Euskararen ulermena garatzen

Soziolinguistika Klusterrak Aldahitz proiektuaren hirugarren ikerketa aurkeztu du: 'Uler-saioak' metodologian oinarrituta, 60 orduko saioetan, euskaraz gutxieneko ulermen maila lortzea du xede.
Besteak beste, Fagorren jarri da martxan egitasmoa.
Besteak beste, Fagorren jarri da martxan egitasmoa. MARISOL RAMIREZ / FOKU Tamaina handiagoan ikusi

Aloña Beraza -

2020ko uztailak 17

Hizkuntza ohiturak aldatzeko helburuarekin, 2010ean abiarazi zuten Aldahitz proiektua, eta horretan lanean jardun dute azken urteetan. Eusle eta Ulerrizketa metodologiei jarraipena egiteko sortu dute egitasmoaren hirugarren atala.

Uler-saioak aholkularitza gida moduko bat da, euskararen erabilera sustatzeko ahaleginetan solaskideren batek euskaraz gutxi edo tutik ere ulertzen ez duenerako. Aplikagarria da, era berean, ez ulertzeak euskarazko komunikazioa eragozten duen kasuetarako.

Metodologiaren helburua da, batik bat, euskara ulertzeko zailtasunak dituzten norbanakoek lehenbailehen ulermen gaitasun gutxieneko bat eskuratzea. Horrela, kalean eta eguneroko harremanetan euskaraz jarduteko aukera izan dezaten bermatu nahi da, nahiz eta horretarako ele biko elkarrizketen formatua erabili.

Aldahitz ikerketa - Uler-saioak metodologia. Ulermena gratzeko estrategia soziolinguistikoak du izena metodologia jasotzen duen liburuak, eta Pello Jauregik, Aldahitz proiektuaren zuzendariak, idatzi du.

Liburuko atal nagusia praktikara bideratuta dago, eta horretarako prestatutako ariketak azaltzen dira bertan.

60 orduko prozesua proposatzen du metodologiak, denbora tarte horretan norbanakoek A1 mailako ulermena eskuratu dezaten. Egunez eguneko programazio diseinua aurkezten da liburuan, eta horri lotutako jarduera pedagogikoa laguntzeko aholkuak ere ematen dira.

Lehenik eta behin, trebatzaile edo irakasle moduko bat behar da, hots, euskara errazean eta hiztegi sinplearekin hitz egingo duen norbait. Liburuan planteatutako ariketen bitartez, trebatzaileak etengabe probatuko du ikasleek ulertu duten edo ez.

Ariketa batzuk fisikoak dira, esate baterako, trebatzaileak aginduak emango ditu, eta ikasleek agindu horiek bete beharko dituzte. Horrela, trebatzaileak oso modu argian egiaztatuko du ea agindua ulertu duten. Metodologiak oso modu progresiboan egingo du aurrera, eta, hasieran trebatzaileak oso modu errazean hitz egingo duen arren, gero eta maila konplexuagoan arituko da. Ulermena garatzea denez xedea, metodologiak ez du zuzenean garatzen euskaraz hitz egiteko gaitasuna, eta ez du eskatzen hartzaileak euskaraz egitea ere.

Dena den, Jauregiren liburuak prozesuaren alde teorikoa ere lantzen du. Jauregik aipatzen ditu zeintzuk diren bigarren hizkuntzaz jabetzeko prozesuaren gaineko teoria nagusiak, eta uler-saioak metodologiaren oinarri teorikoak ere azaltzen ditu. Gainera, ulermenaren garrantzia eta garapenaren gakoak azaleratzen dira, psikolinguistikaren eta hizkuntzalaritza aplikatuaren literatura espezializatuan oinarrituta.

Oraingoz, praktikan esperientzia gutxi batzuk bakarrik egin dituzte: Gipuzkoako Aldundiko Ogasunean, Fagor Arrasate Donostiako lantegian eta Eibarko Armeria Eskolan. Irailetik aurrera hasiko dira martxan era orokortuago batean, lantegietan jarduten duten aholkularitza enpresekin zehaztu ahala.

Lanaren argitalpen digitala ere egin du klusterrak.

Irakurle agurgarria:

Honaino iritsi zarenez, eskaera bat egin nahi dizugu: irakurtzen ari zaren edukia eta egunkaria babestea, konpromiso ekonomikoa hartuz. Publizitatea eta erakundeen diru-laguntzak ez dira nahikoa BERRIAren etorkizuna bermatzeko. Sarean eskaintzen dizugun edukia irakurtzen duzuen milaka irakurleek proiektuari ekarpena eginda, urrutira iritsiko ginateke.

Kazetaritza libre, ireki eta independentea egin nahi dugu euskaldunontzat. Euskaraz informatzea delako gure eginkizuna, eta zure eskubidea.Lagun gaitzazu bide horretan. Idatzi gurekin etorkizuna. Geroa zugan.

Martxelo Otamendi
BERRIAko zuzendaria

Izan zaitez BERRIAlaguna

Albiste gehiago

 ©IñIGO URIZ / @FOKU

«Bidaltzen dizkiguten txertoen menpe gaude: hori da gure botila lepoa»

Ion Orzaiz

COVID-19aren izurriak «lezio ugari» irakatsi dizkiola dio Nafarroako Osasun Departamentuko buruak. Azken hilabeteetan hartutako neurriak «gogorrak eta inpopularrak» izan arren, gobernuaren bide orria «egokia» dela uste du.

Sagardui sailburua, Eusko Legebiltzarreko Osasun Batzordean. ©/ Eusko Legebiltzarra

Santa Marinako txertatzeen «deskoordinazioa» aitortu du Sagarduik

Jon O. Urain

Azaldu du erietxe horretan lantalde osoak hartu duela txertoa, eta baita lantaldekoak ez diren hamasei pertsonak ere. Defendatu du Osasun Sailak eta Osakidetzak «bizkor» jardun duela.

Haurreskolak partzuergoko langileen protesta, gaur goizean, Gasteizen ©Jaizki Fontaneda / FOKU

Sindikatuen arabera, %70eko erantzuna izan du Haurreskolak partzuergoko grebak

Irati Urdalleta Lete

LAB, Steilas eta ELA sindikatuek bost greba egunetara deitu zuten, eta gaurkoa izan da bigarrena. Otsailaren 22an, 23an eta 24an egingo dituzte hurrengo lanuzteak.

Larrialdi zerbitzuak pertsona bat anbulantzian sartzen, Iruñean. ©Iñigo Uriz / FOKU

Birusak gutxienez 104 pertsona hil ditu azken astean Hego Euskal Herrian

Amaia Ramirez de Okariz Kortabarria

19.351 PCR eta antigeno proba egin dituzte, eta 1.295 positibo atzeman. Eusko Jaurlaritzaren arabera, Araba eta Bizkaia eremu gorrian daude oraindik ere, eta Gipuzkoan 499 da intzidentzia tasa metatua.

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.