Albistea entzun

PENTSALDIAN

Gaztetxea, gure ikastetxea?

Maitane Nerekan Umaran - Filosofia Irakaslea

2022ko apirilak 27

Noiz izendatzen dugu espazio bat ikastetxe? Zerk egiten du etxe bat ikastetxe? Asteburu honetan herriko Gaztetxearen urteurren ospakizunekin lagunartean gozatzeko pribilegioa izan dut, gazte eta betigazte artean. Hezkuntza komunitateko kide gisa, guraso zein irakasle begiradatik, pobreegi deritzot ofizialki ikastetxe izendatzen ditugun lau hormako espazio fisiko zein erakunde horien eta herriko eragile sozial, kultural eta politikoen arteko harremanari. Salbuespenak salbuespen, betiere.

Ikaskuntza konpetentzialaren ideia nonbait bere osotasun eta handitasunean zer den ulertu badut, herri-mugimenduko eragileetan izan da; izan, auzo elkarte, gazte asanblada, jai batzorde, dantza talde, kirol klub, rol-joko elkarte, kolektibo ekologista edo asanblea trans-maribi-bolloa. Aktibismoak, militantziak, boluntariotzak edo deitu dezagun nahi dugun bezala, gure jakintza, inguratzen gaituen errealitatearen zerbitzura jartzera behartzen gaitu, ezagutza berriak elikatzearekin batera. Elkarteko estatutuak erredaktatzen, txosnako aurreko kontuak egiten, dantzaldirako baimena udaletxean erregistratzen zein asanbleako gatazkei konponbidea bilatzen, konpetentzia matematikoak, zibikoak, ikasten ikastekoak, linguistikoak eta gainontzeko guztiak aktibatzen ditugu, matematikako azterketan deribatu partzialak egiten edo filosofiakoan San Agustinentzat libre albedrío zer den azaltzen baino askoz gehiago. Horrez gain, bertan ematen den hezkuntza emozionala, belaunaldi arteko kultur transmisioa, gaixotasun mentalen prebentzioa zein inklusio lana, ez dugu eraginkortasun berarekin egiten ikastetxeko lau horma zurrunen artean. Ez, behintzat, aldaketa kualitatibo sakonak egiten ez baditugu gure hezkuntza sistemetan. «Ni Gaztetxeak salbatu ninduen», esan zuen batxilergoan 9 suspentso atera eta «ikasle txarren» estigma poltsa horretan sailkatutako lagun batek. Ez zen arlo akademikoaz ari soilik; droga menpekotasunaz, esklusio sozialaz, apatiaz eta beste arrisku anizkoitzez ere ari zen.

Zergatik ez ditugu espazio fisiko zein sinboliko horiek guztiak ikastetxe gisa legitimatzen? Nola eraiki dezakegu eskolen eta herri eragileen arteko harreman atzeraelikatzailea? Zein arrisku eta zein abantaila izan dezake saretze horrek? Batzuk eskola politizatzeko mehatxuaz ariko dira arriskuak zerrendatzean. Ez zaie arrazoia faltako. Heziketa prozesuak lau hormen arteko espaziotik eta norabide bakarreko edukien transmisiotik baino askoz haratago doala pentsatzeak, hezkuntza ulertzeko posizio politiko-pedagogikoa da. Gainera, kolektiboak indartzen gaituela aldarrikatzen duen ideia, izan gure aisialdia antolatzeko, desobedientzia zibilerako, elkarbizitzarako zein gure ekonomia sostengarriagoa egiteko, indibidualismoaren ideologiari aurre egiten dion posizio politikoa da baita ere. Curriculumetatik eta gure praktika hezitzaileetatik ume eta gazte kritikoki autonomoak hezituko bagenitu eta gure herrietan dagoen errealitate anitzaren argazkia emango bagenie, hori ez litzateke mehatxu izango. Ez genioke beldurrik izan beharko politika ikasgelan sartzeari ikasle kritikoki osasuntsuak bagenitu aurrean eta dogmatismotik eta partidismotik at egingo bagenu. Polisaren kontuak kudeatzea, ume eta gazteen ardura eta eskubidea ere bada.

Sareko BERRIAzalea:

Irakurri berri duzun edukia eta antzekoak zure interesekoak badira, eskari bat egin nahi dizugu: Berria diruz babestea.

Zuk eta zure gisako sareko milaka irakurlek egindako ekarpenarekin, eduki gehiago eta hobeak sortuko ditugu. Eta, zuekin osatutako komunitateari esker, publizitateak eta erakundeen laguntzek bermatzen ez diguten bideragarritasuna lortuko dugu.

Euskarazko kazetaritza libre, ireki eta konprometitua eskaini nahi dizugu egunero; bizi zaren munduaren eta garaiaren berri ematen segitu.

Gaiak

Albiste gehiago

Pablo Gonzalez kazetaria, atxilotua izan aurretik. ©BERRIA

Gonzalezek kartzelan segi dezala eskatu du fiskalak

Jone Arruabarrena

Fiskaltzak argudiatu du arriskua dagoela Pablo Gonzalez kazetariak ihes egiteko. Poloniako auzitegiak hilaren 23an aztertuko du eskaria
 ©GORKA RUBIO / FOKU

«Etxeko bisita bakarra bulego bateko zazpi bisitaren baliokide da»

Oihane Puertas Ramirez

Gaur egungo psikiatriako arretako eredua aldatu eta etxez etxeko arreta sustatuko duen eredu bat proposatzen du Tizonek. Haren ustez, eredua eraginkorragoa, merkeagoa, gizatiarragoa eta demokratikoagoa da.
 ©Eider Eibar

Etorkizuneko ekotopia amestuz

Jone Arruabarrena

Etengabe ohartarazten ari dira hedabideak, baita planeta bera ere: klima larrialdia iritsi da. Baina norantz jo behar da krisi horretatik ateratzeko? Zein da helmuga? Gizakiak etengabeko hazkundearen logikari jarraituko ez dion mundu bat; ongizatearen pertzepzioa guztiz aldatuko dena: ekotopia.

Eider Eibarren ilustrazioa. ©

Etorkizuneko ekotopia amestuz

Jone Arruabarrena

Etengabe ohartarazten ari dira hedabideak, baita planeta bera ere: klima larrialdia iritsi da. Baina norantz jo behar da krisi horretatik ateratzeko? Zein da helmuga? Gizakiak etengabeko hazkundearen logikari jarraituko ez dion mundu bat; ongizatearen pertzepzioa guztiz aldatuko dena: ekotopia.

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.

Iruzkinak kargatzen...