Albistea entzun

Bizipenen eta gogoeten laburpena

Don Inorrez musika taldeak 'Esku hutsik' bigarren lan luzea plazaratu du. Hamar kantuz osatuta dago, eta aurreko lanaren jarraipen gisa deskribatu dute
Don Inorrez taldeko abeslari eta gitarra jotzaile Imanol Ubeda, kontzertu batean.
Don Inorrez taldeko abeslari eta gitarra jotzaile Imanol Ubeda, kontzertu batean. MONIKA DEL VALLE / FOKU Tamaina handiagoan ikusi

Olatz Enzunza Mallona -

2021eko otsailak 26

Esku hutsik datozela adierazi arren, hamar abesti bildu ditu Don Inorrez musika taldeak bere lan berrian: Esku hutsik (Lizarbakar). Bigarrena du, eta Imanol Ubeda eta Karlos Aranzegi taldekideek nabarmendu dute aurreko diskoaren «nolabaiteko jarraipena» dela, power-pop estiloa baita nagusi. Dagoeneko jarri dute diskoa salgai, eta, horrez gainera, plataforma digital guztietan entzun daiteke.

2016. urtean Bide Ertzean taldea desegin zenean hasi zen Ubeda proiektu berria martxan jartzen. Aranzegi bateria jotzailearekin elkarlanean bi urte kantuak sortzen igaro ondoren, Don Inorrez izen artistikoarekin aurkeztu zuen Ubedak bakarkako ibilbideko lehenengo diskoa: Mugiro bila. 2019an bi kantuz osatutako Dardara hura singlea argitaratu zuen, eta atzo, berriz, Esku hutsik izeneko lan luze berria. Ubedak eta Aranzegik Youtuben zabaldutako bideo baten bitartez eman dituzte lan berri horren inguruko xehetasunak.

Aurreko diskoaren urratsei jarraituz, Cadizeko (Espainia) El Puerto de Santa Maria herrian grabatu zituzten abestiak iazko udan, Paco Loco ekoizlearen gidaritzapean. Gainera, aurreko diskoko formula bera erabili dute, eta musikari talde berbera mantendu dute: Ubeda eta Aranzegiz gainera, Jacob Reguilon (baxua) eta Loco (gitarra, teklatuak) daude.

Hasieran, entsegu lokalean landutako oinarriak eta erritmoak grabatu zituzten, «buelta askorik eman gabe», eta gero hasi zen kantuen osatze prozesua. «Paco Locorekin lan egiteko modua nahiko irekia da: zuk ideia bat ematen diozu; berak ulertu egiten du, eta jario handiz proposamenak botatzen ditu», dio Aranzegik. Hala ere, Ubedak azaldu du Cadizen bost egun baino ez zituztenez igaro ahotsak Arantzazuko (Nafarroa) Mamia estudioan grabatu zituztela: «Cadizen ez zigun astirik eman ahotsak grabatzeko; hortaz, Jonan Ordorikaren estudioan grabatu genituen ahotsak, urrian, patxada eta denbora gehiagorekin». Gero, bi estudioak elkarren artean «koordinatu» behar izan dira, eta, azkenik, Cadizen egin dituzte nahasketak eta masterizazioa. «Pacok nahasketak Cadizen egiten zituen, eta gero guri bidaltzen zizkigun guk gure iritzia emateko». Aranzegik azaldu du pandemiaren ondorioz distantzian lan egitera «ohitu» behar izan dutela, baina, aldi berean, esperientzia «berezia» izan dela: «Zerbait egiteko gogoa eta ilusioa daukazunean, helburua bete egiten da, era batera edo bestera».

Hitzak eta melodiak

Pello Lizarralde idazleak idatzitako hitzek eman diote izenburua diskoari. Ubedaren alaba jaio zenean idatzitako abestia da, baina, bere hitzetan, beste arrazoi bat egon da diskoa horrela izendatzeko: «Musikariok eta orokorrean musikaren sektorea nola dagoen azaltzeko balio du diskoaren izenburuak». Aitortu du musikaren inguruan aritzen diren langileen egoera «nahiko prekarioa» zela orain arte, baina, osasun krisiaren ondorioz, egoera «askoz zailagoa» da orain: «Lehen, gauza gutxi genituen eskura, eta orain, esku hutsik geratu gara». Ubedak idatzi ditu kantu guztien hitzak, batenak izan ezik: Garbiñe Ubeda idazlearenak dira Auskalopitekus abestiarenak. Horrez gainera, Eugenio Montaleren olerki zatiak txertatu ditu pare bat abestitan.

