«Hamalau urteko isiltasunaren ondotik, emozioen museoa berriz ireki dugu». Horrela hasi du hitzartzea Bonnat Helleu museoko zuzendari Barthelemy Etxegoien Glamak. Kasik hamabortz urteko obra egin ondotik, gaur goizean estreinatu dute Bonnat Helleu museo berritua. Izen handi franko agertu dira Baionako museoaren irekitzearen karietara.
Segurtasun dispositibo handia plantan eman du Poliziak, Frantziako Kultura ministro Rachida Dati jin baita. Bertzeak bertze, Datiz gain, Parisko Louvre museoko zuzendari Laurence Des Cars, Baionako auzapez eta Euskal Hirigune Elkargoko lehendakari Jean Rene Etxegarai, eta Eusko Jaurlaritzako Kultura sailburu eta lehendakariorde Ibone Bengoetxea izan dira museoaren estreinaldian. Euskal Herriko gainerateko museoetako zuzendariak ere ageri dira; haien artean, Miren Arzalluz Bilboko Guggenheim museokoa eta Susana Soto Donostiako San Telmo museokoa.
Baionako Herriko Etxeko hainbat iturriren arabera, Etxegaraik ez du hitza hartu nahi izan, heldu den martxoko herrietako bozetarako hautagai izateko asmoa baitu. Beraz, lehenik, Etxegoien Glama mintzatu da, eta museoaren berritzean parte hartu duten eragile guziak eskertu ditu. Museo bat «indar kolektiborik gabe» deus ez dela zehaztu du: «Eragile guziak nahi nituzke eskertu: Frantziako Estatua, Akitania Berriako eskualdea, Baionako Herriko Etxea, baita museoko langile guziak ere, lan orenak ez baitituzte kontatu gaurko irekitzea arte».
«Eragile guziak nahi nituzke eskertu: Frantziako Estatua, Akitania Berriako eskualdea, Baionako Herriko Etxea, baita museoko langile guziak ere, lan orenak ez baitituzte kontatu gaurko irekitzea arte»
BARTHELEMY ETXEGOIEN GLAMA Bonnat Helleu museoko zuzendaria
Pierre Rosenberg Louvreko museo zuzendari ohiaren aipuarekin definitu du museoa ondotik: «Bonnat Helleu Paris eta Madril arteko arte museorik aberatsena da». Obren kalitate «paregabea» eta kopuru «handia» azpimarratu du. Bertzalde, nabarmendu du lurraldean «ontsa errotua» den museoa dela, hiriari begira ez bakarrik, Hegoaldera, Frantziako Estatura baita Europara begira ere jarriko baitute.
«Ikusten dut zein indartsu dagoen Euskal Herriko museoen eszena eta ziur nago elkarlana antolatzeko proiektuak garatuko ditugula etorkizunean»
MIREN ARZALLUZ Guggenheim museoko zuzendaria
Euskal Herriko eta Europako museoekin lankidetza antolatuko duela zehaztu du, eta, horren karietara, Arzalluzek nabarmendu du maila handiko museoa dela Bonnat Helleu. «Ikusten dut zein indartsu dagoen Euskal Herriko museoen eszena, eta ziur nago elkarlana antolatzeko proiektuak garatuko ditugula etorkizunean». Anbizio «handiagoko» proiektuak asmatzeko tenorea heldu dela kontatu du, baita museoen arteko sare «indartsua» antolatzeko garaia ere. Bengoetxeak ere ildo beretik segitu, eta agerian eman du kulturak loturak sortzeko balio duela eta zehazki, Iparraldearen eta Hegoaldearen arteko zubia indartzeko parada dela adierazi du: «Euskararen lurraldeak dira biak, eta oso-oso garrantzitsua da kulturaren bidez ere gure herria saretzea».
Gela eta obra berrituak
Ate nagusitik sartu ondotik, museoko gela nagusia bisitarientzako jarleku borobilez hornitua da. Gela barnetik burua altxaturik ontsa ikus daiteke museoak hiru estai dituela eta estaia guzien arteko lotura honako galdera honen inguruan antolatua dela: «Nola irudikatzen dute artistek giza gorputza, sakratua eta boterea?». Galdera irekia da, eta badirudi munduko obra guziak kabitzen direla problematikaren barnean, baina, Bonnat Helleu museoan, hamabortz eta hemeretzigarren mendeen arteko obrak erakusten dituzte. Orotara 7.000 obra inguru dituzte Baionan, eta horietarik 3.000 marrazkiak dira.
Behereko gela nagusitik arras hurbil kokatzen da gorputzen galeria. Antzinatea eta Erdi Aroa bitarteko gorputz errepresentazioak nonahi ageria dira gelan. Harrizko zizelkadura zuriak, beltzak, ttipiak eta handiak ageri dira, oinarrietan zut, gelaren alde guzietan. Estatuen gelak museo ohiko irakurgelara eramaten du bisitaria. Bertan Erdi Aroko gorputzak irudikatuak dira, Michelangeloren marrazkien bidez, bertzeak bertze. Sabai hornitua du gelak, eta haren erdian dira marrazkiak, armairu beltz batzuetan kokaturik kontserbazio baldintza bereziak behar baitituzte. Arantxa Vaillant museoko komunikazioko arduradunak zehaztu duenez, marrazkiak hiru hilabetez bakarrik erakusten dituzte, argiak sobera andeatzen baititu. Erakusleihoan hiru hilabete egon ondoan, hiru urtez erreserbetan egon behar direla azpimarratu du, obrak ontsa kontserbatu daitezen.

