Albistea entzun

Donostiako 70. Zinemaldia. KURSAALEKO ZUBITIK

Santa Katalinatik zentsura kutxara

<em>Apagón</em> telesailaren bosgarren atala, Isaki Lacuestarena.
Apagón telesailaren bosgarren atala, Isaki Lacuestarena. MOVISTAR Tamaina handiagoan ikusi

Urtzi Urkizu -

2022ko irailak 23

Lehen zubitik hirugarrenera, banoa erritmo bizkorrean. Ez kasualitatez. Santa Katalina zubia inauguratu zutenetik 150 urte bete dira aurten, San Joan bezperan —nahiz eta ibaia zeharkatzeko bidea izan XIV. mendean edo lehenago—. Zubi horretan girotutako eszena gogoangarririk baldin badago, Antton Ezeizaren Ke arteko egunak (1989) filmaren amaierakoak dira. Manifestariak, Polizia eta kea. Beste garai bat.

Zubi horretan topatu izan dut behin baino gehiagotan Maria Elorza zinemagilea. A los libros y a las mujeres canto dokumentalean (Zuzendari Berriak) ama eta beste emakume batzuk grabatu ditu, liburu artean. Elorzak italierazko off-eko ahotsean kontatzen du Tabakaleran ari zela lanean, eta, argazki batzuetan, tabako fabrikako emakumezko langileak azaltzen dira: zigarrerak.

Zentroan ikusgai egon da azkeneko lau hilabeteetan Donostiako Zinemaldiaren historiari buruzko erakusketa, 70. urteurrenaren harira. Bihar itxiko dute.

Baina zinez interesgarriagoak eta kitzikagarriagoak diraVive le cinéma! erakusketako lau bideo instalazioak —urtarrilaren 8ra arte ikus daitezke, doan—. Esperientzia bakana da Dea Kulumbegaxvili zinemagilearen —2020an Urrezko Maskorra irabazi zuen Donostian, Begininning filmarekin— Captives instalazioan sartzea.

Bestelakoa da Lemohang Jeremiah Mosese Lesothoko sortzailearen —Sail Ofizialeko epaimahaian dago aurten— Bodies of Negroes: emakume beltzen gorputzaren irudikapena du ardatz.

Jia Zhang-Ke zinemagileak, berriz, Close-up instalazioan salatu du espazio publikoetan ez dagoela puntu itsurik, eta Txinan jendea une oro zelatatzen dutela segurtasun kamerek.

Isaki Lacuestaren proposamena aipatzea falta da. Urrezko Maskorra bitan irabazi du zinemagile horrek, eta Prohibimos en España instalazio esperimentala jarri du Tabakaleran. Ispiluz osatutako kutxa batean sartuko da bisitaria —aldi bakoitzean bat, bakarrik—, eta zentsuratutako kasuetako irudiak ikuslearen begietatik ihesi doaz teknologia berezi baten bidez; tartean da Euskaldunon Egunkaria-rekin lotutako kasu bat ere. Aldi berean, 26 musikarik Espainian kanta ezin daitezkeenak abesten dituzte. Adibidez, Kortaturen Aizkolari entzun daiteke. Piiiiiii... Gaur iluntzean belodromoan entzutea ere primerakoa litzateke.

Zentsuraz ekarpen gehiago egiteko materiala badu Lacuestak. Apagón telesaileko azken atalean, bestalde, erakusten du baratze batekin eta konpainia onarekin nahikoa dela bizitza zoriontsu eraikitzeko. Wifirik gabe bizi daitekeela, alegia. Hilaren 29an estreinatuko du Movistar Plusek telesail hori. Zinemaldian Sail Ofizialean ari dira ematen, lehiaz kanpo. Ez da makala.

Sareko BERRIAzalea:

Irakurri berri duzun edukia eta antzekoak zure interesekoak badira, eskari bat egin nahi dizugu: Berria diruz babestea.

Zuk eta zure gisako sareko milaka irakurlek egindako ekarpenarekin, eduki gehiago eta hobeak sortuko ditugu. Eta, zuekin osatutako komunitateari esker, publizitateak eta erakundeen laguntzek bermatzen ez diguten bideragarritasuna lortuko dugu.

Euskarazko kazetaritza libre, ireki eta konprometitua eskaini nahi dizugu egunero; bizi zaren munduaren eta garaiaren berri ematen segitu.

Albiste gehiago

Joanes Illarregi, bigarren final-laurdeneko irabazlea, gaur Arrasatek saioan. ©Andoni Canellada/FOKU

Joanes Illarregik irabazi du Arrasateko saioa

Miren Mujika Telleria

678 puntu bilduta lortu du lehen postua. Saioa Alkaiza izan du atzetik, bost punturen aldearekin.

Alaia Martin, gaurko saioa. ©Bertsozale Elkartea

Alaia Martinek irabazi du lehenengo final-laurdena

Miren Mujika Telleria

Nerea Elustondo sailkatu da bigarren Getxon (Bizkaia) jokatutako saioan

Laura Mora, <em>Los reyes del mundo</em> filmeko zuzendaria (eskuinean), filmeko lantaldeko kideekin, atzo, Kursaaleko amaiera galan. ©ANDONI CANELLADA / FOKU

'Los reyes del mundo'-k irabazi du Urrezko Maskorra

Ainhoa Sarasola - Mikel Lizarralde

Laura Mora zuzendari kolonbiarrak bere herrialdeko bost gazteren istorioarekin eskuratu du jaialdiko sari nagusia. Genki Kawamura japoniarrarentzat izan da Zuzendari onenaren Zilarrezko Maskorra

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.

Iruzkinak kargatzen...

Izan BERRIAlaguna

Irakurleen babesa ezinbestekoa da kazetaritza independente eta konprometitua egiten jarraitzeko.