Albistea entzun

Donostiako 70. Zinemaldia. Sail Ofiziala

Zamaturik ere aurrera egiteaz

Wang Chao zuzendari txinatarraren 'Kong Xiu / A Woman' filmak itxi du Sail Ofizialeko lehia. Emakume baten bizitzako bi hamarkada erretratatuz, haren bilakaera erakusten du lanak
Wang Chao zinemagilea ezin izan da Donostiara etorri, eta online egin zuen agerraldia, atzo.
Wang Chao zinemagilea ezin izan da Donostiara etorri, eta online egin zuen agerraldia, atzo. JAVIER ETXEZARRETA / EFE Tamaina handiagoan ikusi

Ainhoa Sarasola -

2022ko irailak 24 - Donostia

Neil Jordanen Marlowe filmaren gaurko proiekzioarekin bukatuko dira aurtengo Sail Ofizialeko emanaldiak. Zuzendari irlandarraren lana lehiaz kanpo emango dute, ordea, eta, hortaz, Urrezko Maskorra lortzeko lehiatu diren hamazazpi filmak jada ikusiak dituzte epaimahai ofizialeko kideek. Kong xiu / A Woman izan zen zerrenda horretara batzen azkena; Wang Chao zuzendari txinatarrak atzo arratsaldean erakutsi zuen filma Kursaaleko pantaila handian. Emakume baten bizitzako bi hamarkada erretratatu ditu zinemagileak, 1960ko urteen amaieratik 1980ko hastapenetara arte, eta, hari jarraituz, bere herrialdearen garaiko egoera ere azalarazi du.

Shen Shi Yu antzezleak hartu du bere gain filmaren pisuaren zatirik handiena, protagonistaren rola jokatuta. Kong Xiuren rola egin du; gurasoek gazterik ezkondu zuten, eta ehungintza lantegi batean ordu luzez aritzen da beharrean egunero. Lantokikoa eta garaiko giroak eragindakoa ez ezik, bestelako zamak ere bata bestearen gainean pilatuko zaizkio emakume gazteari, etxeko lanen eta zaintza guztien kargu ere uzten baitute senarrak eta haren familiak. Baina beti egingo du aurrera, baita idazle izateko ametsa lortzeko bidean ere. «Filmean nabarmendu nahi dudan mezua da independentzia ekonomikoak eta intelektualak ematen diotela indarra emakume honi aurrera jarraitzeko», adierazi du zuzendariak, online egindako agerraldi batean.

Lehen senarrarengandik dibortziatu ostean, bigarrenez ezkondu eta tratu txarrak jasango ditu, eta, Wangen esanetan, horren aurrean emakumeak «duintasunari nola eusten dion» ere erakutsi nahi izan du.

Zhang Xiu Zhen idazlearen A Dream nobela autobiografikoaren egokitzapena da filma. Hain zuzen ere, Wangek azaldu duenez, eleberria irakurri zuenean, bere gurasoak eta bere bizitza ekarri zizkion gogora, eta horrek piztu zion pantailara eramateko gogoa. «Idazlearen garaikidea naiz. Berak bere bizitzako bi hamarkada azaltzen ditu liburuan, eta irakurri nuenean iruditu zitzaidan nirearen oso antzekoa zela emozioei eta porrotei dagokienez. Ni ere langile familia batetik nator, eta neure burua islatuta ikusi nuen. Hori izan zen filma egiteko motibazio nagusia».

Iragana irudikatzea

Anyangde guer / The Orphan of Anyang (2001) izan zuen Wangek estreinako lan luzea, eta, ordutik, beste hainbat zuzendu ditu, hala nola Ri ri ye ye / Days and Nights (2004), Jiang cheng xia ri / Luxury Car (2006), Tian guo / The Celestial Kingdom (2012), Huan xiang qu / Fantasia (2014) eta Fu zi qing / River's Edge (2017).

Orain arteko filmetan ez bezala, lan berrian iraganeko garaiak irudikatu ditu, eta «alde ikaragarria» nabaritu duela aitortu du zinemagileak. «Iraganaz hitz egiten duen horrelako film batean, garaia girotzeko agertokiak, estiloa, jantziak... ia guztia aldatu behar duzu, eta horrek zailtasun handiagoak dakartza». Hain zuzen, Iraultza Kulturalaren urteak eta osteko «irekiera» agertu ditu filmean, ikuspegi kritiko batetik begiratuta.

Sareko BERRIAzalea:

Irakurri berri duzun edukia eta antzekoak zure interesekoak badira, eskari bat egin nahi dizugu: Berria diruz babestea.

Zuk eta zure gisako sareko milaka irakurlek egindako ekarpenarekin, eduki gehiago eta hobeak sortuko ditugu. Eta, zuekin osatutako komunitateari esker, publizitateak eta erakundeen laguntzek bermatzen ez diguten bideragarritasuna lortuko dugu.

Euskarazko kazetaritza libre, ireki eta konprometitua eskaini nahi dizugu egunero; bizi zaren munduaren eta garaiaren berri ematen segitu.

Albiste gehiago

 ©JAIZKI FONTANEDA / @FOKU

Euskal Herrira itzuliko da gaur Patti Smith

Aitor Biain

Gasteizko Azkena Rock jaialdian eskainitako emanaldiaren ondotik, Euskal Herrira itzuliko da Patti Smith; Donostiako Kursaal auditoriumean ariko da gaur iluntzean. Punk-rockaren ikur handienetako bat da, eta Donostian emango dio amaiera Europa osoan egindako kontzertu birari.

Alex Sanvi eta Unai Iturriaga, atzo, Elkarreko komikiaren txokoan, Donostian. ©MAIALEN ANDRES / FOKU

Mundura atera dira H.B. eta Lo-li-ta

Itziar Ugarte Irizar

Unai Iturriagak eta Alex Sanvik 'Haur Besoetakoa. Itsasoan urak handi' komikia eman dute, Ikastolen Elkartearen eta 'Xabiroi'-ren eskutik. Orain arteko albumik «sendoena» dela uste dute

Alexei Volodin pianista, artxiboko irudi batean. ©EUSKADIKO ORKESTRA
Anari Alberdi. ©JABOGA MANTEROLA / FOKU

Prosaz haragoko udazken bat

Iñigo Astiz

Anari Alberdiren liburua da udazkeneko literatur nobedaderik deigarrienetako bat, baina Agirreren, Epaltzaren eta Ibarzabalen nobelak, Zalduaren ipuinak eta komiki esanguratsuak ere badira tartean

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.

Iruzkinak kargatzen...