Egiazko erronka da marrazkien zaharberritzea museoarentzat. Munduko marrazki bildumen artean Bonnat Helleukoa ederrenetarikoa dela kontatu du Vaillantek. 3.000 marrazki inguru ditu museoak eta zaharberritzaile propioa du, marrazki guziak aztertzeko, eta kontserbatzeko teknikak garatzeko. Di Bartolomearen, Daddiren, Corviren, eta Sandroren obrak ageri dira Michelangeloren marrazkien ondoan.
Erdi Aroko gela pasatu ondoan, boterearen errepresentazioa begi bistakoa da. Lehen estaira igaiteko eskailerapera eramaten du gela luzeak. Jaun eta jabe ageri da bertan Diane d’Andoinsen eta haren alaba Katalina II.aren erretratua. D’Andoins Gixuneko (Lapurdi) kondesa izan zen, eta Filiberto Agaramontekoa Baionako gobernadorearekin ezkondu zen. Antonio II.a lehen duke agaramontarraren ama izan zen, baita Katalina II.arena ere, zeina erretratuan irudikatua den. Nahiz eta margolanaren egilea ezezaguna den, baliteke Sofonisba Anguissolarena izatea, eta 1565 ingurukoa izan daiteke lana. Orotara, Vaillanten arabera, Agaramontarren gazteluan ziren hamabortz erretratu eman zituen Antonio XV.ak Baionako Herriko Etxeari, eta hauek erakusteko xedea du museoak.

Lehen estaia XVII. mendeko obrekin hasten da. Komediaren eszena deitu tindua dago. Egile ezezaguna du obrak, eta deigarria da garaiko bertze tinduetan ez bezala, jendea irriz ageri dela, infernua irudika dezakeen pertsonaia, pareko pertsonak eskuak zabalik xaxatzen ari den bizkitartean. Behereko gelan bezalaxe, marrazki batzuk eman dituzte gelaren erdian. Aldi honetan Charles Le Brun Luis XIV.aren tindulariaren krokisak edo tinduak prestatzeko zirriborroak daude.
Fitesko, XIX. mendeko obra guziak ageri dira azken solairuko gela handi eta argi batean, Jean Dominique Ingresen Bainu hartzailea tarteko —museoko obra enblematikoa—. Begirada diskretuki gibelera botatzen du bainulariak eta badirudi parean duen Goyak egindako Osunako dukearen erretratuari behatzen diola. Haren ezkerrean berriz, koadro beltz eta ilunean, luneta fin eta diskretuekin Goyaren autoerretratua dago, 1800 ingurukoa.
Gela argi eta zabal batetik kuadroz beteriko gela batean kokatu dituzte XIX. mendeko gainerateko obrak. Sabaiko gangtik heldu da argia eta pareta bakarrean dauden obra guziak ikusi ahal izateko bi estaia antolatu dituzte. Achile Zo tindulariaren obra frankok arreta dei dezakete. Espainiaren errepresentazio exotizatua tindatu zuela deskribatu du Vallaintek: Monte Sagradoko ijitoak, Andaluziako buhameak eta Sevillako katedrala dira behakoa markatzen duten obrak. Baina bigarren estaira igan ondotik 1870 inguruako Prusiako gerlan etzanik zegoen soldaduak erakartzen du behakoa. Vaillanten arabera, Emile Betsellere tindulariak Baionako soldadu bat erakutsi nahi izan zuen, gerlaren krudelkeria azpimarratu nahi baitzuen.