Hitzei dagokienez, Ubedak azaldu du «pauta batzuei» jarraitu dietela. «Azken bi urteetako bizipenen, pasadizoen eta gogoeten laburpen moduko bat da diskoa». Autoparodia, ironia, pandemiak eragin duenari buruzko hausnarketak eta kutsu pertsonalagoa duten abestiak bildu dituzte diskoan. Horrekin batera, rock-and-rollaren gaurkotasunaren aldarria ere egin dute. Diskoa zabaltzen duen Barre ala negar abestian, kasurako, Ubedak bere buruari galdetzen dio ea euren kantuak entzungo dituen inor al dagoen kanpoan, lekuz kanpo sentitzen delako. «Arruntegia top zerrendan sartzeko; zaharregia gaztetxeetan jotzeko» bezalako esaldiak gailentzen dira, eta kutsu britainiarra agerikoa da lehenengo abesti horretan.

Zuzenekoetarako gogoz

Don Inorrez taldeko musikariek aurreratu dute zuzeneko kontzertuetara itzultzeko «gogoz» daudela: «Jotzeko gogoz gaude, hori baita gure ingurune naturala», dio bateria jotzaileak. Oraingoz, ez daukate kontzerturik aurreikusita, baina beraiekin harremanetan jartzeko deia egin die elkarte eta eragileei. Zuzenekoetan ere orain arteko talde berbera mantenduko dute: alegia, Ubedaz eta Aranzegiz gainera, Ruben Caballero (gitarra) eta Fernando Neira (baxua) arituko dira taula gainean. Horrekin batera, Ubedak azpimarratu du etxean ere gozatu daitekeela diskoaz: «Garai arraro hauetan zuzenekoez gozatzeko aukerarik ez badugu ere, grabatutako musikaz goza dezagun».

Irakurle agurgarria:

Honaino iritsi zarenez, eskaera bat egin nahi dizugu: irakurtzen ari zaren edukia eta egunkaria babestea, konpromiso ekonomikoa hartuz. Publizitatea eta erakundeen diru-laguntzak ez dira nahikoa BERRIAren etorkizuna bermatzeko. Sarean eskaintzen dizugun edukia irakurtzen duzuen milaka irakurleek proiektuari ekarpena eginda, urrutira iritsiko ginateke.

Kazetaritza libre, ireki eta independentea egin nahi dugu euskaldunontzat. Euskaraz informatzea delako gure eginkizuna, eta zure eskubidea.Lagun gaitzazu bide horretan. Idatzi gurekin etorkizuna. Geroa zugan.

Martxelo Otamendi
BERRIAko zuzendaria

Izan zaitez BERRIAlaguna

Albiste gehiago

 ©JAIZKI FONTANEDA / @FOKU

«Diskoa zuzenean defendatu behar da; hori falta zaigu»

Aitor Biain

Aurten emandako kontzertuetan, dantzatzeko ezohiko behar bat sumatu du entzuleengan Ortiz de Villalbak. Hutsune hori du berak ere, eta emankizun gehiago antolatzeko eskatu du.
Bilbo Arten bekadun izandako garaian sortutako obrak bildu ditu Zubizarretak <em>Eggs onna plate</em> erakusketan. ©MARISOL RAMIREZ / FOKU

Bilbo Arten egindakoa, argitara

Olatz Enzunza Mallona

Alazne Zubizarretaren 'Eggs onna plate' erakusketa jarri dute ikusgai Bilboko arte zentroan
 ©JON URBE / @FOKU

Bekatarien boteretzea

Itziar Ugarte Irizar

Dom Campistronek 'Bekatorosak' liburu grafikoa ondu du, Aldude inguruko lesbiana, gay eta bisexualen zazpi testigantzatan oinarrituta

1 ©MONIKA DEL VALLE / @FOKU

Denboraren kondentsazioak

Amaia Igartua Aristondo

Remigio Mendibururen hiru hamarkadako lana bildu du Bilboko Arte Ederren Museoak 'Mendiburu. Materia eta memoria' erakusketan. Eskulturaren esanahiaz dihardu. Irailaren 5era arte dago ikusgai

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.

Izan zaitez BERRIAlaguna

BERRIAlagunei esker eskaintzen dugu balioz osatutako informazioa. Egizu ekarpena gure eginkizunarekin segi dezagun.

Izan zaitez BERRIAlaguna