Donostiako 66. Zinemaldia. Sail Ofiziala

Emakume baten zoria, haur batenari lotua

Valeria Sarmiento zuzendariak XVIII. mendera eraman du publikoa 'Le cahier noir' folletoiarekin. Beren jatorriaren berririk ez duten protagonisten eskutik, hainbat misterio harilkatuko dira istorioan
Valeria Sarmiento —erdian— eta filmeko aktoreak, atzo.
Valeria Sarmiento —erdian— eta filmeko aktoreak, atzo. JUAN CARLOS RUIZ / FOKU Tamaina handiagoan ikusi

Ainhoa Sarasola -

2018ko irailak 25

Kursaaleko publikoa Frantziako Iraultzaren bezperako garaietaraino eraman zuen atzo Valeria Sarmiento zinemagile txiletarrak. Le cahier noir folletoia aurkeztu zuen Sail Ofizialeko lehian, Camilo Castelo Branco idazle portugaldarraren obra batean oinarritutako filma. Laura izeneko emakume gazte baten istorioa du ardatz kontakizunak, eta horixe interesatu zitzaiola azaldu zuen zinemagileak: «Niretzat, emakume baten patuaren inguruko film bat egitea zen interesgarria. Batzuetan, emakume baten istorioa kontatzea panfleto feminista bat baino interesgarriagoa da».

XVIII. mendearen amaierako Erroman bizi da Laura (Lou de Laage). Ez du bere jatorriaren zantzurik, eta gizon aberats baten etxean egiten du lan, umezurtz bat zaintzen —Vasco Varela da Silva eta Tiago Varela da Silva anaia bikiek antzeztu dutena—. Gizona hiltzean, bera eta haurra markes baten etxera lekualdatuko dira, Parisera. Aldi berean, gizon misteriotsu batek (Stanislas Merhar) gertutik jarraituko die etengabe. Frantziako Iraultzaren eta Napoleonen konkisten testuinguruan egingo du aurrera kontakizunak, eta, pixkanaka, pertsonaien bizitzen inguruko misterioak argituz joango dira.

Castelo Brancoren liburua oinarri, Carlos Sabogak idatzi zuen gidoia. Hain zuzen, idazle beraren beste lan bat moldatu zuen gidoilariak Raul Ruiz zenak zuzendutako Misterios de Lisboa filmerako —2010ean Sail Ofizialean aurkeztu zuten—. Lan haren prekuela moduko bat litzateke Sarmientorena. Zuzendariak azaldu zuenez, paperak txukuntzen ari zen batean topatu zuen gidoia, eta «berehala liluratuta» geratu zen. Paolo Branco ekoizleak gehitu zuen berak jada ahaztua zeukala gidoi hura idatzita zegoenik, baina berehala erabaki zuela lana egitea.

Zinema, «denboratik at»

Folletoi bat izanik, gaur egungo ikuslearen kezkekin nola uztartzen den galdetu zieten sortzaileei, baina, generoa gorabehera, lan garaikidea dela defendatu zuen Brancok. «Zinema artea da, eta, edozein arte mota bezala, denboratik kanpo dago». Gogora ekarri zuen literatura lan handiak beti izan direla zinemagileen inspirazio iturri, baina agian arazoa dela egungo publikoa ez dagoela ohituta «halako pelikula nobeleskoak» ikustera. «Zinema sozial edo dokumentalaren egungo korrontearen kontra joatea ez dago gaizki, zinema ez baita hori bakarrik. Baina, nire ustez, lan honek beste edozeinek adinako gaurkotasuna du. Garrantzitsuena da publikoak nola sentitzen duen filma».

Irakurle agurgarria:

Honaino iritsi zarenez, eskaera bat egin nahi dizugu: irakurtzen ari zaren edukia eta egunkaria babestea, konpromiso ekonomikoa hartuz. Publizitatea eta erakundeen diru-laguntzak ez dira nahikoa BERRIAren etorkizuna bermatzeko. Sarean eskaintzen dizugun edukia irakurtzen duzuen milaka irakurleek proiektuari ekarpena eginda, urrutira iritsiko ginateke.

Kazetaritza libre, ireki eta independentea egin nahi dugu euskaldunontzat. Euskaraz informatzea delako gure eginkizuna, eta zure eskubidea.Lagun gaitzazu bide horretan. Idatzi gurekin etorkizuna. Geroa zugan.

Martxelo Otamendi
BERRIAko zuzendaria

Izan zaitez BERRIAlaguna

Albiste gehiago

 ©JUAN CARLOS RUIZ / FOKU

«Hau deserosotasun baten kronika da»

Amagoia Gurrutxaga Uranga

Barruan sentitzen zuen ekaitza aztertzeari ekin, eta 'Galerna'-z erditu da artista. Bere identitateari eta gizarteari buruz galdezka hasi, eta hamaika galdera berri sortu zaizkio. Tabakaleran ditu ikusgai; liburuan ere eman ditu. Erantzun bila segitzen du.
Mary Shelley idazlea, John Opie artistak ondutako erretratuan. ©BERRIA

Azken gizakia gizakiaren azkenean

Joannes Jauregi

Otsailean 170 urte izango dira Mary Shelley hil zela. 'Frankenstein' du lanik ezagunena, baina, 2021 honetan, merezi du haren beste lan bati ere erreparatzea, lotura garbia baitu 2020tik mundua hartua daukan pandemiarekin.
Weezer izan zen Bilbao BBK Live jaialdiko kartelburua 2019an. Irudian, kontzertu hartako une bat. ©JAVIER ZORRILLA / EFE

Teknologia zaharren rocka

Itziar Ugarte Irizar

Maiatzerako iragarria zuen 'Van Weezer' lanaz gain, Weezer-ek beste disko bat iragarri du asteon: 'Ok Human', pianoan oinarritutako eta tonu orkestralez ondutako hamabi kantukoa.

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.