Albistea entzun

KRITIKA. Musika

Ezagutzaren alde

Mikel Chamizo eta Robert Treviño, entsegu batean.
Mikel Chamizo eta Robert Treviño, entsegu batean. EOS Tamaina handiagoan ikusi

Marta Garcia -

2019ko urriak 4

EOS

Zuzendaria: Robert Treviño. Egitaraua: John Coriglianoren Promenade Overture, Edgar Vareseren Tuning up, Steve Reichen Clapping Music, Mikel Chamizoren Navigare necesse est, Arnold Schoenbergen Erwartung eta Jose Maria Usandizagaren Dans la mer. Lekua: Kursaaleko auditoriuma. Eguna: Irailak 30. .

Zain. Hori izan da Euskadiko Orkestra Sinfonikoaren denboraldia ireki duen programa sekretuaren izena, baita, noski, astelehenean Kursaala bete zuen publikoaren jarrera ere. Programan ezaguna genuen obra bakarra erabateko estreinaldia izanik, kontzertua bera ezezagunera bidaiatzeko gonbit gisa aurkeztu zen, aurreiritziak gutxienera murriztu eta musikaren esanetara jartzeko deia. Kritikariarentzat egoera estu zein kitzikagarria.

Zazpi perkusionista agertoki biluzian; urrutitik, fanfarrea. EOSeko musikariak pixkanaka doaz agertokian sartzen, eta haiekin musika handitzen. Doinu dotoreak, alaiak, atseginak; Treviño eroso, jolasean. John Coriglianoren Promenade Overture izan da lehen sorpresa, Jospeh Haydnen Farewell sinfoniaren azken mugimenduarekiko simetrian konposatua. Badoa zuzendaria, eta orkestrak afinatzeko lanari ekiten dio. Edo ez. Edgar Vareseren Tuning up obra izan liteke. Parodia hutsa baino gehiago, tinbre eta dinamiketan aberatsa suertatzen da. Orkestran, emaitza borobila jaurtitzen duen batasuna ageri da. Steve Reichen Clapping Music minimalistak publikoaren txaloak isildu ditu gero, aldika flamenkoaren printzak dituzten erritmoak zehaztasun osoz gidatuz.

Mikel Chamizoren Navigare necesse est obra berria interpretatzeko Bilboko Koral Elkartea batu da, Elkanoren mundu birari hasiera ematen dion erritu erlijiosoaren klusterretan luzimendurako aukera eskasarekin. Ederrak eta guztiz iradokitzaileak Barramedako portuaren giroa irudikatzeko soinu-baliabideak; horniduren deklamazioa, azken orduko kezken eta ezinegonaren isla bizia. Musika ia eten gabe, Mojca Erdmann sopranoa sartu da, Arnold Schoenbergen Erwartung ekitaldi bakarreko operaren rol bakar eta larria bikain ebatziz, eta orkestraren konplizitatea une oro bilatuz. Obrak Itxaronaldia izena badu ere, ez da atsedenik bertan, asaldatutako emakume baten bilaketa ia amaigabe eta lazgarria baizik. Azkenik, tonalitate ezak oraindik ere sortzen duen deserosotasuna J. M. Usandizagaren Dans la mer sotilagoak baretu zuen.

Publikoari zein EOSi ezezagunerako bidea egiteko ahalegina baztertu ez dezan opa diogu: oztopoak oztopo, ezjakintasuna ez da sekula kai segurua izango.

Irakurle agurgarria:

Honaino iritsi zarenez, eskaera bat egin nahi dizugu: irakurtzen ari zaren edukia eta egunkaria babestea, konpromiso ekonomikoa hartuz. Publizitatea eta erakundeen diru-laguntzak ez dira nahikoa BERRIAren etorkizuna bermatzeko. Sarean eskaintzen dizugun edukia irakurtzen duzuen milaka irakurleek proiektuari ekarpena eginda, urrutira iritsiko ginateke.

Kazetaritza libre, ireki eta independentea egin nahi dugu euskaldunontzat. Euskaraz informatzea delako gure eginkizuna, eta zure eskubidea.Lagun gaitzazu bide horretan. Idatzi gurekin etorkizuna. Geroa zugan.

Martxelo Otamendi
BERRIAko zuzendaria

Izan zaitez BERRIAlaguna

Albiste gehiago

Oteizaren hitzaldiari adi, Artze zutabean bermatuta. Argazkian dira baita ere Mendiburu, Ramos ahizpak, Ugarte eta Amable Arias. ©ARTURO DELGADO / KUTXATEKA

Manifestuaren garrantzia gaur

Gorka Arrese

Juan Pablo Huercanosen 'Gaur taldea. Artea eta eraikuntza kolektiboa' liburua argitaratu du Oteiza museoak. 1966an egindako erakusketaren katalogoaren faksimilea ere badakar gehigarri gisa

Oteiza museoaren hiru argazki, Maria Jose Gurbindo artistaren erakusketan. ©IDOIA ZABALETA / FOKU

Obra eta museoa, interakzioan

Ane Eslava

Maria Jose Gurbindo argazkilariak Oteiza museoaren interpretazio pertsonal bat egin du 'Ibidem. Oteiza Museoa' izeneko erakusketan. Eskultura bat balitz bezala landu du eraikina bera. Iruñeko Ziudadelan dago ikusgai

 ©JAIZKI FONTANEDA / FOKU

«Epe motzeko memoria ez izateak ahalbidetu digu esperimentatzea»

Aitor Biain

Elorregik uste du Araban bertsoarekiko tradizioan eten bat izateak «konplexurik gabe» aritu eta molde berriak sortzen lagundu dietela. Horren adibide dira kuadrilla artekoa eta binakako txapelketa berria.
Mariasun Landa, artxiboko argazki batean, iaz. Saria banatu eta manifestu bat irakurriko du. ©ARITZ LOIOLA / FOKU

Lizardi literatur sari eraberritua aurkeztuko dute bihar Zarautzen

Ane Eslava

Mariasun Landak emango dio 39. saria Yolanda Larreategiri. 40.aren aldaketak azalduko dituzte

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.

Izan zaitez BERRIAlaguna

BERRIAlagunei esker eskaintzen dugu balioz osatutako informazioa. Egizu ekarpena gure eginkizunarekin segi dezagun.

Izan zaitez BERRIAlaguna