Albistea entzun

KRITIKA. Antzerkia

Sumendi ibiltaria

Agus Perez -

2020ko irailak 26

'Urruna'

Konpainia: Tripak kolektiboa. Antzezleak: Maite Mugerza, Marina Suarez, Andrea Berbois, Natalia Suarez. Lekua: Aulestiko udal aretoa. Eguna: Irailak 23.

Aurten irailera aldatu dira Aulestiko ADEL jardunaldiak Pazko astean izan beharrean. Betiko moduan, Euskal Herriko leku askotako irakasleek ematen dituzte arte eszeniko eskolak goizez eta arratsaldez, eta iluntzean emanaldiak datoz.

Astelehenean Atx Teatroaren Tomiris izan zen, asteartean Matriuska eman zuten Kamikaz eta Ttak taldeek paregabeak biak ala biak, eta aspaldi komentatuak hemen eta asteazkenean Gasteizko Tripak kolektiboaren Urruna etorri da. Azken horren kontura, nik uste dut ikusleok zer edo zer diferente eta berria ikusi izanaren sentsazioarekin irten garela emanalditik, eta, gainera, une batzuetan barre sanoak bota eta denbora guztian ondo pasatu dugula. Tripak kolektiboko kideak Marina Suarez, Natalia Suarez, Andrea Berbois, Maite Mugerza eta Mayi Martiarena dira, eta lehenengo laurak agertu dira taula gainean proposamen zoro, fresko, aurreratu eta konplexurik gabeko honekin.

Beren aurreko lanean Aitaren larrua aitatasunaren kontua erabateko askatasunez eta formalki oso era landugabean aztertu bazuten ere, estimatzeko modukoak izan ziren gaiaren hautaketa bera, gaia emakume-ikuspegitik tratatu izana eta bide estetiko-emozional berriak esploratzeko izan zuten determinazioa. Oraingo Urruna honetan, argi dago aurrerapauso handia egin dutela esandako bide emozional-estetiko horietatik, eta, aurrekoan bezala, emakume-ikuspegi garbi eta aurreratua eman diotela aurrean duten/dugun errealitateari. Alde horretatik, nabarmenduko dugu geure begien aurrean, erreparo gutxiz eta naturaltasun osoz eraiki dituztela euren sormenetik irtendako mundu oniriko, absurdu eta poetiko-garaikideak.

Fokua aldatuta, orain ari naiz konturatzen ez dakidala gaurko hau antzerkia ala performancea ote den: antzerkia izateko hari argumental oro falta zaio nahita, zer esanik ez eta performancea izateko antzezleen benetako bizipenak edo izaerak izan beharko lirateke guztiaren oinarria. Eta ez dudarik egin beren bizipenak eta izaerak proposamenaren humus emankorra izan direla, baina, beharbada, performance kontzeptua zaharkitua eta guzti geratu zaie belaunaldi berrietako sortzaileei, eta haiek jada beste jokaleku batzuetan ari dira, testuak, gorputzak, irudiak eta objektuak beste era batzuetan erabiliz eta guretzat oraindik ezezagunak diren kodeak baliatuz, esploratuz.

Horrela izanik eta ideia eszenikoen ekaitzaren erakusgarri, sumendi ibiltaria izan da kanpin-denda distiratsua, testu enigmatikoak entzun ditugu ahots eraldatuen bidez, kea irten zaio burutik biolinistari eta oso eszena iradokitzailea sortu dute abaniko erraldoiekin, tripodeekin eta mikroaren oinarekin. Egia da une batetik aurrera ez genuela jada ezer ulertzen hasieratik bertatik, egia esan, eta orduan esan du mikrofonotik haietariko batek: «Ez saiatu ezer ulertzen, ez dago ulertzeko moduko ezer». Barre artean eskertu diogu azalpena, eta aurrera jarraitu dugu, errealitatean bageunde bezala.

Sareko BERRIAzalea:

Irakurri berri duzun edukia eta antzekoak zure interesekoak badira, eskari bat egin nahi dizugu: Berria diruz babestea.

Zuk eta zure gisako sareko milaka irakurlek egindako ekarpenarekin, eduki gehiago eta hobeak sortuko ditugu. Eta, zuekin osatutako komunitateari esker, publizitateak eta erakundeen laguntzek bermatzen ez diguten bideragarritasuna lortuko dugu.

Euskarazko kazetaritza libre, ireki eta konprometitua eskaini nahi dizugu egunero; bizi zaren munduaren eta garaiaren berri ematen segitu.

Albiste gehiago

Nafarroako Orkestra Sinfonikoak Luis de Pabloren —argazkian, erdian— eta beste hainbat konpositoreren lanak interpretatuko ditu gaur. ©BERRIA

1972ko Iruñea harritu zuten doinuak akordura

Uxue Rey Gorraiz

Gaur hasiko dira 72-22 Topaketak Iruñean. Urriaren 18ra bitarte, eta orain dela 50 urtekoak gogoan, askotariko jarduerek eta emanaldiek artez jantziko dute hiria. Musika berebizikoa da gaur: Teresa Catalanen eta Tomas Marcoren solasaldi bat aurrena, eta Nafarroako Orkestra Sinfonikoaren kontzertua ondotik.
Moto- Membra Jesu Nostri obrako lan taldea: Pau Auli, Eneko Sagardoi, Lucia Astigarraga eta Andoni Sierra. ©OSKAR MATXIN EDESA / FOKU

Motoak eta gurutzeak

Iñigo Astiz

'Moto- Membra Jesu Nostri' kontzertu eszenifikatua estreinatuko du bihar Bilboko Arriaga antzokiak, Bieteritx Buxtehuderen musikarekin eta Eneko Sagardoik sortutako testuarekin
Kristof Arotzarena eta Aitziber Zugarramurdi, Zinegin festibalaren antolatzaileak, atzo, Baionan. ©GUILLAUME FAUVEAU

Zinegin festibala urriaren 20tik 23ra egingo dute, zenbait berritasunekin

Ainize Madariaga

Filmez gain, kontzertuak ere antolatu dituzte. Gaualdi «sataniko» sorpresa ere prestatu dute
Hertzainak taldeak joan den asten aurkeztu zituen amaierako kontzertuak. ©Monika del Valle / Foku

Hertzainak-ek beste kontzertu bat emango du BECen, abenduaren 17an

Mikel Lizarralde

Abenduaren 16ko emanaldirako sarrera guztiak amaitu dira dagoeneko.

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.

Iruzkinak kargatzen...