Albistea entzun

KRITIKA. Musika

Nahasketa 'sive' loraldia

Marta Garcia -

2021eko ekainak 11

'Euskal Barrokensemble'

Zuzendaritza: Enrike Solinis. Parte hartzaileak: Euskal Barrokensemble, Capilla Wasconiae, Bilaka Dantza Kolektiboa, Warda Mallal Andalusi Dantza Bikotea, Julio Soto, Josean Bengoetxea, Rosario La Tremendita. Egitaraua: Subh, Al-Andalus gobernatu zuen morroia: Erdi Aroko eta Codex Kalistiarrako musika eta musika tradizionalak. Lekua: Donostiako Kursaaleko auditoriuma. Eguna: Ekainak 9.

Euskal Barrokensemble taldeak eskarmentu handia dauka espazioa eta denbora zeharkatzen dituzten programak eskaintzen. Izatez ensemble murriztua bada ere, askotan beste taldeekin bat egin du proiektu bereziak lantzeko, Elkanoren mundu bira oroitzeko egin zutena, esaterako. Oraingoan musikariak, dantzariak, abeslariak, narratzaile bat eta bertsolari bat ere batu zaizkie, Subh baskoiaren istorioa kontatu eta kantatzeko.

Ekoizpen etxe handi batek pantaila handi zein txikietara eramateko moduko istorioa da Subhena: Espainia musulmanean, Iruñetik morroi atera, eta urteen buruan Kordobako Kalifa Herriko botere nagusia izatera heldu zen. Euskal Barrokensemblek Omeiatar kulturaren adierazle den kultura nahasketa zein arteen eta zientzien loraldia musikaren bidez ekarri zituen gogora Kursaalean: doinu arabiarrak, judu-kristauak, kantigak eta kantu monodikoak, eta baita Las Huelgasko Kodizean jasotzen diren polifoniaren ereduak ere. Soinuztapen desegokiak tarteka instrumentuen koloreak ilundu eta taldearen oreka astindu bazituen ere, ez zuen X. mendeko Al-Andalus girorako sarbidea guztiz ezkutatu.

Daniel Garayren eta David Mayoralen perkusioan ondare andalusiaren taupada une oro sentitu ahal izan zen, baita, noski, Enrike Solinisen lautean eta giternan ere. Bere aldetik, Julio Sotoren bertsoek, narrazioa eta musika lotzen diren zubi liluragarrian tente, argi izpi baten modura zeharkatu zuten iberiar penintsula osoa, Kordoba eta Donostia hitzen hari fin batekin josiz. Rosario La Tremendita Sevillako flamenko-kantariaren eta talde osoaren arteko hartu-emanak ere gozatzekoak izan ziren.

Kontzertuaren amaieran, Subhen heriotza irudikatzeko aukeratu zen Agota hunkigarria suertatu zen oso Maika Etxekoparren ahotsean, emakume soil bat hil ez zenaren seinale. Izan ere, baskoiaren heriotzak garai oparo baten gainbeherarekin egin zuen bat: Kordobako Kalifa Herria taifa erresumetan sakabanatzen hasi zen XI. mendean. Eskerrak oraindik ere baden nahasketaren balioa eta edertasuna preziatzen dituenik.

Irakurle agurgarria:

Honaino iritsi zarenez, eskaera bat egin nahi dizugu: irakurtzen ari zaren edukia eta egunkaria babestea, konpromiso ekonomikoa hartuz. Publizitatea eta erakundeen diru-laguntzak ez dira nahikoa BERRIAren etorkizuna bermatzeko. Sarean eskaintzen dizugun edukia irakurtzen duzuen milaka irakurleek proiektuari ekarpena eginda, urrutira iritsiko ginateke.

Kazetaritza libre, ireki eta independentea egin nahi dugu euskaldunontzat. Euskaraz informatzea delako gure eginkizuna, eta zure eskubidea.Lagun gaitzazu bide horretan. Idatzi gurekin etorkizuna. Geroa zugan.

Martxelo Otamendi
BERRIAko zuzendaria

Izan zaitez BERRIAlaguna

Albiste gehiago

Baita ozenki esan ere

Baita ozenki esan ere

Edu Lartzanguren

Gaur duela 30 urte, Gure Jarrera diskoa aurkeztu zuen Negu Gorriak taldeak. Haien bigarren diskoa zen, eta eurek sorturiko Esan Ozenki zigiluaren lehenengoa.

Peio Agirre, Damaris Pan eta Dario Urzay aurtengo saridunak, goizean egindako aurkezpenean, Bilboko Arte Ederren Museoan ©Aritz Loiola/ Foku

Dario Urzai, Damaris Pan eta Peio Agirre dira 2021eko Gure Artea irabazleak

Amaia Igartua Aristondo

Ibilbide artistikoagatik saritu dute Urzai; sorkuntza lana aitortu diote Pani, eta artearen dibulgazioan eginiko lana hartu diote aintzat Agirreri

Norman Foster 'Agravitas' proiektua azaltzen, 2019an ©Foku

Bilboko Arte Ederren Museoak 700 metro koadroko terraza bat izango du eskulturak erakusteko

Amaia Igartua Aristondo

Norman Fosterrek museoa zabaltzeko lehiaketara aurkeztutako proiektuak ez zuen jasotzen aire zabaleko eremurik; azken lanketetan, berrikuntza hori gehitu diote. Halaber, aurreikusi baino zabalagoa izango da erakusketa areto nagusia: 25 metrotik 29 metrora igaro da

Imanol Iribarren eta Peio Irigoien taldeko kideak. ©Gorka Rubio / Foku

Euskal kantuak latin jazzera eraman ditu Aldapeko Basque Latin Jazz taldeak

Mikel Lizarralde

'Iri barrenetik' diskoa argitaratu du Imanol Iribarren pianista eta tronboi jolea buru duen zortzikoteak.

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.