Albistea entzun

KRITIKA. Musika

Gaur ikusi, bihar entzun

Arkaitz Mendoza -

2018ko azaroak 11

Euskadiko Orkestra Sinfonikoa

Zuzendaria: Christian Lindberg. Egitaraua: L. Bernsteinen On the waterfront, C. Lindbergen The tale of Kundraan eta J. Sibeliusen 3. Sinfonia. Lekua: Donostiako Kursaal auditoriuma. Eguna: azaroak 9.

Zuzeneko kontzertuek musikariak entzuteko eta ikusteko balio dute. Entzun bakarrik egin nahi badugu, etxean gera gaitezke, kalitatezko soinugailu bat martxan jarri eta gustuko ditugun interpretazioez gozatuz. Baina kontzertu batean musika ikusi ere egiten da, eta honako hau Euskadiko Orkestrak azkenaldian eskaini duen kontzerturik ikusgarriena izan da, Christian Lindberg tronboi jotzaile maisuaren erakustaldia dela medio. Hiru obra, hiru alkandora ezberdin; hiru musikagile, Leonard Bernstein omentzeko desiotan, Jean Sibelius lekuz kanpoko astakerian eta Lindberg beraren musika faustikoa elezahar harrigarri batean irudikatuta. Tronboian, aitzindari eta maisu dugu suediarra, instrumentu hori bakarlari erara entzuteko aurrerapausoa eman zuen lehen musikaria izan daitekeelako, baina bestelako funtzioetan, interesik gabeko emaitza lortzen du.

Bernsteinen jaiotzaren mendeurrena omendu nahi izan du EOSek Lindberg gonbidatuz; orkestrak jakingo du zeintzuk izan diren erabaki horren arrazoiak; entzundakoa baloratuz, orkestra lau eta adeitsu, eta podiumean, teknikarik gabe baina gogo askorekin, protagonista. Ikusmena lantzeko, entretenigarria; entzuteko, tronpa eta klarinete bakarlari berrien maila neurtzeko balio izan du kontzertuak. Adrian Garcia eta Luis Camara fitxaketa bikainak izan dira, ea luzaroan orkestran geratzeko energia mantentzen duten, batez ere klarineteak, arnasa berria txertatu baitio haize-egur sendiari. Lindbergen obran, egilea tronboia jotzen, testu bat errezitatzen eta esku batekin gutxi gorabehera orkestraren pultsua mantentzen ikusi genuen; eta erakustaldi hori nahikoa izan zen ikusgarritasunari pisua gehitzeko.

Atsedenaldi osteko Sibeliusen 3. Sinfonia norabiderik gabe zuzendu zuen, ez genekien non zeuden partituraren unerik azpimarragarrienak; notak jendartera dotoreziarekin jaurti ziren, baina inongo kohesio edo egitura trinko sendorik ikusarazi gabe. Andantino con moto pasartean, zatituegia izan zen pultsu adierazpena, musikariei jariakor arnasten utzi gabe. Zuzendari eza nabarmentzean, bakoitzak bere atriletik ahal zuen hoberen deskribatu zuen musika; honela, Birgit Kolar kontzertinoaren zuzendaritza eskertzekoa izan zen. Laburbilduz, entzun baino gehiago ikusi egin behar zen kontzertua izan da denboraldiko bigarren hau.

Sareko BERRIAzalea:

Irakurri berri duzun edukia eta antzekoak zure interesekoak badira, eskari bat egin nahi dizugu: Berria diruz babestea.

Zuk eta zure gisako sareko milaka irakurlek egindako ekarpenarekin, eduki gehiago eta hobeak sortuko ditugu. Eta, zuekin osatutako komunitateari esker, publizitateak eta erakundeen laguntzek bermatzen ez diguten bideragarritasuna lortuko dugu.

Euskarazko kazetaritza libre, ireki eta konprometitua eskaini nahi dizugu egunero; bizi zaren munduaren eta garaiaren berri ematen segitu.

Albiste gehiago

 ©Mailo Oiarzabal

Pasio baten fruituak

Mailo Oiarzabal - Gipuzkoako Hitza

Urteetan jasotako eta gordetako bertso grabazioak transkribatzea erabaki zuen Xabier Unanuek duela ia hogei urte. 42.000 bertso baino gehiagoko bilduma osatu, eta Zestoako liburutegiari utzi dio.

Soledad Sevilla erakusketaren aurkezpenean, atzo, <em>Gatza</em> oihalaren aurrean. ©MAIALEN ANDRES / FOKU

Trazu txikiko katedrala

Naroa Torralba Rodriguez

Soledad Sevilla artistaren 'Nire paisaia propioa' ikusgai dago Kubo Kutxan. Ibilbide baten proposamena da. Berak aukeratu ditu obrak eta kokapena
<em>Ketariatik mundura</em> pastoralaren bost partaideak. ©BERRIA

Elkanoren bidaia, pastoral «ttipi» batean

Uxue Rey Gorraiz

'Ketariatik mundura' «nanopastorala» eginen dute bihar iluntzean Iruñean. Hiru aktore eta bi musikari ariko dira, ordu eta erdiz. Mixel Etxekoparrek idatzi du obra
Denis Martinez eta Olaia Valle dantzariak, Barakaldo antzokian, <em>Esna</em> obraren entsegu batean. ©OSKAR MATXIN EDESA / FOKU

Pertsona bat, mila aurpegi

Olatz Enzunza Mallona

Dantza eta antzerkia uztartuko dituen ikuskizun bat ondu dute elkarlanean Marie de Jongh eta Doos konpainiek: 'Esna'. Joko esperimentu gisa definitu dute. Bihar izango da estreinaldia.

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.

Iruzkinak kargatzen...