1 Formula

Lando Norris: hasieran eta bukaeran, buruan

Lando Norris McLaren taldeko gidari ingelesak lehen aldiz irabazi du Munduko 1 Formula Txapelketa. Lehen eta azken lasterketetan sailkapenaren buru izan da, baina ez tartean. Gertukoa eta gizatiarra, kritikoen jomuga izan da.

Lando Norris. ALI HAIDER / EFE
Lando Norris, McLaren taldeko kideekin munduko txapelduna dela ospatzen, atzo, Abu Dhabin. ALI HAIDER / EFE
Laurentzi Garmendia
2025eko abenduaren 8a
10:13
Entzun 00:00:00 00:00:00

Max Verstappen (Red Bull) 1.457 egunez izan da 1 Formulako munduko txapeldun. Egun bakarra baino ez darama Lando Norrisek (Bristol, Ingalaterra, 1999), baina bera da gidari guztien artean zoriontsuena. Aurreko 34 txapeldunen zerrendan berea jarri zuen atzo, nahiz eta lasterketa garaipena bere aurkari zuzenenak eraman zuen: Verstappenek. Puntu sistema hau 2010ean indarrean sartu zenetik, inoiz ez zen halako alde txikiarekin erabaki txapelduna. Sebastian Vettelek 2010eko amaiera zoro hartan lau puntu atera zizkion Fernando Alonsori, eta hiru puntu bi urte beranduago. Norrisek, berriz, bi puntu eskaseko aldea besterik ez dio atera Verstappeni.

Puntuak oparitu dituzte

Halako alde txikia ikusita saihetsezina da atzera begiratu eta batari zein besteari zenbat puntuk alde egin dieten gogoratzea. Nola ahaztu McLarenek bere buruari ezarri zion zigorra, duela bi lasterketa. Hura gabe, Norrisek titulua bereganatuta hasiko zukeen Abu Dhabiko lasterketa, eta Oscar Piastri taldekidea izango zuen aurkari nagusi. Eta Qatarko lasterketan McLaren autoek izandako estrategia hankasartzea. Horrek talde gisa oraindik dituzten gabeziak azaleratu ditu, beheko postuetan lehiatzean eragin gutxi dutenak, baina alboan Red Bull bezalako makinaria kasik perfektua dagoenean mesede barkaezin direnak.

Horrekin ere, Red Bullen barne kudeaketak izan du zer hobeturik. Lehenik eta behin, Verstappenek Bartzelonan izandako jokabideak, George Russellen Mercedes autoaren kontra, frustrazioak eta haserreak eraginda, zuzenean talka egitera joan zenean. Bederatzi puntu galdu zituen, baina askoren ustez, Nazioarteko Automobilsimo Federazioak (FIA) bigunegi epaitu zuen istilu hura. Atzera begiratuta, txapelketa han ere galdu zuela gogoratu zioten igandean Verstappeni, eta hark erantzun zuen galdera «inozoa» zela. Taldearen unerik okerrenatoarekin bat egin zuen lasterketa hark. Lehiatzeko orduan taktika ezohikoak erabili ohi dituzte Red Bullen, eta bertan duten kultura horrek McLaren izan du jopuntuan. Eta zehazki, Norris.

Adimen osasunaren ikur, baina baita jomuga ere

Norrisek iraganean adimen-osasunarekin izandako arazoak aitortu izan ditu: esan zuen 1 Formulara jauzi egin zuenean bere buruarekin zalantzak zituela eta «denbora askoan depresioak jota» egon zela. Igandean, titulua irabazi eta negar malkoei eutsi ezinda mundu guztiko telebista eta gailuetan agertu zenean, «ene, galtzaile bat dirudit» esan zuen, ingelesezko looser hitza erabiliz. Bere buruarekin duen erlazio zail horri eraso egin zion iaz Red Bulleko Helmut Marko aholkulariak. Berehala jaso zituen beste gidari eta taldeburuen aldeko erreakzioak Norrisek: Lewis Hamilton, Zak Brown eta Toto Wolffenak, besteak beste. Christian Hornerrek ere txalotu egin zituen bere aurkari nagusi Wolffen hitzak.

Gorabeherak gorabehera, Norris izan da urteko gidaririk erregularrena. Lehen lasterketa irabazi zuen Australian, baina horren ondoren, Piastrik hartu zuen agintea. Saudi Arabian australiarrak burua hartu zuenetik, Norris bigarren maila batean izan zen. Eta Piastriren mailak, oraindik argitzeke dagoen gertakizun misteriotsu batengatik, gainbehera egin zuenean, Verstappenen itzal bilakatu zen. Argi esan daiteke urtearen lehen erdia Piastrirena izan zela, urteko bigarren erdia Verstappenena, eta urte osoa bere horretan hartuta irabazi duela Norrisek. Zazpina garaipen lortu dituzte McLareneko gidariek, eta zortzi Verstappenek.

McLarenek emandako konfiantza itzuli die

Duela hamar urte, Hamiltonek bere hirugarren titulua lortu zuenean, Norrisek 15 zituen eta Britainiako 4 Formula Txapelketan parte hartu zuen, baita aise irabazi ere. Hurrengo urtean hiru txapeleketa desberdinetan parte hartu eta hiruak bereganatu zituen. McLarenek berehala fitxatu zuen, 3 Formulan eta 2 Formulan prestatuz, talde nagusira jauzia egiteko asmoarekin. Guztia jarraian egin zuen, eta, 2019an 1 Formula debuta egin zuen 19 urterekin. Bere izena McLareni itsatsia dago, eta luzaroan jarraituko du ziurrenik. Hala, Mika Hakkinenek eta David Coulthardek talde horretan egindako bederatzi denboraldiak berdinduko ditu ia ziur. Lasterketa kopuruari dagokionez, Norrisek dauka errekorra, gaur egun proba gehiago jokatzen baitituzte

Bere lehen titulua bada ere, aro baten amaierarekin bat egin du. Ferrarik apirilean eten zuen aurtengo autoaren gaineko lan karga, 2026ko autori begira jartzeko. McLarenek eta Red Bullek azkenera arte jarraitu dute lehian eta hurrengo urteko diseinuan horrek zein eragin duen ikusi beharra dago. McLarenek Mercedesekin jarraituko du, eta Alemaniako motoreek ustez abantaila dute iraultza teknologiko berri horren aurrean; 2014an ere horixe gertatu zen. Red Bullek bere motore propioak egingo ditu, nahiz eta Ford izena eduki. Aurtengoa bezalako lehia esturik ez da izango datozen urteetan. Zalantzarik gabe, Norris denboraldi historiko baten txapelduna da.

Iruzkinak
Ez dago iruzkinik

Ordenatu
0/500
Interesgarria izango zaizu
Nabarmenduak
Kazetaritza propio eta independentearen alde, 2025 amaierarako 3.000 irakurleren babes ekonomikoa behar du BERRIAk.