Albistea entzun

BI AHOTSETARA

Chill afera (II): paradigma aldaketa?

Gorka Erostarbe Leunda -

2021eko otsailak 28

Dena esana baitago, baina ez hauek; ez orain eta hemen. Deus berritzailerik ez ekarri izana da Chill Mafiakoei egotzi zaien gauza ugarien artean bat. Berritzaile zeri deitzen zaion eta zein gainbalio ote duen bazter utzita, bi ardatz soziokultural gurutzatu dira haien arrakastan. Bata, gutxienez 2008az geroztik bizi izandako krisi egoera global konstantea, eta belaunaldi gazteek bizi izandako prekarizazio prozesu amaigabe-itogarria. Bestea: munduan pop(ular) musika hegemonikoak izandako paradigma aldaketa. Rock-pop eredu anglosaxoia izan zen gazteen musika lengoaia nagusia luzez, gitarra, baxua eta baterian oinarrituriko moldean emana. Urte batzuk badira lekukoa hartu ziola musika latino urbano deiturikoak, reggaeton/trap binomioak sinbolizaturik, baina askoz ere estilo hedadura zabalagoa duenak. Bidegurutze horretan detonagailu sonoro izaten asmatu du Iruñeko Arrotxapea auzoko taldeak.

Musika sortu, entzun, eta zabaltzeko moduek ere paradigma aldaketa bizi izan dute azken hamarkada luzean. Kantu solteak jaurtitzen dira sareetan, itxuran kontsumo azkarrerako moldean emanak. Baina halako paradigma aldaketa al da hori 50-60etan rock 'n' roll lengoaia pop kultura nagusi bihurtu zenekoarekin alderatuz? Orduan ere singleak jaurtitzen ziren lehenik, eta kale auzoetan dantzatzen ziren. Ondoren etorri ziren obra luze eta sofistikatuagoak, eta areto itxietako emanaldi ponpoxoagoak.

Chill Mafiakoek kontrapausoan harrapatu dituzte asko, gainera; Gazte arruntaren koplak erdiz berbenero erdiz parodikoarekin metxa piztu ondoren, jada himno auzotar-jenerazionala bihurtu den 03014 dub kantu itzela plazaratu zuten bi astera; eta hamar piezaz osaturiko mixtape askotarikoa hurrena.

Sinbolizatu eta gorpuztu duten (ez eurek soilik) aldaketa edukizkoena izan da pipiak jota zegoen pop kultura-musika kalera itzuli dutela auzotik, bajeretatik sortuz.

Chill Mafiakoei egotzi zaie, baita ere, euskal musikaren tradizioa(k) behar beste ez ezagutzea. Ezezagutza handiagoa da, ordea, gazte horien errealitate soziopolitiko-kulturalaz, eurek euskal musikez zein gainerakoez dutena baino. Horretan ez da izan paradigma aldaketarik.

Irakurle agurgarria:

Honaino iritsi zarenez, eskaera bat egin nahi dizugu: irakurtzen ari zaren edukia eta egunkaria babestea, konpromiso ekonomikoa hartuz. Publizitatea eta erakundeen diru-laguntzak ez dira nahikoa BERRIAren etorkizuna bermatzeko. Sarean eskaintzen dizugun edukia irakurtzen duzuen milaka irakurleek proiektuari ekarpena eginda, urrutira iritsiko ginateke.

Kazetaritza libre, ireki eta independentea egin nahi dugu euskaldunontzat. Euskaraz informatzea delako gure eginkizuna, eta zure eskubidea.Lagun gaitzazu bide horretan. Idatzi gurekin etorkizuna. Geroa zugan.

Martxelo Otamendi
BERRIAko zuzendaria

Izan zaitez BERRIAlaguna

Albiste gehiago

 ©Jon Urbe, Foku

Eraberritze soilagoa eta merkeagoa

Miren Garate - Gipuzkoako Hitza

Udazkenean hasiko dituzte Donostian Koldo Mitxelena eraberritzeko lanak, baina "birdimentsionatu" egin dute jatorrizko proiektua, pandemiaren eraginez. Bi urtean itxita egongo da kulturunea, eta beste gune batzuetan emango dituzte hango zerbitzuak.

Real Estate, 2019ko argazki batean, Jackson Pollis kidea oraindik taldean zenean. ©JAKE MICHAELS / REAL ESTATE

Itxialdi melodiko bat

Aitor Biain

Real Estate taldeak 'Half a Human' argitaratu du. Sei kantuz osatutako disko labur bat da, itxialdian eta modu telematikoan osatutakoa. Aurreko diskoaren luzapentzat har daiteke.

 ©BERRIA

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.

Izan zaitez BERRIAlaguna

BERRIAlagunei esker eskaintzen dugu balioz osatutako informazioa. Egizu ekarpena gure eginkizunarekin segi dezagun.

Izan zaitez BERRIAlaguna