Leon Bonnateren erretratuen aretora bidean, museoko erdigunea hornitzen du Achile Zo-ren bertze obra batek. Baionako arte eskolako kideak ikus daitezke triptiko batean emanik, eta haren erdian Bonnat tindu eta arte irakaslea ikus daiteke ikasleez inguraturik. Xoko batean jarririk, Marie Garai dago ubelez jantzia. Vaillantek zehaztu duenez, Garai Bonnaten emazte ikasle bakarra zen. Paris eta Baiona artean ibili zen arte ikasketak egiten, eta behin eskolatik atera ondoan, Garai ahizpek sortu zuten emazteendako marrazki eskola, Baionan.

Pasabidea igaro ondotik beraz, museoaren azken partean Bonnat tindulariaren erretratuak ikusgai eman dituzte. Bertzeak bertze, Jules eta Gabrielle Labat bikotearen erretratu iluna dago baita Emmanuela Potocka kondesaren erretratu handi eta beltza. Zuriaren eta beltzaren kontrastea ere ageri dira erretratu batzuetan. Adibidez, Henriette Halphenen soineko beltz handiak kontraste egiten dio jantziak dituen bitxiei, baita haren azal zuriari ere. Paul Helleuren obrekin finitzen da museoaren ibilbidea. Kuadro argiak eta ttipiak dira gehienek eta gainerateko obrekin ez bezala, pareta zurietan dilindatuak dira, Helleuk hala erakusten baitzituen obrak, Vaillanteren erranetan.

Ibilbide finkoaz gain, behin behineko erakusketei harrera eginen die museoak, berrehun metro karratuko gela batean. Heldu den urtean mitologiari buruzko erakusketa izanen dute. 2027an berriz, Paul Helleuren heriotzaren ehun urteen karietara antolatuko dute erakusketa, eta 2028an Francisco de Goyaren heriotzaren berrehun urteen karietara Louvre museoarekin batera erakusketa «ederra» eginen dutela seguratu du musekoko komunikazio arduradunak.
Irekiera eztabaidatsua
Baionako Herriko Etxeko oposizioko hautetsiek agiri bidez ohartarazi dute Bonnat Helleu museoaren irekitzearekin kontent agertu direla, baina hamalau urteko zaharberritzea «gorabeheratsua» izan dela. Bertzeak bertze, deitoratu dute Herriko Etxearentzat kostu «gehigarriak» izan dituela zaharberritzeak. Gainera, zehaztu dute museoak funtzionamendu kostuak iganarazi dituela, eta heldu den urteko aitzinkontuari doakionez, ez dutela funtzionamenduari buruzko aurreikuspen «argirik» ukan. Beraz, Herriko Etxeko aitzinkontuetan museoak izan dezakeen eragina «gardentasunez» aztertzeko galdegin dio gehiengoari.
Aitzinkontuaz gain, museoko langileei buruzko kudeaketa zaintzea galdegin dute, azken urte eta hilabeteetan lan oren «anitz», eta egokitzapen «handiak» egin dituztelako. «Museo arrakastatsua izan nahi bada, bertan lan egiten dutenen kudeaketa zaindua izan beharko da». Azkenik, eskatu dute museoak «egiazko» mediazio kulturala egin dezan, kultura arlotik urrun dagoen publikoari harrera egiteko. «Nahiko genuke zinezko gogoeta bat plantan eman biztanleria guzia ekartzeko, museoaren eskuragarritasuna ez dadin bakarrik lehen hilabeteetan eskaintzen den doako sarreretan mugatu».