Albistea entzun

Donostiako 70. Zinemaldia. Sari banaketa. ANALISIA

Film helduak eta aktore gazteak

Andoni Imaz -

2022ko irailak 25

Laura Morak gazteriaren saria irabazi zuen orain bost urte Donostiako Zinemaldian, eta helduen saria atzo. Adierazgarria da: bere ibilbidea thriller lazgarri batekin hasi zuen zinemagileak, eta bigarren film luzean erakutsi du gordintasuna bateragarria dela poetikotasunarekin, eta abiapuntu errealista eta konprometitu bat gainditu eta hedatu daitekeela irudi esanguratsuen bidez —ederrak, baina ez itsugarriak—. Estimatzeko modukoa da epaimahaikideek haren begirada heldua saritu izana, eta, egia esanda, justua ere bai.

Epaimahaikideen lana kritikariona bezain tranpatia da, gehienetan ondorioak eta epaiak ematen direlako irizpideak eta tresna analitikoak esplikatu gabe. Horregatik, purrustada batek beteko ahal du sariek Sail Ofizialeko bi film gaileni utzi dien hutsunea: Hong Sang-sook beste film txiki batekin (Walk Up) jarraitu du osatzen inoiz agortzen ez den bere unibertso handia, eta Fernando Francok La consagración de la primavera aparta eman du, filmik, zuzendaririk, gidoirik eta aktorerik onenen sarirako hautagai indartsua.

Aurtengo Sail Ofiziala balekoa izan da, erdipurdikoa maiz, baina balio izan du erakusteko, zorionez, zinemagile batzuk tematuta daudela beren estiloa aldiro zorrozten, eta film bakoitzerako bide berriak saiatzen (Hong, Franco, Pilar Palomero, Jaime Rosales, Marco Martins); eta, batez ere, badaudela begirada berri batzuk, aintzat hartzeko modukoak: besteak beste, Frelle Petersenen neurritasuna (Resten af livet), ezbeharrek eta heriotzak eragindako gorabeherako emozionalak neurritasunez lantzeko orduan, eta Mikel Gurrearen eskarmentua (Suro), apaingarririk gabeko narrazio sendo bat osatzeko. Alde horretatik, bereziki poztekoa da epaimahaikideek Runner nabarmendu izana, Marian Mathiasen opera prima Sail Ofizialeko lanik interesgarrienetako bat izan baita.

Hortik beherako sariak harrigarriagoak dira. Genki Kawamuraren eszenaratzea eta estilizazioa aipagarriak dira, baina ez dakit zuzendaririk onenaren saria ez ote den gehiegitxo. Halere, zailagoa da ulertzen Kong Xiu-ren (A Woman) gidoi apala eta Pornomelancolía-ren argazki laua saritu izana.

Eta bitxia da, era berean, hiru aktore gaztetxo saritzea; batez ere, Renata Lerman —uste dut denok behar izan ditugula segundo batzuk nor den gogoratzeko—. Carla Quilez eta Paul Kircher ondo aritu dira rol protagonistan, baina pisuzko hautagaiak zituzten parean: Beatriz Batarda, Anna Castillo, Vicky Luengo...

Quilezek haren amari eskaini dio saria, eta, kontuak ateratzen hasita, amatasuna izan da aurtengo gai nagusietako bat Sail Ofizialean, zuzenean nahiz zeharka (La maternal, Girasoles silvestres, Kong Xiu, The Wonder, Suro), baita dolua ere (Resten af livet, Le lycéen, The Wonder). Eta aipatzeko modukoa da nola gai ezin garaikideago batek, pandemiaren ondorengo ziurgabetasunak, aurkitu dituen zirrikitu batzuk zenbait filmen barrutik gaurko munduaren ispilu izateko; Girasoles silvestres-en eta Le lycéen-en, adibidez.

Zinema bera, Los reyes del mundo bezala, inora ez doan bidaia bat da; eta, hala ere, aldiro asmatzen du bere burua —eta ikusleak— helduago bihurtzen.

Sareko BERRIAzalea:

Udazkenean, BERRIAlagun egiteko pausoa eman dezazun, eskaintza bat egin nahi dizu BERRIAk. Herri baten kulturaren plaza da BERRIA. Kultur egitasmo, dinamika eta ekitaldi anitzen erakustoki. Euskal kulturaren inguruko informazioaren plaza handia. Azaroan eta abenduan, Euskaraldiak, Bertsolari Txapelketa Nagusiak eta Durangoko azokak hartuko dituzte, besteak beste, BERRIAren orrietako asko, paperean eta webgunean.

Albiste asko irakurriko dituzu, segur aski webgune honetan bertan. Eta eskari bat egin nahi dizugu: har ezazu konpromisoa irakurtzen duzunarekin. Irakurleen babes ekonomikoa funtsezkoa da BERRIAren etorkizuna ziurtatzeko.

Albiste gehiago

Bertsolari Txapelketa Nagusiko finalaurrekoa, 2 itzulia: Bilbo

Bilbon erabakiko da zein zazpi bertsolari sailkatuko diren finalerako

Olatz Enzunza

Zazpigarren eta azken finalaurrekoa jokatuko da gaur Bilbon. Aitor Mendiluze Gonzalez, Amets Arzallus Antia, Joanes Illarregi Marzol, Jone Uria Albizuri, Maddalen Arzallus Antia, eta Saioa Alkaiza Guallar arituko dira kantuan. Idoia Anzorandia Kareaga izango dute gai jartzaile.
 

Aitor Mendiluze eta Amets Arzallus, atzo, elkarrekin kantuan, hamarreko txikiko ariketan. ©MARISOL RAMIREZ / FOKU

Ez da ate ondoan geratu

Miren Mujika Telleria

Amets Arzallusek Bilbon irabazi ondoren, erabakita gelditu da finala. Harekin batera ariko dira Illarregi, Ibarzabal, Gaztelumendi, Colina, Mendiluze, Martin eta Lujanbio
 ©ARITZ LOIOLA / FOKU

«Beharbada gu ere iraultza bat bizitzen ari gara»

Itziar Ugarte Irizar

Etorkizun hurbilean, Parisen, hiria errefuxiatu klimatikoz beteta dagoenean eta ia jende guztiak errealitate birtualerako betaurrekoak aldean daramatzan inguru batean girotu du idazleak 'Berriz zentauro' eleberria. Agertokiak agertoki, baina, adin ertaineko emakume baten galderak ikusten ditu ardatzean.

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.

Iruzkinak kargatzen...

Izan BERRIAlaguna

Hitzen, ekintzen eta errimen eztanda. Herri bat BERRIAren kulturaren plazan. Baliatu udazkenean BERRIAlagun egiteko eskaintza.