Albistea entzun

ATZEKOZ AURRERA. Tomomi Kubo. Martenot uhinen jotzailea

«Beldurrezko filmetarako oso egokia da tresna hau»

Martenot uhinak kontzertu batean lehenbiziko aldiz aditu zituelarik «zur eta lur» geratu zen Kubo. Hogei urte daramatza musika tresna hori jotzen, eta publiko zabalari zabaltzen saiatzen da.
IÑIGO URIZ / @FOKU Tamaina handiagoan ikusi

Iker Tubia -

2021eko irailak 18 - Iruñea

Iruñeko Kondestablearen jauregiko kontzertu aretoa bete egiten du Martenot uhinak musika tresna elektronikoak. Tomomi Kubo (Hokkaido, Japonia, 1978) musikariak kontzertua eman zuen han joan den astean, Nak Nafarroako Musika Garaikideko Jaialdian.

Nola ezagutu zenuen Martenot uhinen musika tresna?

Turangalîla-Symphonie orkestrarako, Martenot uhinetarako eta pianorako obra bat da, Oliver Messiaen konpositore frantsesarena, eta kontzertu hori entzutera joan nintzen, Tokion. Nire irakasle Takashi Haradak jotzen zuen. Musika tresna horrek harritu ninduen: soinu hori... baina zer da hori? Txundigarria zen.

Aurretik jotzen zenuen beste musika tresnaren bat?

Bai, pianoa eta sintetizadorea.

Soinuak erakarri zintuen?

Denak. Batzuek diote sintetizadorearen aita dela. Takashik orkestra handiarekin jo zuenean, zur eta lur utzi ninduen. Gainera, musika garaikideaz maitemindurik nago.

Zaila da musika tresna hori jotzea?

Bai. Lehenbiziko aldian ezin izan nuen jo! Martenot uhinek ez dute teklaturik. Piano sintetizadorea bezalakoa da, baina biolina bezala jotzen da, Martenot biolontxelo jotzailea zelako. Bi eskurekin jotzen da: eskuinarekin tonua hautatzen dugu, eta ezkerra da espresioa kontrolatzen duena.

Galtzeko arriskuan dago?

Frantzian ikasi daiteke kontserbatorioan, baina Japonian, adibidez, ez. Ongi legoke kontserbatorioetara zabaltzea.

Zaila da jendea erakartzea?

Orain Jonny Greenwood musikariari esker ezagutzen da. Musika tresna hau asko interesatzen zaio, eta jotzen du. Gainera, orain musika tresna hau erosi egin daiteke.

Lehen ez?

Ikasten hasi nintzenean, ez zegoen hau egiten zuen teknikaririk. Orain erosi egin daiteke, garestia den arren.

Esan dizute inoiz soinuak estralurtarren inbasio bat dirudiela?

Bai, bai. Film batzuetako musika egiteko erabili izan dut; soinu ona da, erraz konektatzen zaituelako giroan. Adibidez, beldurrezko filmetarako oso egokia da. Emozio handiko filmetarako ere baliagarria da.

Emozioak handitzen ditu?

Soinua gizakien ahotsaren antzekoa da, horregatik sartzen zaizu barruraino.

Atmosferak sortzekoa ez ezik, zer beste aukera ditu instrumentuak?

Teknika berri bat bilatzen nabil. Ongi ezagutzen dut musika tresna, eta obra batzuk eta soinu batzuk soilik nik ezagutzen ditut. Horiek aurkeztu nahi ditut.

Zein da zure publikoa?

Kontzertuaren arabera. Inprobisazioa jotzen dudanean, musika elektronikoa maite dutenak ere etortzen dira, gazteagoak.

Nola erakarri daiteke jende gehiago kontzertuetara?

Musika mota ezberdinak aurkeztuz. Saiatzen naiz programa zabala egiten: garaikideak, inprobisazioak eta film baten pieza ezagunen bat.

Sareko BERRIAzalea:

Irakurri berri duzun edukia eta antzekoak zure interesekoak badira, eskari bat egin nahi dizugu: Berria diruz babestea.

Zuk eta zure gisako sareko milaka irakurlek egindako ekarpenarekin, eduki gehiago eta hobeak sortuko ditugu. Eta, zuekin osatutako komunitateari esker, publizitateak eta erakundeen laguntzek bermatzen ez diguten bideragarritasuna lortuko dugu.

Euskarazko kazetaritza libre, ireki eta konprometitua eskaini nahi dizugu egunero; bizi zaren munduaren eta garaiaren berri ematen segitu.

Irizpidea duzulako. Giroan zabiltzalako.

Zuk badakizulako.

Albiste gehiago

Orein arrek orein emeak erakartzen dituzte orroekin eta adarrekin; adibidez, Gasteizko Salburua parkean. ©RAUL BOGAJO / FOKU

Orein arrak, norgehiagoka

Amaia Ramirez de Okariz Kortabarria

Oreinen marrualdiaz gozatzeko bisitak egiten dituzte Gasteizko Salburua parkean udazkena iristearekin batera. Animalia horien ugaltzea da aldi honetako helburu nagusia.
 ©OSKAR MATXIN EDESA / FOKU

«Grabatua beti erronka berriak planteatzen dituen diziplina bat da»

Amaia Igartua Aristondo

Unibertsitatean izan zuen grabatuaren teknikaren berri, eta, harrezkero, hura jorratu izan du gehien. 2010ean Bilbon La Taller gunea sortu zuenetik, dibulgatzailea da batez ere, sortzailea bainoago. «Orain, hori da nire proiektu artistikoa».
Kritika soziala egiten duen komedia bat. ©SERIESLAND

Umorezkoak, euskaraz ere bai

Urtzi Urkizu

Seriesland nazioarteko jaialdia bihar hasiko da, Bilbon. Lau websail euskaraz ikusi ahalko dira

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.

Iker Tubia

Informazio osagarria

Izan BERRIAlaguna

Irizpidea duzulako. Giroan zabiltzalako.

Zuk badakizulako.

Egin BERRIAlaguna