Albistea entzun

KRITIKA. Antzerkia

Hitzaldi antzeztua

Pep Cruz eta Alba Pujol aktoreak, antzezlanaren une batean.
Pep Cruz eta Alba Pujol aktoreak, antzezlanaren une batean. ARRIAGA ANTZOKIA Tamaina handiagoan ikusi

Agus Perez -

2021eko otsailak 21

'Un país sin descubrir de cuyos confines no regresa ningún viajero'

Testua eta zuzendaritza: Alex Rigola. Dramaturgiarako aholkulariak: Dobrin Plamenov, Alba Pujol, Irene Vicente. Eszenografia: Max Glaenzel. Antzezleak: Alba Pujol, Pep Cruz. Lekua: Bilboko Arriaga antzokia. Eguna: Otsailak 19.

Deskubritzeke dugun herri hura Estix ibaiaren bestaldekoa da greziar mitologian, hildakoen mundua, alegia. Herri hartatik, ordea, ez da inoiz bidaiaririk itzuli —gaurko lanaren izenburua lekuko—, baina haren mugetaraino hurbildu gara heriotzara bidean doan paziente baten bizipenetatik abiatuta. Pazientea, gainera, ez da edozein izan, taula gainean jardun duen Alba Pujolen aita baizik, pasa den udazkenean hil zena eta mundu honetan Ekonomiaren Historiaren katedraduna izan zena.

Esandako ezaugarriek —emanaldian zehar azaltzen den heriotzaren hurbiltasuna, hildakoaren maila intelektual eta morala, alaba bera izatea esperientzia horren antzezlea... berezi egin dute proposamena, eta parada polita eman digute heriotzaren kontuaz sakon gogoetatzeko.

Esan bezala, taula gainean Alba Pujol bera ikusi dugu emankizunaren gidari, eta haren alboan Pep Cruz aktore beteranoa eduki du Josep Pujol aita zenduaren rolean. Adinaren eta itxura fisikoaren arabera, Cruz egiatan izan zitekeen Alba Pujolen aita, eta alde horretatik bete-betean asmatu du Alex Rigolak aktorearen hautaketan. Pujolena, ordea, diskutigarritzat jotzen dut gutxienez, kontuan izanda oso estrainioa —deseroso eta guzti— egin zaigula alaba aitaren heriotzatik hain hilabete gutxira kontu sentikor horren gainean espektakulu egiten ikustea, espektakulu adeitsua, filosofikoa eta biziontzat lagungarria izan arren. Are gehiago jakin ostean aitarengandik jasotako adierazpenak eta berari zein balizko biloba bati idatzitako gutunak baliatu dituztela emanaldian.

Planteamendu eszenikoa zirkunstantziek eskatutakoaren araberakoa izan da: aulki altu bat Cruzentzat —ez du ia erabili—; bonsai moduko bat albo batean, bizitzaren jarraikortasuna sinbolizatuz agian; proiekzioetarako pantaila bat, eta mahai metaliko handi bat ordenagailu batekin, besterik ez. Musikarik ez da izan emanaldi osoan, eta hainbat esaldi, aipu eta galdera proiektatu dira atzeko pantailan. Haien artean, oso interesgarriak egin zaizkigu Enric Benito sendagileak —hilzoriko pazienteei laguntza ematen jardun du 45 urtetan— Josep Pujoli bidalitako adierazpenak, baina horiek eta The Big Lebowski-ren pasarte txiki bat izan dira emanaldiaren izaera lehorra zertxobait arindu duten bakarrak, dramaturgia arloan hiru sinadura aurkitu ditugun arren.

Bestetik, Alba Pujol giza hezurdura irudikatzen zuen mozorro batekin ibili da denbora guztian, mezuaren kontrako kontraste antiestetiko eta zentzugabean, eta bere antzezteko manera oso artifiziala egin zaigu, arte dramatikoa ikastean bereganatutako keinu eta jarrera guztiak ezabatu ezinik balego bezala. Horrek guztiak ageriko artifizialtasun sentsazioa sortu du, eta emanaldia hitzaldi antzeztu baten mailan geratu da, bizipen sentituen analisi dramatizatuaren izaera hartu beharrean.

Irakurle agurgarria:

Honaino iritsi zarenez, eskaera bat egin nahi dizugu: irakurtzen ari zaren edukia eta egunkaria babestea, konpromiso ekonomikoa hartuz. Publizitatea eta erakundeen diru-laguntzak ez dira nahikoa BERRIAren etorkizuna bermatzeko. Sarean eskaintzen dizugun edukia irakurtzen duzuen milaka irakurleek proiektuari ekarpena eginda, urrutira iritsiko ginateke.

Kazetaritza libre, ireki eta independentea egin nahi dugu euskaldunontzat. Euskaraz informatzea delako gure eginkizuna, eta zure eskubidea.Lagun gaitzazu bide horretan. Idatzi gurekin etorkizuna. Geroa zugan.

Martxelo Otamendi
BERRIAko zuzendaria

Izan zaitez BERRIAlaguna

Albiste gehiago

Joseba Irazokiren 'Ezkilaren kantua'

Joseba Irazokiren 'Ezkilaren kantua'

Berria

Mixel Labeguerie euskal kantagintza berriaren aitzindaria jaio zela 100 urte beteko dira martxoaren 4an. BERRIAk eskatuta, haren kantuen bertsioak plazaratuko dituzte bost musikarik.

'DARDARA' (Trailerra)

Lurrikara beraren errepliken dardara

Ane Eslava

Martxoaren 15ean estreinatuko dute Marina Lameiroren 'Dardara' filma, Ikuspuntu zinema jaialdian, Iruñean. Ikusi Arte birako irudiekin, Berri Txarrak-en, haren musikaren eta taldearen jarraitzaileen arteko harremana islatu du

Mariasun Landaren ipuin hautatuak irakurri zituzten iaz Arriaga antzokian. Irudian, autorea bera irakurraldiari hasiera ematen. ©ARITZ LOIOLA / FOKU

Etxepare, egungo ahotsetatik

Amaia Igartua Aristondo

Bernart Etxepareren 'Linguae Vasconum Primitiae' irakurriko dute ekainean Bilbo Zaharra euskaltegiak antolatutako irakurketa jarraituan. Obraz arituko dira gaurtik etzira bitarte

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.