Albistea entzun

KRITIKA. Musika

Han zen sosegua

Marta Garcia -

2020ko abenduak 15

Ensemble Siciliano

Musikariak: Julia Siciliano (pianoa), Dmitri Makhtin (biolina), Juan Ignacio Emme (biolontxeloa). Egitaraua: L. V. Beethovenen 1. Sonata biolin eta pianorako, op.12; eta 7. trioa, op. 97, Artxiduke. Lekua: Donostiako Viktoria Eugenia antzokia. Eguna: Abenduak 13.

Iritsi da Ludwig van Beethoven jaio zeneko 250. urteurrena ospatzeko helburuz Julia Siciliano piano jole estatubatuarrak urtarrilean hasi zuen sonata eta trioen integralari agur esateko unea. Aldi berean ganbera musikaren ospakizuna izan da, konpositorearen barrenak miatzeko bidea soiltzen lagundu duena.

Publikoak eta kritikak ez zituzten ongi hartu Beethovenek biolin eta pianorako idatzitako lehen sonatak (bere maisu Antonio Salieriri eskaini zizkionak): 1799ko Allgemeine musikalische Zeitung astekarian op. 12-a «poza eta pazientzia galtzera daraman zailtasunen pilaketa hutsa» gisa deskribatu zuten. Zaila egiten zaigu orain erreakzio hori ulertzea, lehen sonata hauen izaera klasikotzat baitugu. Ederra bezain emankorra izan den lankidetzan aritu ziren Siciliano eta Makhtin, lehen mugimendua irekitzen duen unisonotik eta gaiaren hartu-emanetik Allegro-aren azentu bizietara. Bigarren mugimenduan garatzen diren gaien bariazioak samurki gidatu zituzten biek, sinkopatuan norabiderik galdu gabe. Sicilianoren eskuek berebiziko distira atera zioten pianoari erregistro guztian, artikulazioari eta dinamikei zentzua emanez.

Bere azkena izango zen 7. trioa 1811. urtean idatzi zuen Beethovenek, urteetan zehar lortutako errespetuak ahalbidetzen zion askatasunaz, Vienan bizi zela. Artxiduke ezizena Austriako Rodolfori dagokio, zeinari Beethovenek hainbat obra eskaini zizkion, trio hau tartean. Gai landua aurkezten duen Allegro moderato batekin hasten da pieza, gero staccato-an garatzen du pianoak bigarrena. Emme eta Makhtin elkar ulertze sakonean jardun ziren obra osoan zehar —Sicilianren sostengu samur eta ziurraren laguntzaz—, baina Andante cantabile-an izan genuen aukera hiru musikarien dotorezia eta sen ona antzemateko. Sormen zabala erakusten du Beethovenek mugimendu honetan, eta badirudi bariazio segidan munduarekin eta bere buruarekin adiskidetu egiten dela, inoiz galdutako edo bilatutako sosegua berreskuratzea posible dela.

Irakurle agurgarria:

Honaino iritsi zarenez, eskaera bat egin nahi dizugu: irakurtzen ari zaren edukia eta egunkaria babestea, konpromiso ekonomikoa hartuz. Publizitatea eta erakundeen diru-laguntzak ez dira nahikoa BERRIAren etorkizuna bermatzeko. Sarean eskaintzen dizugun edukia irakurtzen duzuen milaka irakurleek proiektuari ekarpena eginda, urrutira iritsiko ginateke.

Kazetaritza libre, ireki eta independentea egin nahi dugu euskaldunontzat. Euskaraz informatzea delako gure eginkizuna, eta zure eskubidea.Lagun gaitzazu bide horretan. Idatzi gurekin etorkizuna. Geroa zugan.

Martxelo Otamendi
BERRIAko zuzendaria

Izan zaitez BERRIAlaguna

Albiste gehiago

Landarteren antolatzaileetako batzuk, aurkezpenean, Iruñean. ©IÑIGO URIZ / FOKU

Landarte arte garaikideko programa Nafarroako sei herritan egingo dute

Ane Eslava

Nafarroako Gobernuak bosgarren urtez antolatu du landa eremuan kultur garaikideko sortze prozesuak sustatzeko Landarte programa.

 ©Gorka Rubio / FOKU
Iker Antia Arteztu galeriako arduraduna, Gorka Larrañaga artistak ikusgai jarritako obretako bi alboetara dituela, Donostian. ©GORKA RUBIO / FOKU

Artez marraztutako hirukia

Ainhoa Sarasola

Sortzaileak, ikasleak eta auzoa. Hiru osagai horiek lotzeko asmoz zabaldu zituen ateak Donostiako Arteztu galeriak duela hamar urte. Arte eskolak eskaintzea du bereizgarri.
Joey Jordison bateria jotzailea ©STEVE C. MITCHELL, EFE

Joey Jordison hil da, Slipknot taldeko bateria jotzaile ohia

Oihane Puertas Ramirez

Atzo hil zen, 46 urte zituela. Rob Zombie, Metallica eta Ministry taldeekin ere egin zuen lan Jordisonek.

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.