Albistea entzun

Kritika. Musika

Oroimenak ozen egiten du oihu

Marta Garcia -

2023ko martxoak 12

Euskadiko orkestra

Zuzendaria: Roderick Cox. Egitaraua: G. Walkerren Lyric for Strings, J. Adamsen Doctor Atomic Symphony eta S. Rakhmaninoven Dantza sinfonikoak op. 45. Lekua: Donostiako Kursaal auditoriuma. Eguna: Martxoak 10.

Euskadiko Orkestrak bere zuzendari Robert Trevi-ñoren jaioterrian sortutako musika erdigunean jartzen duen programa aurkeztu du: lehen zatiak George Walker eta John Adams konpositoreen obrak entzuteko parada eman zigun; bigarrenak, Errusiako Iraultzatik ihesi Estatu Batuetara emigratutako Sergei Rakhmaninovena. Batutan, ibilaldi oparoa egiten ari den Roderick Cox estatubatuarra.

Konpositore eta musikari afro-amerikar batek inoiz ez lortutakoa erdiesten lehena izan zen Walker: bere karreran jasotako sariak, interpretazioak eta graduazioak musikaren historian mugarri bihurtu dira ezinbestean. Gaztetan idatzi zuen bere Lyric for Strings, zendutako bere amonari eskainia. EOko hariek lan fina egin zuten partituran ageri diren harmonia joriak zabaltzen, esaldien noranzkoari dentsitatea gehituz.

Bonba atomikoaren asmakuntza eta detonazioak XX. mendeko historia betirako zatitu zuen bitan. 2005ean estreinatutako Doctor Atomic operak, hain zuzen ere, entseguen aurreko egunak ekartzen ditu gogora, Oppenheimerren dilema moralak zein Groves jeneralaren irrika militarra miatuz. Horiek guztiak trinkotu egiten dira Doctor Atomic Symphony-n. Metalek presentzia handia dute obra guztian zehar, batez ere, ondorio zitalen aurrean sentitzen den ikara haragiztatzen duen Panic mugimenduan; tronpetak, esaterako, Oppenheimerren erregua sendo irudikatu zuen Trinity mugimenduan. Han-hemenka tempoaren zein koloreen desoreka egon bazen ere, Euskadiko Orkestrak berezkoa duen indarra askatzeko aukera bilakatu zen.

Rakhmaninoven Dantza sinfonikoak obrak, berriz, errusiarraren gomutak biltzen ditu, atzean utzitako sorlekuaren oroitzapenek sortzen duten distira. Coxek keinu zehatzaz gidatu zituen bigarren mugimenduaren balsa zein bukaerako Allegro vivace-aren erritmo dantzariak. Orkestran, oro har, intentsitatea doitasunari gailendu zitzaion, baina, denera, atzeman ahal izan ziren malenkoniaren, herriminaren eta oroimenaren galerak sortutako tristuraren askotariko aurpegiak.

Asko balio du irakurri duzun albiste/artikulu honek. Talde baten lanaren emaitza da.

Albiste hau zuri helarazteko eta talde honek bere lana baldintza egokietan egin dezan, BERRIAk ezinbestekoa du zure sostengua.

Zure babes ekonomikoarekin, aldi hau kontatzeko funtzioa betetzen jarraitu nahi dugu: kazetaritza konprometitu, kalitatezko eta independentea egiten.

Albiste gehiago

<b>Christos Nikou zuzendaria, atzo, Donostian.</b> ©IDOIA ZABALETA / FOKU

Maitemina ehunekotan

Mikel Lizarralde - Ainhoa Sarasola

'Fingernails' aurkeztu du Christos Nikouk lehiara, eta 'Kalak' Isabella Eklofek. 'They Shot The Piano Player' animaziozko filma, berriz, lehiaz kanpo erakutsi dute

Marius Sanchez eta Jordi Evole <em>No me llame Ternera</em> lanaren zuzendariak, atzo, Donostiako Kursaalean. ©JON URBE / EFE

Evole: «ETAren ikuspuntua jaso nahi genuen, minkorra izan badaiteke ere»

Itziar Ugarte Irizar

Egindako lanaz «harro» daudela esan dute 'No me llame Ternera' lanaren zuzendariek. Filma erakutsi osteko solasaldian, alde bietako biktimen aldeko txaloak izan ziren
 ©JAGOBA MANTEROLA/ FOKU

«Zer falta zen emakumeak ez zeudelako kameren atzean?»

Itziar Ugarte Irizar

Euskal emakume zinemagileen lanaren gaineko zeharkaldi bat osatu dute Gaztelumendik eta Zufiak 'Arnasa betean' dokumentalean. Euskal Zinemaren galan estreinatuko dute, asteartean.

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.

Iruzkinak kargatzen...

Izan BERRIAlaguna

Zure babes ekonomikoari esker, gure funtzioa betetzen jarraituko dugu egunero:
jendearen galdera eta kezkekin bat egingo duen kazetaritza bat egiten.