bigarren mailako artisautza lan moduan ikusi izan da. Emakumeari eman zitzaion hezkuntza burgesak ere egoera horretara eraman gaitu, batez ere Espainia frankistan nagusi zen hezkuntza pribatu erlijiosoan emakumearentzat egokiak ziren zereginei erreparatzen badiegu, horien artean norberaren ezkontzarako arreorako izaretan abizenaren lehen hizkia (senarrarena aurretik, noski) brodatzea edo jaiegunetako mantelen dekorazioa gurutze-puntuan jostea.

Heziketa burges hori jende guztiaren eskura egon ez arren, emakumeen portaera egokiaren eredu bihurtu zen mendebaldeko gizarteetan, eta hortik dator Kraviezek egiten dituen harremanak brodatuen patroien eta gizarteko patroien artean. Beraz, modernitate mota batek eta abangoardiak indartsuago kritikatutako dekorazioa ez da hain hutsala izan; horren atzean genero eta klase irakaspenak eta aurreiritziak ezkutatu izan dira.

Kraviezek beste abangoardia mota baten ildoaren babesean jartzen du bere burua, eta Popova, Stepanova edo Rozanova errusiarrek nahiz Sonia Delaunay-Terk eta Sophie Taeuber-Arp, Gego eta Lygia Pape artistek egindako lanaren bideak aztertzera gonbidatzen gaitu. Kasualitatez, suertea dugu Guggenheim museoan dagoen Emakumeak abstrakziogile erakusketan izen horiek eta beste asko topatuko ditugulako zuzenean ikusi ahal izateko eta Gabriela Kraviezen lanen bilbearekin irazkia lotzeko.

Sareko BERRIAzalea:

Irakurri berri duzun edukia eta antzekoak zure interesekoak badira, eskari bat egin nahi dizugu: Berria diruz babestea.

Zuk eta zure gisako sareko milaka irakurlek egindako ekarpenarekin, eduki gehiago eta hobeak sortuko ditugu. Eta, zuekin osatutako komunitateari esker, publizitateak eta erakundeen laguntzek bermatzen ez diguten bideragarritasuna lortuko dugu.

Euskarazko kazetaritza libre, ireki eta konprometitua eskaini nahi dizugu egunero; bizi zaren munduaren eta garaiaren berri ematen segitu.

Albiste gehiago

 ©ANDONI CANELLADA / FOKU

«Begirada da idazle baten baliabiderik inportanteena»

Ainhoa Sarasola

Molde laburrean aritzea da Linazasororen marka, baita umore garratza, absurdoa eta ironia baliatzea ere. Hala ondu ditu bere azken bi liburuak ere, ibilbide osoan landu duen estiloari eutsiz.
Maialen Lujanbio bertsolaria, <em>rr #5 marrak</em> emanaldian; gaur Iruñeko Laba gunean egingo du. ©BERRIA

Garai bat, mila prismatan puskatua

Iñigo Astiz

Maialen Lujanbio bertsolari eta sortzaileak egungo garaiaren «erradiografia mugitu bat» taularatu du 'rr #5 marrak' izeneko emanaldi hibridoan. Iruñeko Laba gunean arituko da gaur

Natalia Suarez artista, bere lanetako batzuekin. ©GASTEIZKO UDALA

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.

Iruzkinak kargatzen...

Izan BERRIAlaguna

Zure babes ekonomikoa ezinbestekoa zaigu euskarazko kazetaritza independente eta kalitatezkoa egiten segitzeko.