Albistea entzun

KRITIKA. dFeria

Hil aurreko malenkonia

Arantzazu Fernandez Iglesias -

2021eko martxoak 20

'Swimming Pools'

Konpainia: Sleepwalk Collective. Testuak: Sammy Metcalfe eta antzezleak. Antzezleak: Camila Vecco Haddad, Irana Solano Arana, Nhung Dang, Rebeca Matellan. Musika: Sammy Metcalfe. Koreografia: Alice Talge eta antzezleak. Eszenografia: Iara Solano Arana. Argiak: Alex Fernandez. Jantziak: Jorge Dutor. Lekua: Lugaritz kultur etxea. Eguna: martxoak 18.

Sleepwalk-ek bete betean asmatu du bere mezua bideratzen, bai forman, bai edukian. Horrela, aurtengo dFerian aukera paregabea izan dugu benetako antzerki postdramatiko ona zertan datzan jakiteko. Swimming Pools-en kontatu nahi dutenarentzat bideo joko vintage baten formula aukeratu dute: hondoko pantailan jokalarien pertsonaien itxura, izaera eta ekintzak hautuan daudela iradoki ondoren, eszenak jokoaren hamar mailatan antolatu dituzte, turismo-gune ezagunetako igerilekuetan kokaturik. XXI. mendeko kezken deskribapen-katalogoa entzunarazi digu off-eko ahots limurtzaile batek, Laurie Andersonen hainbat errezitatiboren estiloan. Tarteka-marteka, azafata baten antzera amoroski hitz egin digun boz horren jarioa etenda, aktoreek mikrofonoa eskuan hartu, eta hausnarketari ekin diote. Eta jokoaren maila bakoitzarekin, salto egin dugu munduan barrena resort batetik bestera, gogoeta batetik bestera.

Hiperkonektaturik dagoen munduaren isolamendua irudikatuz, antzezleek ez diote elkarri hitz egiten, nahiz eta denak erregistro gozo berean mintzatzen diren hainbat hizkuntzatan. Espazio eszenikoan, belztasunaren nagusitasuna neoizko hainbat lanparak apurtzen dute, batzuetan zuriz, besteetan oinarrizko kolorez. Ez dago ia isiltasun unerik, eta soinu iraunkorrak artegatasuna zabaltzen du airean. Horrez gain, bideo jokoaren pantailetako hitzek noiz eta non gauden argitzen digute: Eivissa, Thailandia, Yucatan edo Korean, esaterako, eta 2021-2025 bitarteko zein data zehatzetan. Eszenografia estatikoak balio du errepikakorrak diren toki eta bertako igerilekuen ilusioa sortzeko, zeren, jakin badakigu bidaiatu arren ez garela inora joaten. Elementu gutxi daude: uretatik ateratzeko eskaleratxoa publiko aldean zintzilik, plastikozko baloi bat eta aldagela dioen txartel esanguratsua.

Gaiak oso egungoak ditugu: gure nortasun askotariko nahiz aldakorrak, generoa, turismo masiboa, kapitalismoak ekarritako zorigaitza, eta ez-lekuen (aireportuen, merkataritza zentroen, igerilekuen) homogeneizazioarekin batera, intimitatearen galera zein naturaren suntsiketa, nahiz libidoaren rola, besteak beste. Baina, funtsean, zer dira soinu banda aztoragarriaren gainetik aditzen ditugun parlamentu poetiko horiek? Haluzinazioak? Amesgaiztoak? Ala onartu nahi ez dugun egia? Zeren Lars von Trierren Melancholia filmak bezala, Swimming Pools-ek gogorarazten baitigu Lurrak iraungitze data duela, eta ez ikusiarena egiten ari garela. Amaiera aldean, ume bat jaiotzen da, eta deskribapena zen testua aldarrikapen sutsu bihurtzen da gazte baten ahoan: zuen monumentuak erreko ditugu, zuen arrastoak suntsituko ditugu, utzi diguzuen mundua utzi diguzuelako. Horregatik, ikusle honi Blade Runner-eko azken esaldietako bat etorri zaio gogora, erreplikanteak zioen «Hiltzeko ordua da» famatu hura; hil aurreko malenkonia aitorpen bat zen hura.

Sareko BERRIAzalea:

Irakurri berri duzun edukia eta antzekoak zure interesekoak badira, eskari bat egin nahi dizugu: Berria diruz babestea.

Zuk eta zure gisako sareko milaka irakurlek egindako ekarpenarekin, eduki gehiago eta hobeak sortuko ditugu. Eta, zuekin osatutako komunitateari esker, publizitateak eta erakundeen laguntzek bermatzen ez diguten bideragarritasuna lortuko dugu.

Euskarazko kazetaritza libre, ireki eta konprometitua eskaini nahi dizugu egunero; bizi zaren munduaren eta garaiaren berri ematen segitu.

Albiste gehiago

Ana Cristina Barragan zinemagile ekuadortarraren 'La piel pulpo / Octopus Skin' filmak itxiko du saila. ©Donostiako Zinemaldia

Barragan, Beristain, Giroud, Guzman eta Lechuga, Horizontes saria eskuratzeko lehian

Ainhoa Sarasola

Mariano Biasin, Fabian Hernandez, Juan Pablo Gonzalez, Carolina Markowicz, Manuela Martelli, Valentina Maurel eta Andres Ramirez Pulido zinemagileen lehen lanek osatuko dute Donostiako 70. Zinemaldiko Horizontes Latinos saila.
 

Bazka musika taldeko kideak: ezkerretik eskuinera, Erik Berganza baxu jotzailea, Fer Apoa abeslaria, Hogei Esteban gitarrista, Txomin Urriza gitarrista eta Galder Izagirre bateria jotzailea. ©GALDER IZAGIRRE

Bederatzi dantza, baso ilunean

Miren Mujika Telleria

Bazka taldeak lehen diskoa ondu du: 'Basoaren ilunean dantza'. Poesia egin dute bederatzi doinu bortitzen gainean, eta horien bidez adierazi dituzte gaur egungo gizarteak eragindako zenbait zauri

Atzo arratsaldean egin zuten opera antzeztuaren entsegua. Irudian, entsegatzen. ©ANDONI CANELLADA/ FOKU

Euskal erako Donizetti bat

Leire Perlines Apalategi

Gaetano Donizettiren 'La Fille du Régiment' egokitu bat taularatuko dute bihar Kursaalean. Elena Sancho-Pereg eta Xabier Anduaga lehen aldiz ariko dira elkarrekin oholtzan

Carmen Alba, Joaquin Calderon eta Paz Fernandez, atzo, Iruñean. ©IÑIGO URIZ / FOKU

55 film lehiatuko dira NIFF Nafarroako zinema jaialdiaren 4. aldian

Itsaso Jauregi

Datorren astean izango da festibala, abuztuaren 17tik 20ra. Antzerki Eskolan, Kondestablearen jauregian eta katedralean emango dituzte filmak

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.

Iruzkinak kargatzen...