Albistea entzun

KRITIKA. Musika

Kontrolpean

Arkaitz Mendoza -

2019ko apirilak 9

Concertgebouw ganbera orkestra

Kontzertinoa: Michael Waterman. Pianoa: Ben Kim. Lekua: Donostiako Kursaaleko auditoriuma. Eguna: Apirilak 7.

Igande arraro bat. Ganbera orkestra ezagun batek ikusmina sortu beharko luke musika zaleen artean, baina harmailetan butaka gehiegi hutsik zeuden. Igandea, ordua, futbola, auskalo zergatik! Kalitatea ziurtatua genuen, baina erantzuna ez zen parekoa izan; aztertu beharreko jarrera. Kontzertua primerakoa izan zen, ziur aski ez oso ikusgarria, baina entzuten ari ginen musikak barne tripak ondo ekoiztuta eta sasoi onean zeuzkan. Sei lehen biolin, bost bigarrengo, lau biola, hiru biolontxelo eta kontrabaxu bat. Ganbera orkestra txikia, baina nahikoa. Ez zegoen haize instrumenturik, eskaini beharrekoa hari instrumentuetan oinarritzen baitzen.

Goi mailako musika eratze honen osagai guztiak tenperatura bikain batean ageri ziren: bakoitzak bere instrumentuan gauzatzen zuen soinua, taldearen bateratasunean biribil txertatuz, inongo protagonistarik gabe. Michael Waterman kontzertinoak ez zuen keinu berezirik egin behar biolak bigarren biolina entzuteko edota denek biolontxeloen harmonia enborrean murgiltzeko. Bakarlari bat ekarri zuten, Ben Kim amerikarra pianoan, eta Mozarten Pianorako KV414 Kontzertua ederki interpretatu zuen. Ederki bai, zoragarri ez. Ondo txalotu genuen, baina Mozartek dakarren energiaren eta melodiaren islatzean epelegi aritu zen, espresiobidean egokitasunetik atera gabe. Orkestraren maila bakarlariaren gainetik egon zen, eta hori ez da sentsazio oso ona izaten.

Kontzertu hasieran jorratutako Anton Webernen Langsamer Satz M78 obran loreztatutako soinu argitsua Johannes van Bree ezezagunaren Allegro-an gehiago indartu zen, honako honetan hari laukote egituran ordenatuz, talde bakoitza zelula mamitsu bat izanik. Azkenik, hain famatua den Anton Dvoraken Serenata. Bertan, ganbera taldea libreago zebilen, dena hain kontrolpean izateak dakarren hoztasunetik aldenduz. Biolak etekin onean, bigarren biolinak lehenengoei galdera-erantzun desafioan bero, eta biolontxeloak soinu burrunba dotorean.

Sareko BERRIAzalea:

Irakurri berri duzun edukia eta antzekoak zure interesekoak badira, eskari bat egin nahi dizugu: Berria diruz babestea.

Zuk eta zure gisako sareko milaka irakurlek egindako ekarpenarekin, eduki gehiago eta hobeak sortuko ditugu. Eta, zuekin osatutako komunitateari esker, publizitateak eta erakundeen laguntzek bermatzen ez diguten bideragarritasuna lortuko dugu.

Euskarazko kazetaritza libre, ireki eta konprometitua eskaini nahi dizugu egunero; bizi zaren munduaren eta garaiaren berri ematen segitu.

Albiste gehiago

Joaldun bat Ortzaizeko kabalkadan, irailaren 18an. ©PATXI BELTZAIZ

Kultur politikaren eraikuntzan

Joanes Etxebarria

Heldu den otsailaren 4an Euskal Elkargoan kultur politikaren proiektua bozkatuko dute. Proiektuak, eragileen rolak definituz, Euskal Kultur Erakundearena argituko du. Garapen Kontseilua, berriz, ondoko urteetako proiekzioa lantzen hasiko da oraidanik.
Clara Montero Tabakalerako Kultura zuzendaria, eta Ana Teixeira eta Oier Etxeberria erakusketaren komisarioak, atzo, hainbat artistarekin. ©MAIALEN ANDRES / FOKU

Begi bistakoa den armategia

Naroa Torralba Rodriguez

Gaurtik ekainaren 4ra bitarte, Evil Eye erakusketa dago Tabakaleran. Izaro Ieregi eta Azucena Vieites artisten lanak ditu, besteak beste. Jarduera programa bat ere izango du
Claudie Marcel-Dubois eta Maguy Pichonnet-Andral etnomusikologoak. ©Claudie Marcel-Dubois

Bigarren Mundu Gerlaren ondoko grabaketa batzuk, entzungai sarean

Iñaki Etxeleku - Ipar Euskal Herriko Hitza

Frantziako bi ikerlarik 1947an eta 1958an egin euskal kantu, bertso eta soinu grabaketak Interneten entzungai jarri dituzte berriki. Artxibo horiek gehienak aztertzekoak dira oraino.

Bertso Eguna, iaz, Izpuran. / ©Guillaume Fauveau

Kinka buletina

Klima larrialdiari eta ingurumenari buruzko azken berriak zabaltzen dituen buletina.

Iruzkinak kargatzen...